Gå til innhold

Smittefare ved passiv oralsex?


dinoz

Anbefalte innlegg

Jeg har, grunnet egen dumhet, kommet opp i en litt kinkik situasjon:

Jeg har familie og et godt forhold til min kone. Også sexuelt.

Forrige helg begikk jeg dessverre en blunder. Jeg ble med en kvinne med utenlandsk opprinnelse hjem til henne. Hun utførte oralsex på meg. Da ingen av oss hadde kondom, gikk vi ikke videre.

Jeg har ikke hatt noen symptomer på at noe er galt, men tok en klamydiaprøve rett etterpå. Men så var det dette med HIV da... Jeg blir jo engstelig!

Ikke først og fremst for meg selv, men for å smitte min kone. Jeg har vært avholdende siden dette skjedde, men kan ikke fortsette slik i flere uker. Vel, jeg angrer, men klarer å leve med det. Vill ikke ødelegge samlivet vårt.

men jeg ville aldri tilgitt meg selv hvis jeg hadde smittet min kone med HIV. Mit spørsmål er derfor: Kan HIV smitte ved passiv oralsex?

Forstår hvis du ikke kan gi meg et 100 prosent sikkert svar. Men er det mer en en teoretisk mulighet??

Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Siden man ikke kan bli smittet av HIV ved kyssing, må det vel også bety at man ikke kan bli smittet ved at noen utfører oral-sex på deg.

Så vidt jeg har forstått så er det ikke smitte i spytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man ikke kan bli smittet av HIV ved kyssing, må det vel også bety at man ikke kan bli smittet ved at noen utfører oral-sex på deg.

Så vidt jeg har forstått så er det ikke smitte i spytt.

Takk for svar... Slik har også jeg forstått det. Men etter diverse søk på nettet finner jeg litt tvedydig informasjon om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Takk for svar... Slik har også jeg forstått det. Men etter diverse søk på nettet finner jeg litt tvedydig informasjon om dette!

Jeg har jo forståelser for at du er preget av angst i forhold til dette. Men jeg tror nok at det er mer den dårlige samvittigheten din som gjør deg så redd - og ikke den reelle smittefaren...

Uansett så vil du måtte vente en tid før du kan være helt sikker, pga inkubasjonstiden.

HIV smitter ikke særlig lett, og du skal ha vært helt maksimalt uheldig dersom du skal ha blitt smittet av dette.

Men for din egen sjelefred bør du kanskje komme deg til legen å få tatt en test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lampett

Tror ikke det kan smitte nei.

Men du sier du kan leve med at du har vært utro. Hva slags kommentar er det selvsagt kan du vel det. Spørsmålet er om din kone ville valgt å være sammen med deg om hun visste.

Fortjener hun ikke ærlighet? Ikke gjør to dumheter og være uærlig i tillegg. For meg ville det største sviket ikke være en blow job, men det å ikke få vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Dersom hun har sår i munnen el. l som han ha kommet i kontakt med ditt blod er det en teoretisk mulighet (men du vet vel selv om du har "sår der nede eller i munnen som er åpne) Med andre ord er sannsynligheten forsvinnende liten. Men jeg håper dette har gitt deg en vekker.

Dere gikk ikke videre fordi dere ikke hadde komdom???? Hva med at du faktisk bedro kona di da? Er jo fint at du tenker på henne mht. sykdom, men hva med at ta "de andre hensyn"!

Så dodt som ingen med et flott samliv og sexliv er utro, det er jeg nesten sikekr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo forståelser for at du er preget av angst i forhold til dette. Men jeg tror nok at det er mer den dårlige samvittigheten din som gjør deg så redd - og ikke den reelle smittefaren...

Uansett så vil du måtte vente en tid før du kan være helt sikker, pga inkubasjonstiden.

HIV smitter ikke særlig lett, og du skal ha vært helt maksimalt uheldig dersom du skal ha blitt smittet av dette.

Men for din egen sjelefred bør du kanskje komme deg til legen å få tatt en test?

Jeg tror også det er min dårlige samvittighet som gnager. Men vil unasett ha et svar fra en ekspert.

Til dere andre - er klar over det moralske aspektet. Men dette var en ren glipp. Jeg vil ikke sette samlivet over styr pga dette. Jeg tror selv ikke ville vite om et sidesprang fra min kone. Jeg vet aldri om jeg ville kunne stole på henne igjen. Derfor tar jeg med meg min dårlige samvittighet og lærer noe av dette.

Men det er selvfølgelig lov å være uenig med meg i min vurdering og mitt valg! Uansett; takk for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Du kunne prøve å ringe til Olafiaklinikken i Oslo og få informasjon derfra. De har stor kunnskap om HIV, og tilbyr også HIV-tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

HIV smitter i første rekke ved sex, mest ved analsex, noe mindre ved vanlig sex. I betydelig mindre grad, dog ikke 0, kan virus også overføres ved andre kroppsvesker, f. eks morsmelk og spytt. Hvor stor er faren er vanskelig å definere heløt, det avhenger av om hun hadde noen sår i munnen, om du hadde noen sår på penis, om det var stor intensitet, slik at mikroskopisk blødning kan ha forekommet. Ved en ukomplisert oral sex uten de spesielle faktorer vil jeg si at faren er meget liten (men som sagt mer enn 0). Det finnes muligheter til å påvise viruset relativt raskt, i løpet av et par uker, men denne testen er ganske krevende og utføres vanligvis ikke. Vanligvis tester man på antistoffer, dvs. organismens respons, og de kan vanligvis ikke påvises før tidligst 3-4 uker etter smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...