Gå til innhold

Sårhet i skjeden


Bella73

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg begynte med P-ring for ca 5 mnd siden, og er svært svært fornøyd. Har prøvd spiral, p-plaster og p-piller. For ca 1 år og 7 mnd siden hadde jeg en ganske tøff fødsel som førte til at jeg fikk et stort brokk inne i skjeden dvs bakveggen ble for svak og den tøt ut av skjedeåpningen. Jeg ble henvist til spesialist som satte meg på Østrogenvagitorer. Det ble godt å ha sex igjen og brokket gikk noe tilbake, nå er det akkurat innenfor skjedeåpningen. Spesialisten sa at når jeg var ferdig med å føde barn skulle vi operere dette vekk, men at det ikke var vits før. Nå i dag har jeg igjen svært såre slimnhinner. Hele skjeden er øm og blir svært lett sår, jeg sprekker langs hele sidene innenfor de ytre kjønnsleppene (dvs ifra klitoris og ned til skjedeåpninen), og har ofte tykk utflod (sopp, tar vivag tabletter innimellom for å holde det i sjakk) Jeg ønsker jo å ha et sexliv, men jeg gruer meg bare til å prøve fordi jeg får vondt i etterkant. Det som har vært så bra med p-ringen er at den har vært med på å holde brokket inne. Men jeg lurer på om ved å bruke p-ring nedsetter jeg skjedens østrogennivå eller noe slikt?! Er det noe jeg kan gjøre for å ihvertfall mildne eller forebygge dette ubehaget. Kan jeg bruke disse østrogenvagitorene enda jeg bruker p-ring?? Utfloden lukter ikke stygt, men har et syrlig preg når jeg har det som verst, det klør jo selvfølgelig også. Jeg vil ikke slutte med P-ringen fordi den gir utrolig lite bivirkninger ellers.

Håper du kan hjelpe meg på rett vei, vil så gjerne være kjæreste med min mann igjen.

Hilsen Bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-ringen inneholder mye østrogen, mer enn det som finnes i vagitorie, men det er ikke noe i veien for at du kan bruke østrogen-vagitorium i tillegg.

Dine symptomer lyder som det kunne være sopp, kanskje du skulle få det undersøkt hos legen? Hvis det kommer igjen og igjen, se vedlegg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Partner behandles bare hvis han har symptomer. (Sopp regnes ikke som smittsomt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...