Gå til innhold

Forlovelse


Gjest anonymfortiden

Anbefalte innlegg

Gjest anonymfortiden

Hei

Jeg og samboer har vært forlovet en tid. Ihvertfall det jeg trodde vi var. Vi har ingen planer om å gifte oss. Var enig om at vi forlovet oss for å vise andre at "vi valgte å forlove oss for å vise hverandre/og andre at vi er sammen." Og at dersom noen spurte skulle vi si at vi ikke forlovet oss fordi vi skulle gifte oss. DET var det eneste vi avtalte vi skulle si! Nå har jeg funnet ut at han har sagt til andre at JEG tror vi er forlovet, mens han mener nei, vi ikke er forlovet! (han sier nå han mener at forlovelse betyr at man skal gifte seg og at han har ment dette hele tiden noe jeg ikke har fått med meg). Jeg mener vi ikke trenger å gifte oss for å forlove oss. Jeg har tatt av meg ringen, mens han fortsatt har den på. Noe jeg mener er helt galt pga. hans overbevisning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonymfortiden

Hvor gammel er han? Han høres ut til å være en dust som skal tøffe seg overfor kameratene sine...

Han er 32 år. Nå har vi DEN store diskusjonen ang dette. Er så lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 32 år. Nå har vi DEN store diskusjonen ang dette. Er så lei...

Enten så har du misforstått hva han virkelig mente i utgangspunktet eller så er det han som har fått en snodig oppfatning av hva dere ble enige om da dere satte på ringene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymfortiden

Enten så har du misforstått hva han virkelig mente i utgangspunktet eller så er det han som har fått en snodig oppfatning av hva dere ble enige om da dere satte på ringene...

Ble enige om det jeg skrev over...det er han også....men han mente at han ville gjøre meg glad ved å forlove oss. Men nå er jeg jo ikke det siden han nå sier til andre at vi ikke er det.....(tilfeldig at jeg fikk vite det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caplex

I leksikon står det:

Forlovelse

- avtale mellom kvinne og mann om å inngå ekteskap. Denne avtale er etter norsk rett ikke bindende, men kan heves om en av partene ønsker det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og min kjære har vært forlovet i 10 år nå... Begge er inneforstått med at vi en dag skal gifte oss, men vi har ikke råd til det enda. Vi er lykkelige sammen, oghar 3 unger. Jeg bærer ringen, mens han ikke gjør det. Grunnen til det, er rett og slett at han er gårdbruker... Og da kan ringen lett settes fast i et eller annet, og fingeren kan ryke. Han bærer ringen ved andre anledninger, og begge er enige om at vi er forlovet....:-)

Men så til deg; Denne forlovelsen høres en smule useriøst ut, spør du meg... Men så lenge han bærer ringen, så mener han vel at dere er forlovet!? Eller bærer hanr ingen som om han bar en hvilkens om helst annen ring!? Greit nok at dere ikke har tenkt å gifte dere denne sommeren, - men... Spør ham rett ut, om han mener du skal sette på deg ringen igjen, eller om forlovelsen (evt. forholdet?) er over. Da må han ta stilling, og ikke bare slarve rundt om at _du_ tror dere er forlovet.. Det er da han som bruker ring, eller !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caplex

Jeg og min kjære har vært forlovet i 10 år nå... Begge er inneforstått med at vi en dag skal gifte oss, men vi har ikke råd til det enda. Vi er lykkelige sammen, oghar 3 unger. Jeg bærer ringen, mens han ikke gjør det. Grunnen til det, er rett og slett at han er gårdbruker... Og da kan ringen lett settes fast i et eller annet, og fingeren kan ryke. Han bærer ringen ved andre anledninger, og begge er enige om at vi er forlovet....:-)

Men så til deg; Denne forlovelsen høres en smule useriøst ut, spør du meg... Men så lenge han bærer ringen, så mener han vel at dere er forlovet!? Eller bærer hanr ingen som om han bar en hvilkens om helst annen ring!? Greit nok at dere ikke har tenkt å gifte dere denne sommeren, - men... Spør ham rett ut, om han mener du skal sette på deg ringen igjen, eller om forlovelsen (evt. forholdet?) er over. Da må han ta stilling, og ikke bare slarve rundt om at _du_ tror dere er forlovet.. Det er da han som bruker ring, eller !?

oppfattet det som om de ikke hadde tenkt å gifte seg i det hele tatt jeg. Isåfall..kan man likevel kalle det en forlovelse? Refererer til leksikon

Forlovelse - avtale mellom kvinne og mann om å inngå ekteskap. Denne avtale er etter norsk rett ikke bindende, men kan heves om en av partene ønsker det ...-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble enige om det jeg skrev over...det er han også....men han mente at han ville gjøre meg glad ved å forlove oss. Men nå er jeg jo ikke det siden han nå sier til andre at vi ikke er det.....(tilfeldig at jeg fikk vite det)

Da trenger dere nok en real prat om hvor alvorlig dere begge ser på forholdet og denne "forlovelsen".

Vi er også forlovet uten noen bryllupsdato fordi vi av flere grunner ikke kan gifte oss ennå, men vi vil alikevel vise at det er oss to. Hadde han begynt å si det samme som din samboer sier så hadde jeg virkelig begynt å lure på hvor moden og voksen han egentlig er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymfortiden

Jeg og min kjære har vært forlovet i 10 år nå... Begge er inneforstått med at vi en dag skal gifte oss, men vi har ikke råd til det enda. Vi er lykkelige sammen, oghar 3 unger. Jeg bærer ringen, mens han ikke gjør det. Grunnen til det, er rett og slett at han er gårdbruker... Og da kan ringen lett settes fast i et eller annet, og fingeren kan ryke. Han bærer ringen ved andre anledninger, og begge er enige om at vi er forlovet....:-)

Men så til deg; Denne forlovelsen høres en smule useriøst ut, spør du meg... Men så lenge han bærer ringen, så mener han vel at dere er forlovet!? Eller bærer hanr ingen som om han bar en hvilkens om helst annen ring!? Greit nok at dere ikke har tenkt å gifte dere denne sommeren, - men... Spør ham rett ut, om han mener du skal sette på deg ringen igjen, eller om forlovelsen (evt. forholdet?) er over. Da må han ta stilling, og ikke bare slarve rundt om at _du_ tror dere er forlovet.. Det er da han som bruker ring, eller !?

Han sier at vi er forlovet på den måten vi mente og ble enige om. Men når han så sier til andre at vi IKKE er forlovet går det ikke helt opp for meg i forhold til det vi ble enige om. Syns det er helt galt av ham å gå til andre og si at vi ikke er forlovet når han sier til meg at vi er det (på vår måte). Jeg vil ikke ha en offentlig versjon og en privat. Vi er blitt enige om at vi ikke skal gifte oss. Vært sammen i over 10 år. Men han sier at dersom han skal gifte seg så blir det mest sannsynlig med meg... han sier at han kan kalle ringe for fantometring (på tull...) Nå er det kun han som har ring på...Han sier også at man ikke kan heve forlovelsen uten å gjøre det slutt, noe jeg ikke mener.

(fint nick du hadde forresten :) ) Positiv klang på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymfortiden

oppfattet det som om de ikke hadde tenkt å gifte seg i det hele tatt jeg. Isåfall..kan man likevel kalle det en forlovelse? Refererer til leksikon

Forlovelse - avtale mellom kvinne og mann om å inngå ekteskap. Denne avtale er etter norsk rett ikke bindende, men kan heves om en av partene ønsker det ...-

Les denne:

Morderne tid vs tradisjon

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200103/04/art-2001-06-19-01.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymfortiden

Da trenger dere nok en real prat om hvor alvorlig dere begge ser på forholdet og denne "forlovelsen".

Vi er også forlovet uten noen bryllupsdato fordi vi av flere grunner ikke kan gifte oss ennå, men vi vil alikevel vise at det er oss to. Hadde han begynt å si det samme som din samboer sier så hadde jeg virkelig begynt å lure på hvor moden og voksen han egentlig er...

Jeg vet...Har ofte lurt på hvor voksen og moden han egentlig er. Er derfor jeg er så i tvil. Vet at dersom jeg vil gifte meg en gang så er det med ham...men dette gjorde meg litt i tvil på forholdet...hva sier han til andre tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må bestemme seg. Spør ham rett ut om dere er forlovet eller ikke. Har du noensinne ønske om å gifte deg, eller er det nok for deg å være "forlovet" resten av livet? Isåfall er det jo bare en definisjonsuenigehet som jeg ikke kan se er et stort problem. Selvsagt, med mindre han ønsker å gifte seg en dag, med en annen enn deg.

Eller vil du gjerne gifte deg "en dag", og han vil aldri gifte seg?

Min definisjon på forlovesle er i alle fall at man skal gifte seg en dag, selv om man ikke nødvendigvis vet når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sier at vi er forlovet på den måten vi mente og ble enige om. Men når han så sier til andre at vi IKKE er forlovet går det ikke helt opp for meg i forhold til det vi ble enige om. Syns det er helt galt av ham å gå til andre og si at vi ikke er forlovet når han sier til meg at vi er det (på vår måte). Jeg vil ikke ha en offentlig versjon og en privat. Vi er blitt enige om at vi ikke skal gifte oss. Vært sammen i over 10 år. Men han sier at dersom han skal gifte seg så blir det mest sannsynlig med meg... han sier at han kan kalle ringe for fantometring (på tull...) Nå er det kun han som har ring på...Han sier også at man ikke kan heve forlovelsen uten å gjøre det slutt, noe jeg ikke mener.

(fint nick du hadde forresten :) ) Positiv klang på det

Kanskje han ikke sier til andre at dere er forlovet for å unngå å skape misforståelser. Det blir vel litt tungvint for ham å si "vi er forlovet på vår måte, men vi har aldri tenkt til å gifte oss".

Jeg synes ikke det virker som om det er vondt ment av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ginallo

Han sier at vi er forlovet på den måten vi mente og ble enige om. Men når han så sier til andre at vi IKKE er forlovet går det ikke helt opp for meg i forhold til det vi ble enige om. Syns det er helt galt av ham å gå til andre og si at vi ikke er forlovet når han sier til meg at vi er det (på vår måte). Jeg vil ikke ha en offentlig versjon og en privat. Vi er blitt enige om at vi ikke skal gifte oss. Vært sammen i over 10 år. Men han sier at dersom han skal gifte seg så blir det mest sannsynlig med meg... han sier at han kan kalle ringe for fantometring (på tull...) Nå er det kun han som har ring på...Han sier også at man ikke kan heve forlovelsen uten å gjøre det slutt, noe jeg ikke mener.

(fint nick du hadde forresten :) ) Positiv klang på det

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere forlover dere om dere ikke har tenkt å gifte dere? Kanskje det er derfor han tar så lett på det? Man sier jo ikke om kjæresten sin at "hun tror vi er forlovet" som om du er naiv og at han har lurt deg trill rundt. Om han ikke vil være forlovet og dere likevel ikke skal gifte dere kan du bare oppheve forlovelsen. Den betyr jo tydeligvis ingenting for ham likevel. Om han mener at du bør gjøre det slutt samtidig, må han bestemme seg for hva han vil. Han virker å ta litt lett på forholdet deres, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cezalion

Jeg skjønner godt at han sier det han sier.

Om dere aldri har tenkt å gifte dere, så er det vel strengt tatt ikke en forlovelse? Og istedetfor å begynne å forklare dette til kompiser o.l, sier han det slik.

Men dog, en på over 30 som vil kalle "forlovelesesringen" for fantometring, virker ikke akkurat videre moden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må bestemme seg. Spør ham rett ut om dere er forlovet eller ikke. Har du noensinne ønske om å gifte deg, eller er det nok for deg å være "forlovet" resten av livet? Isåfall er det jo bare en definisjonsuenigehet som jeg ikke kan se er et stort problem. Selvsagt, med mindre han ønsker å gifte seg en dag, med en annen enn deg.

Eller vil du gjerne gifte deg "en dag", og han vil aldri gifte seg?

Min definisjon på forlovesle er i alle fall at man skal gifte seg en dag, selv om man ikke nødvendigvis vet når.

Hehe:-) Den definisjonen av begrepet "forlovelse" er jeg enig i! ;-) (Forlova i 10 år, jeg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:-) Den definisjonen av begrepet "forlovelse" er jeg enig i! ;-) (Forlova i 10 år, jeg!)

*Nikker enig* Første gangen var jeg forlovet i 9 år før det ble bryllup, skal tro hvor mange år det tar denne gangen? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...