Gå til innhold

Lavt stoffskifte, svimmel og stikk i brystet


Gjest Kvinne, 41 år

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne, 41 år

Jeg er ei dame på 41 år, som plutselig fikk en merkelig reaksjon etter å ha fått en meget varm kjøttbolle i halsen! Ble helt rar i hodet (helt fortvilet) skikkelig rastløs og med en sterk indre uro, kunne ikke sitte i ro. Fikk også stikk i brystet og ble skikkelig svimmel. Jeg måtte da reise på legevakten, men de fann ingenting.Jeg får fortsatt stikk i brystet og får fortsatt svimmelhetstendenser av og til. Jeg har også fått svært ubehagelige tanker om å "skade noen" (helt bissart og noe jeg aldri har opplevd før), men dette gikk heldigvis raskt over og skjedde bare en gang. Nå føler jeg meg helt klar og "god" i hodet. En annen dag måtte jeg bare reise fra jobben pga svimmelhet. Har vært og tatt prøver angående medisinering av lavt stoffskifte som jeg har hatt i 30 år (!) uten komplikasjoner overhodet. Nå har jeg fått beskjed fra legen om at TSH er på 5 og fritt thyroxin på 12 og jeg skal begynne med 1 tablett 100 mg Levaxin mer i uken. Nå tar jeg 10 tbl i uken. Jeg lurer på om dette er nok; om jeg eventuelt har gått med for lavt medisinsbruk for lenge for det er jo merkelig at jeg plutselig fikk en slik reaksjon. Jeg har også hatt svært lav kondis i flere år, og prøvde nå å trene(spinning) uten resultat. Har også prøvd å lære meg å svømme, og jeg har vannskrekk så kroppen/hodet har kanskje reagert mer enn den skulle....Kan jeg fortsette å trene nå? Jeg har også gått opp 5 kg. Bør jeg gå til undersøkelse vedr. stikk i brystet? Det kommer gjerne etter alkoholforbruk også da. En gang for noen måneder siden ble jeg helt nummen i begge hendene, men det gikk over av seg selv da jeg slappet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror symptomene dine skyldes at du ligger noe lavt og har gjort det en stund. På tide med en økning, det er vanskelig å si noe om det er for lite med en tablett i uken. Man må begynne et sted. Du kan jo feks ta en blodprøve om en mnds tid og se om det har gitt noe utslag. Evnt øke med en halv tablett til i uka om du synes symptomene vedvarer. Trening er bare fint om du har energi til å holde på med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne, 41 år

Jeg tror symptomene dine skyldes at du ligger noe lavt og har gjort det en stund. På tide med en økning, det er vanskelig å si noe om det er for lite med en tablett i uken. Man må begynne et sted. Du kan jo feks ta en blodprøve om en mnds tid og se om det har gitt noe utslag. Evnt øke med en halv tablett til i uka om du synes symptomene vedvarer. Trening er bare fint om du har energi til å holde på med det.

Joda, men jeg har fortsatt stikk i brystet, tidligere høyre side og nå også venstre side. Hele brystkassa kjennes som om det er et trykk på. Føler det svært ubehagelig og skremmmende. Har også tendenser til svimmelthet. Men hadde ikke høyt blodtrykk da og EKG viste ingenting galt. Men...

Har begynt med en ekstra tablett, så vi får se. Skal heldigvis snart til legen igjen. Og kommer til å ta blodprøve om 4 uker ja.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Stig Bruset - Alt. medisin

Lavt stoffskifte skyldes for lite produksjon av tyroksin fra skjoldkjertelen og når man gir tilskudd i form av medisiner ønsker man gjerne at TSH skal være ca 1 og dine verdier kan bety at du bruker for lav dose. For lavt stoffskifte kan også gi psykiske symptomer, men oftest at man føler seg deprimert og nedfor. Symptomene du beskriver i forbindelse med svelging av kjøttbollen og dine ubehagelige tanker minner mer om angstsymptomer. Disse kan ligge latent og fremprovoseres i visse situasjoner. Jeg ville i første omgang ha konsentrert meg om å få stoffskiftet i orden og se hva dette gjorde med symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne, 41 år

Jeg tror symptomene dine skyldes at du ligger noe lavt og har gjort det en stund. På tide med en økning, det er vanskelig å si noe om det er for lite med en tablett i uken. Man må begynne et sted. Du kan jo feks ta en blodprøve om en mnds tid og se om det har gitt noe utslag. Evnt øke med en halv tablett til i uka om du synes symptomene vedvarer. Trening er bare fint om du har energi til å holde på med det.

Vel, nå viser det seg at jeg også har høyt blodtrykk. Hvorfor fant de ikkeut det tidligere? Min far og mor har det, også mine besteforeldre.

Det irriterer meg også kraftig at min egen fastlege hadde oversett min for høye TSH og fritt i sommer. Hun sier alltid at hun gir beskjed om det er noe, men her ble hun overrasket da jeg viste til svarene. Lurer på hvor lenge hun har oversett mine prøver..Må da være bedre å sende svar til pas. med prøvesvar.

En annen irriterende ting er at legestanden snakker stygt om sine kolleger, spesielt de i det offentlige om de private. Men der bør vel leger som overser svar selv seg seg for gode til. Hadde jeg ikke gått til en privat hadde de neppe oppdaget høyt blodtrykk. Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne, 41 år.

Vel, nå viser det seg at jeg også har høyt blodtrykk. Hvorfor fant de ikkeut det tidligere? Min far og mor har det, også mine besteforeldre.

Det irriterer meg også kraftig at min egen fastlege hadde oversett min for høye TSH og fritt i sommer. Hun sier alltid at hun gir beskjed om det er noe, men her ble hun overrasket da jeg viste til svarene. Lurer på hvor lenge hun har oversett mine prøver..Må da være bedre å sende svar til pas. med prøvesvar.

En annen irriterende ting er at legestanden snakker stygt om sine kolleger, spesielt de i det offentlige om de private. Men der bør vel leger som overser svar selv seg seg for gode til. Hadde jeg ikke gått til en privat hadde de neppe oppdaget høyt blodtrykk. Skremmende!

Og jeg kan nevne at jeg alltid har spist sunt, aldri har røykt, kanske drukket litt vel mye av og til,(men ifølge legen var ikke det mere enn andre gjør), begynt å trene flere ganger i uken....Altså ikke det klassiske eks på de med for høyt blodtrykk. Men jeg hadde gått opp i vekt (pga for lav dose med. vel) 5 kg og hatt svært lav kondis i mange år. Noe jeg også har fortalt legen om. Men jeg hadde altså høyt bt. Da kan man ikke bare sitte og si at dette er psykisk. Og i tillegg har jeg altså lavt stoffskifte, der jeg har gått på for lav dose i flere måneder.

Ifølge en lege jeg snakket med burde man begynne med medisiner for høyt bt dersom man var i faresonen så ville dette forhindre høyt bt resten av livet.

Jeg er virkelig glad jeg gikk til andre enn min fastlege. Og jeg vurderer sterkt å bytte fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...