Gå til innhold

Dere med enebolig: Hvor mye regner dere med i utgifter pr år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har sett på rekkehus men fordi fellesutgiftene der kan være så høye, vil vi begynne å se litt på eneboliger også (ca. 120-150 kvm)

 

Hvor mye pr år koster egentlig (for enebolig) utgifter som:

 

- vann/kloakk

- søppeltømming

- evt brøytebil

- abonnement på TV

- andri ting?

 

Forsikring for boligen, og kostnader til vedlikehold kommer selvsagt i tillegg forstår jeg jo.

 

Men hvor mye pr år/ pr måned må man regne?

 

 



Anonymous poster hash: cfa52...2ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har sett på rekkehus men fordi fellesutgiftene der kan være så høye, vil vi begynne å se litt på eneboliger også (ca. 120-150 kvm)

 

Hvor mye pr år koster egentlig (for enebolig) utgifter som:

- vann/kloakk

- søppeltømming

- evt brøytebil

- abonnement på TV

- andri ting?

 

Forsikring for boligen, og kostnader til vedlikehold kommer selvsagt i tillegg forstår jeg jo.

Men hvor mye pr år/ pr måned må man regne?

Det er ikke god butikk i kroner og ører å velge enebolig forran B/L eller sameie. Vann/ kloakk, renovasjon og brøyting (til egen oppkjørsel) dekkes av kommunale avgifter og varierer fra kommune til kommune. Du kan sjekke dette på hjemmesiden til kommunen du tenker å flytte til. Det er vanlig å få en kraftig redukjson av kommunale avgifter i B/L og sameier. Det samme gjelder utvendig forsikring. Man merker godt at man ikke lenger har gunstige fellesavtaler på utvendig del av forsikringen (utvendig forsikring inngår i husleien i et B/L).

 

Tror ellers vi betaler rundt 300 for kabel-TV og det samme for bredbånd. Den største overgangen er økt forsikringspremie, økte kommunale avgifter samt eneansvar for utvendig vedlikehold i tillegg til innvendig. Umulig å stipulere hva vi bruker her, det vil variere fra år til år etter behov, men det har ikke vært økonomisk gunstig å flytte til enebolig. Man betaler for å disponere hage og hus selv for å si det sånn.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke god butikk i kroner og øre i løpende kostnader å ha enebolig kontra fx rekkehus. Men der jeg bor har nok verdiøkning per investerte krone vært større i enebolig enn i rekkehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke god butikk i kroner og øre i løpende kostnader å ha enebolig kontra fx rekkehus. Men der jeg bor har nok verdiøkning per investerte krone vært større i enebolig enn i rekkehus.

Sånn er det her også. Kanskje ikke prosentvis, men defnitivt i kroner og ører. Selv om det er dyrere å bo i enebolig har jeg aldri angret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med enebolig er at du ikke har fast husleie, altså ser bort i fra lån nå, men husleie som du er pålagt av andre. Du kan gjøre vedlikeholdet når det passer deg og ikke når andre har bestemt at det skal gjøres.

 

I tillegg kan du ikke gjøre hva du vil utvendig, verken av valg av farge eller annet du ønsker å gjøre noe med.

 

Generelt så stiger husprisene mer også enn rekkehus og leiligheter.

 

Jeg for min del kunne aldri i verden har bodd i noe annet enn enebolig, jeg hadde blitt ett vilt dyr i bur.

Men hver enkelt må bo slik som passer dem best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere at det koster mer enn 5000 pr måned i slike utgifter? (kommunale avgifter til vann/avløp/feier osv, vedlikehold, forsikring av bygning)? Det er alternativet vi har, dersom vi heller kjøper rekkehus.



Anonymous poster hash: cfa52...2ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Mener dere at det koster mer enn 5000 pr måned i slike utgifter? (kommunale avgifter til vann/avløp/feier osv, vedlikehold, forsikring av bygning)? Det er alternativet vi har, dersom vi heller kjøper rekkehus.

Anonymous poster hash: cfa52...2ed

 

Jeg betaler ca 8000,- pr  år i forsikring. Kommunale avgifter ca 10 000,--  Når det gjelder vedlikehold så varierer det veldig fra år til år, men jeg har de siste ti-tolv årene brukt minst 700 000 på vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med enebolig må være avstand til naboene. He he... Sitte på egen terrasse uten at det sitter noen vegg i vegg.

Men om litt flytter jeg inn i rekkehus så da må jeg håpe at det funker greit med naboer.

Det rekkehuset er forresten selveier så det er ingen husleie som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med enebolig må være avstand til naboene. He he... Sitte på egen terrasse uten at det sitter noen vegg i vegg.

Men om litt flytter jeg inn i rekkehus så da må jeg håpe at det funker greit med naboer.

Det rekkehuset er forresten selveier så det er ingen husleie som sådan.

Enig. Selv om vi ikke var mange som delte på en stor hage er det utrolig deilig å ha full råderett. Av og til råderett til å gjøre noe, av og til det motsatte :P

 

Men for all del - så lenge naboer er bra folk er livet i flermannsbolig helt ok det. Kjekt å dele måking/ plenklipp på flere, sosialt og trygt for unger å alltid ha noen i hus - men du verden så viktig det er at folk er ok! Det skal bare én surmulende vriompeis og regelrytter til for å forsure et helt hus... #erfaren

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Selv om vi ikke var mange som delte på en stor hage er det utrolig deilig å ha full råderett. Av og til råderett til å gjøre noe, av og til det motsatte :P

Men for all del - så lenge naboer er bra folk er livet i flermannsbolig helt ok det. Kjekt å dele måking/ plenklipp på flere, sosialt og trygt for unger å alltid ha noen i hus - men du verden så viktig det er at folk er ok! Det skal bare én surmulende vriompeis og regelrytter til for å forsure et helt hus... #erfaren

Jeg får min egen hage og oppkjørsel osv. Ikke noe felles hage. Så råderetten består fullt ut.

Mn tett på blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får min egen hage og oppkjørsel osv. Ikke noe felles hage. Så råderetten består fullt ut.

Mn tett på blir det jo.

Gjetter dere får det fint jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får min egen hage og oppkjørsel osv. Ikke noe felles hage. Så råderetten består fullt ut.

Mn tett på blir det jo.

 

Tipper det blir bra, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har sett på rekkehus men fordi fellesutgiftene der kan være så høye, vil vi begynne å se litt på eneboliger også (ca. 120-150 kvm)

 

Hvor mye pr år koster egentlig (for enebolig) utgifter som:

 

- vann/kloakk

- søppeltømming

- evt brøytebil

- abonnement på TV

- andri ting?

 

Forsikring for boligen, og kostnader til vedlikehold kommer selvsagt i tillegg forstår jeg jo.

 

Men hvor mye pr år/ pr måned må man regne?

 

 

Anonymous poster hash: cfa52...2ed

 

Det er dyrt med enebolig, men fordelen er at du får mer privatliv, du bestemmer 100 % selv over huset ditt, farge, plenklipping osv, slipper slike krangler... Evnt. om det er dyrt med enebolig - og du har råd til en med utleiedel, så kan du jo leie ut utleiedelen helt skattefritt, og dermed vil du jo sitte igjen med mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Vi har sett på rekkehus men fordi fellesutgiftene der kan være så høye, vil vi begynne å se litt på eneboliger også (ca. 120-150 kvm)

 

Hvor mye pr år koster egentlig (for enebolig) utgifter som:

 

- vann/kloakk

- søppeltømming

- evt brøytebil

- abonnement på TV

- andri ting?

 

Forsikring for boligen, og kostnader til vedlikehold kommer selvsagt i tillegg forstår jeg jo.

 

Men hvor mye pr år/ pr måned må man regne?

 

 

Anonymous poster hash: cfa52...2ed

 

Jeg blir litt forvirret når de fleste hevder at det er billigere å bo i rekkehus. Jeg har alltid trodd det var omvendt. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor mye fellesutgiftene i et rekkehus er, men er de stort mer enn 3000 i mnd vil det helt klart lønne seg å bo i enebolig her hvor jeg bor iallfall.

Hvis jeg regner forsikring, eiendomskatt, parabol, internett, vil jeg uansett ikke komme over 3000 kr i mnd. 

De fleste rekkehus jeg har sett på, har fellesutgifter mellom 5 og 8 tusen, noe jeg synes er veldig mye når du må betale nesten like mye for rekkehuset som en enebolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirret når de fleste hevder at det er billigere å bo i rekkehus. Jeg har alltid trodd det var omvendt. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor mye fellesutgiftene i et rekkehus er, men er de stort mer enn 3000 i mnd vil det helt klart lønne seg å bo i enebolig her hvor jeg bor iallfall.

Hvis jeg regner forsikring, eiendomskatt, parabol, internett, vil jeg uansett ikke komme over 3000 kr i mnd. 

De fleste rekkehus jeg har sett på, har fellesutgifter mellom 5 og 8 tusen, noe jeg synes er veldig mye når du må betale nesten like mye for rekkehuset som en enebolig. 

Jeg har ikke bodd i rekkehus men derimot i blokk (sameie) og i enebolig. Det var utvilsomt billigst å bo i blokk! F.eks. hadde hele blokka (52 leiligheter) en boligforsikring som kostet sameiet 20-30 000 i året, mens jeg nå betaler ca 8000 for min enebolig. Tilsvarende for vann og kommunale avgifter, mener at blokka betalte ca 100 000 i året, mens jeg nå betaler 10 000 alene.

 

Vedlikeholdsutgiftene var også _mye_ lavere i blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirret når de fleste hevder at det er billigere å bo i rekkehus. Jeg har alltid trodd det var omvendt. Nå kommer det selvfølgelig an på hvor mye fellesutgiftene i et rekkehus er, men er de stort mer enn 3000 i mnd vil det helt klart lønne seg å bo i enebolig her hvor jeg bor iallfall.

Hvis jeg regner forsikring, eiendomskatt, parabol, internett, vil jeg uansett ikke komme over 3000 kr i mnd. 

De fleste rekkehus jeg har sett på, har fellesutgifter mellom 5 og 8 tusen, noe jeg synes er veldig mye når du må betale nesten like mye for rekkehuset som en enebolig. 

Etter mitt syn tenker du feil når du holder vedlikehold utenfor. Dersom man i et sameie/ BL plutselig får en taklekkasje og må skifte tak er det bare én til å ta regningen mot 140 som det var i mitt borettslag. Det er dessuten lettere å forhandle gode priser i et BL/ sameie, siden hver kunde betyr mange kunder for selger. Dette gjelder alt fra vedlikehold, strøm, kommunale avgifter, kabel, bredbånd, forsikring etc. 

 

Hva koster en enebolig der du bor da? Rekkehuset du har sett på vil jo koste dere ca 12000 pr måned i lån (da har jeg regnet ut fra hele kjøpesummen på 2 mill) + 5000 i husleie, dvs 17.000 tilsammen. 17.000 tilsvarer et lån på 2,8 mill, og her jeg bor skal du flytte langt fra byen for å i det heletatt finne en enebolig for 2,8.

 

Men i tillegg:

For en enebolig vil det i komme forsikring på både hus og innbo (trenger kun det siste i et BL, eiendomsforsikring dekkes av husleien), strømforbruk (som gjerne er høyere i en enebolig) samt vedlikehold, feieavgift, vannavgift, renovasjonsavgift, eiendomsskatt (som alt er inkl i husleien i et BL/ sameie). Jeg skjønner ikke helt hvordan du får til at rekkehus er billigere?  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirret når de fleste hevder at det er billigere å bo i rekkehus. Jeg har alltid trodd det var omvendt. 

Rettelse. Det skulle selvfølgelig stå:

 

"Dersom man i en enebolig får en taklekkasje og må skifte tak er det bare én til å ta regningen mot 140 som det var i mitt borettslag".

 

Det samme gjelder når man skal male huser, drenere, skifte takrenner etc etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn tenker du feil når du holder vedlikehold utenfor. Dersom man i et sameie/ BL plutselig får en taklekkasje og må skifte tak er det bare én til å ta regningen mot 140 som det var i mitt borettslag. Det er dessuten lettere å forhandle gode priser i et BL/ sameie, siden hver kunde betyr mange kunder for selger. Dette gjelder alt fra vedlikehold, strøm, kommunale avgifter, kabel, bredbånd, forsikring etc. 

 

Hva koster en enebolig der du bor da? Rekkehuset du har sett på vil jo koste dere ca 12000 pr måned i lån (da har jeg regnet ut fra hele kjøpesummen på 2 mill) + 5000 i husleie, dvs 17.000 tilsammen. 17.000 tilsvarer et lån på 2,8 mill, og her jeg bor skal du flytte langt fra byen for å i det heletatt finne en enebolig for 2,8.

 

Men i tillegg:

For en enebolig vil det i komme forsikring på både hus og innbo (trenger kun det siste i et BL, eiendomsforsikring dekkes av husleien), strømforbruk (som gjerne er høyere i en enebolig) samt vedlikehold, feieavgift, vannavgift, renovasjonsavgift, eiendomsskatt (som alt er inkl i husleien i et BL/ sameie). Jeg skjønner ikke helt hvordan du får til at rekkehus er billigere?  

Vi bor nok på litt forskjellige steder i landet. Jeg bor i en liten by et stykke unna de helt store prisene. Eneboligene her ligger gjerne en stund ute for salg før de blir solgt, og det er fult mulig å få en veldig fin enebolig på mellom 1,5 og 2 millioner. Det samme betaler vi altså for et rekkehus, som man da i tillegg må betale ganske høye felleskostnader for. Og man må vel vedlikeholde et rekkehus også?

Slik jeg vurderer det, vil det ha kostet oss mer å kjøpe et rekkehus enn en enebolig. Jeg betaler ca 1000 kr mnd i eiendomskatt, renovasjon, vann osv, Internett 299 kr, parabol 500kr, forsikring 300kr mnd ca.

Som du ser kommer jeg ut med litt over 2000 kr. 

Det eneste som jeg ser blir mindre er vedlikehold i et rekkehus/sameie. Men hvis man kjøper en enebolig som ikke trenger for mye oppussing føler jeg at man kommer bedre ut av det i en enebolig.

Tl sammenligning må man i sameie på et rekkehus betale minimum 5000kr i mnd i fellesutgifter. Jeg bruker iallfall ikke 3000kr i mnd på vedlikehold av eneboligen min. Vi har regnet ut at vi bruker mellom 1000 og 1500 kr mnd på vedlikehold.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...