Gå til innhold

Hekla Heks må på heklekurs *gremmes*


molli

Anbefalte innlegg

Javel,da! Jeg må komme ut av skapet og tilstå det...jeg har ikke heklet eller strikket en tråd på så mange år at jeg faktisk har GLEMT hele dr...hm..greia!

Nå som jeg endelig hadde fått somla meg til å kjøpe garn og nål, og skulle ta fatt på den kule marihøne-puten som Lillemus mailet meg oppskrift på.

Vel, så satt jeg der da i går kveld..! Fomlet og fomlet. Æh...øh....jeg klarte å legge opp tre masker. Etter det ble det bare knuter og klumper, og tråden tok seg faen på å kvæle heklenåla, så jeg måtte rive den løs bokstavelig talt, hele tida.

Grrr!!! Det endte med at jeg måtte pælme sikkert halve garnnøstet i søpla, en uformelig knutebunt uten begynnelse eller ende.

Så jeg måtte ta internett fatt. Det var lovende resultater - det finnes heldigvis (åpenbart) flere som meg der ute! For "heklekurs" var det nok av.

Men jeg mangler noen relevante opplysninger. Hva er en "lm", "sm" og "fm" ?

Som dette krypterte budskapet i oppskrifta:

"Begynn alle omganger med 1 lm og slutt med 1 sm i lm..."

Hjelp meg her noen, for jeg har snart ikke mere hår igjen å rive av skolten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lm = luftmaske

fm = fastmaske

sm = sammen

Sm=sammen???

Æh...hvordan skal jeg tolke det da?!?

*triller masker rundt i hodet på meg snart*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sm=sammen???

Æh...hvordan skal jeg tolke det da?!?

*triller masker rundt i hodet på meg snart*

Det er vel mest i kunststrikk man strikker to masker sammen. Kanskje sm kan bety noe annet. Det pleier stå forklaring på forkortelsene på hver oppskrift, da disse kan variere. Mine hekleoppskrifter har dessverre "gjemt seg" i kveld.

Kanskje du skulle øve deg på vanlige fastmasker eller staver, før du begynner på mønster? Det beste er jo om noen kan vise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest i kunststrikk man strikker to masker sammen. Kanskje sm kan bety noe annet. Det pleier stå forklaring på forkortelsene på hver oppskrift, da disse kan variere. Mine hekleoppskrifter har dessverre "gjemt seg" i kveld.

Kanskje du skulle øve deg på vanlige fastmasker eller staver, før du begynner på mønster? Det beste er jo om noen kan vise deg.

Joda, det er ikke noe avansert mønster, skjønner du.

Det er helt ensfarget rødt. Men det skal bli en marihøne, og da buer likesom skallet på marihøna nedover, som en sånn "halv ball", om du skjønner hva jeg mener:-)

Hode og prikker hekler man separat i svart etterpå, og syr fast. Følehornene likeså:-) Hvite øyne skulle jeg vel også få til å få sydd på, TRODDE JEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ikke noe avansert mønster, skjønner du.

Det er helt ensfarget rødt. Men det skal bli en marihøne, og da buer likesom skallet på marihøna nedover, som en sånn "halv ball", om du skjønner hva jeg mener:-)

Hode og prikker hekler man separat i svart etterpå, og syr fast. Følehornene likeså:-) Hvite øyne skulle jeg vel også få til å få sydd på, TRODDE JEG.

Skal marihønen minke, skal du miligens hekle to masker sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel mest i kunststrikk man strikker to masker sammen. Kanskje sm kan bety noe annet. Det pleier stå forklaring på forkortelsene på hver oppskrift, da disse kan variere. Mine hekleoppskrifter har dessverre "gjemt seg" i kveld.

Kanskje du skulle øve deg på vanlige fastmasker eller staver, før du begynner på mønster? Det beste er jo om noen kan vise deg.

Se hva jeg fant nettopp!!

http://www.hobbyforum.net/haandarbeid/heklekurs2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg, hadde jeg levert hele greia til Mormor, evt. Svigermor i dag. Sånne som meg er det ikke håp for når det gjelder håndarbeid. Kanskje du er av samme ulla? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lm = luftmaske

fm = fastmaske

sm vil jeg tro er stavmaske

DER sa du kanskje noe? Men uansett, det er en slags maske som skal samle en ring med løsmasker. Og heldige meg - jeg fant en perfekt beskrivelse av det med bilder og alt, på en dansk nettside. Skikkelig heklekurs! :-)

Så nå har jeg fått det til. Satt og heklet hele natta, bitt av basillen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal marihønen minke, skal du miligens hekle to masker sammen?

*Ler så jeg nesten triller av stolen* Neida, marihøna hekles fra midten og utover og sm betyr nok samnen ja, i den forstand at man skal hekle sammen ringen med luftmasker i den første luftmaska. Forkortelsen for stavmasker er vel stv såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...