Gå til innhold

hvorfor døpe barnet?


Niffi

Anbefalte innlegg

Julen er en kristen høytid fordi uavhengig av hvor man har plukket de ulike elementene i tradisjonen fra, er det fortsatt det kristne budskapet om Gud gjorde seg så liten som en baby for å nå oss mennesker som binder det hele sammen.

Slik var det i hvert fall. Nå er julen et slikt komers og sammensurium av nisser og kjøp og salg, at det ikke er lett å finne igjen et lite barn som ble født til så fattige kår at det ble surret i et teppe og langt i en krybbe egentlig beregnet på dyrefor.

St. Nickolas ville nok rotert som et trykkborr i graven om han så som har blitt vrengt ut av hans navn og livsgjerning...

Tradisjonene omkring julefeiringen er sterkere knyttet til land og kultur enn hvilket kristen kirkesamfunn det gjelder. Så det er i høyeste grad en kulturell begivenhet. Og jeg kan ikke se at det skulle være noe hinder for at hvem som helst, uavhengig av tro, skulle delta om de ønsket.

Til forskjell fra jødedommen har ikke kristendommen noen pålagte høytider. Leser man gamle testamentet vil man se at det var lovpålagt ikke bare at høytidene skulle feires, men også hvordan de skulle feires. Disse sterke og forholdsvis ensartedet tradisjonene, er vel en av grunnene til at jødene har fortsatt å forbli et folkt under nesten 2000 års landflyktighet.

De eneste konkrete handlinger pålagt i det nye testamentet er dåp og nattverd. Alle øvrige tradisjoner og høytider er "frivillige".

Jehovas Vitner er ikke en kristen trosrettning etter som de ikke tror på Jesus som _Guds_Sønn_ og eneste vei til fresle. Den Jesus som JH snakker om er altså en helt annen og av en langt mindre betydning, enn den hjørnestein Jesus er i Kristendommen. De opererer med en utgave av bibelen som hverken katolikker eller protestanter vil gå god for. Deres ledende organ, Vakttårnselskapet, setter dessuten sin lære over bibelen.

Jehovas vitner feirer ingen høytider, hverken relegiøse, nasjonale eller fødselsdager, om ikke dette er myket opp i det siste.

mvh

''Jehovas Vitner er ikke en kristen trosrettning etter som de ikke tror på Jesus som _Guds_Sønn_ og eneste vei til fresle. Den Jesus som JH snakker om er altså en helt annen og av en langt mindre betydning, enn den hjørnestein Jesus er i Kristendommen. De opererer med en utgave av bibelen som hverken katolikker eller protestanter vil gå god for. Deres ledende organ, Vakttårnselskapet, setter dessuten sin lære over bibelen.''

OK! Her var det mye jeg ikke visste fra før! ;-) Må vel slutte å uttale meg om dem og heller dra den gamle gåta om hvem det er som går og går men aldri kommer lenger enn til døra...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    56

  • morsan

    48

  • Sofline

    20

  • ....AV

    10

Mest aktive i denne tråden

Dåpen var opprinnelig et personlig valg voksne mennesker tok, et ønske om å bli "født på ny av vann og ånd". Jesus ble jo døpt som voksen, av døperen Johannes.

Det Jesus gjorde i dette sitatet, var jo å ta de små barn til seg og velsigne dem.

Her står litt om barnedåpens opprinnelse, det ser ut som det har vel så mye å gjøre med tradisjoner som med bibelvers:

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%A5p

Det er vel viktigere hva slags intensjoner og ønske man har for barnet, enn om man velger barnedåp eller barnevelsignelse. For ingen av delene er klart og tydelig nedfelt i bibelen.. For øvrig var Martin Luther imot konfirmasjon og fikk den avskaffet. Men det ble gjeninnført etter noen år allikevel.

Den katolske konfirmasjonen Luther avskaffet, var vel av en gangske annen karakter enn den som praktiseres nå.

Hoveduenigheten mellom Luther og den Katolske Kirke var at mens katolikkene mente at det etter hvert fantes ganske mange veier til frelse, som avlat og rituelle handlinger, mens Luthers åpenbaring var at det eneste som gjaldt var troen på at Kristus har gjort alt for deg allerede. Den katolske konfirmasjonen var vel en av disse billettene til himmelen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg reagerte med sjokk og vanntro da det gikk opp for meg at kirken faktisk lærer at barn går fortapt uten dåp.''

Jeg var faktisk ikke klar over det før nå, selv om jeg kanskje ikke er så overrasket...

''Stemmer utrolig dårlig med det som var summen av det jeg fikk med meg både fra statskirken og Bibelen.''

Enig!

Er nok en levning fra katolisismen som har en langt større tro på ritualer i frelsesøyemed.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du er gammel nok til å huske da Caroline av Monaco giftet seg med playboyen Junot. Først hadde de en borgerlig vielse, med pen drakt på bruden, og dette var den formelt juridiske vielsen. Dagen etter 'giftet' de seg i kirken med full pomp og prakt og brudekjole og hele pakka.

Da de ble skilt var det det 'sivile' ekteskapet som ble oppløst, og hun kunne senere gifte seg igjen med Casiraghi, til tross for at paven på det tidspunktet ennå ikke hadde opphevet hennes 'kirkelige ekteskap'.

I gamle dager i Norge spilte kirken en stor rolle for å føre oversikt over slekters gang. Nå har vi forlengst fått folkeregisteret, og det er naturlig at det er staten ved en nøytral instans som registrere sivilrettslig inngåelse av ekteskap.

Faktisk overlevde kirkens oppgaver på dette området mye lengre i Sverige enn i Norge. Man ble i Sverige 'kyrkbokførd' til langt ut på 90-tallet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk overlevde kirkens oppgaver på dette området mye lengre i Sverige enn i Norge. Man ble i Sverige 'kyrkbokførd' til langt ut på 90-tallet.

mvh

Hva du vet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i dag krav om at et par av ulikt kjønn må ha sex i ektseskapet?

Venner av motsatt kjønn kan godt gifte seg i dag også, for å oppnå de rettighetene du viser til.

Før i verden regnet man at den seksuelle handlingen fullbyrdet ekteskapet. Dermed kunne et ekteskap hvor det ikke hadde funnet sted sex, kanselleres som om det aldri var inngått.

Sex var en langt mer forpliktende affære for ikke så lenge siden...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være andre grunner for å forby ekteskap mellom nære familiemedlemmer uten at man begrunner det i faren for avkommet! Ta f eks en adoptivfar og hans adoptivdatter - hadde det vært OK om de skulle gifte seg etter at hun har vokst opp som hans datter? De er jo ikke genetisk i slekt?

Det blir for fjollete å argumentere mot homofile ekteskap som at da kan man jo like gjerne gifte seg med tanta si eller søstra si!! ;-)

Unge venstre argumenterer for en ekteskapslov som er nøytral både mhp kjønn og antall "medlemmer" av ekteskapet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i verden regnet man at den seksuelle handlingen fullbyrdet ekteskapet. Dermed kunne et ekteskap hvor det ikke hadde funnet sted sex, kanselleres som om det aldri var inngått.

Sex var en langt mer forpliktende affære for ikke så lenge siden...

mvh

Heldigvis slipper vi å stille opp på våre 'ekteskapelige forpliktelser' nå for tiden, men kan kaste oss ut i det med liv og lyst! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge venstre argumenterer for en ekteskapslov som er nøytral både mhp kjønn og antall "medlemmer" av ekteskapet.

mvh

Det føles unektelige veldig uvant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jehovas Vitner er ikke en kristen trosrettning etter som de ikke tror på Jesus som _Guds_Sønn_ og eneste vei til fresle. Den Jesus som JH snakker om er altså en helt annen og av en langt mindre betydning, enn den hjørnestein Jesus er i Kristendommen. De opererer med en utgave av bibelen som hverken katolikker eller protestanter vil gå god for. Deres ledende organ, Vakttårnselskapet, setter dessuten sin lære over bibelen.''

OK! Her var det mye jeg ikke visste fra før! ;-) Må vel slutte å uttale meg om dem og heller dra den gamle gåta om hvem det er som går og går men aldri kommer lenger enn til døra...;-)

Du kan også stille dem masse spørsmål om Jesus og insistere på å gjøre ham til et hovedsamtaleemne...

Har noen venner som før var Jehovas Vitner. Det ble et usalig lurveleven da de brøt ut. Glemmer aldri en gang jeg stakk bortom dem med en liten gave en av de aller første Juleaftenene de feiret. En slik høytid, juleglede og julefred har jeg aldri opplevd hverken før eller siden. De voksne strålte minst like mye som barna.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles unektelige veldig uvant!

Hvordan ville det bli å være barn i et slikt virrvarr?

Juristene ville i hvert fall fått gode tider.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis slipper vi å stille opp på våre 'ekteskapelige forpliktelser' nå for tiden, men kan kaste oss ut i det med liv og lyst! ;-)

Må likevel innrømme at jeg har litt sansen for den gammeldagse tankegangen om at det var en forpliktende handling, uansett ramme, når man kastet seg inn i det med liv og lyst.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville det bli å være barn i et slikt virrvarr?

Juristene ville i hvert fall fått gode tider.

mvh

Ja, det åpner for mange spennede saker! Pluss at mormonerbevegelsen kanskje hadde fått et kraftig oppsving i Norge? Innvandring begrunnet i at man er mormonere på flukt fra et land der ekteskap med bare én person er tillatt??

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også stille dem masse spørsmål om Jesus og insistere på å gjøre ham til et hovedsamtaleemne...

Har noen venner som før var Jehovas Vitner. Det ble et usalig lurveleven da de brøt ut. Glemmer aldri en gang jeg stakk bortom dem med en liten gave en av de aller første Juleaftenene de feiret. En slik høytid, juleglede og julefred har jeg aldri opplevd hverken før eller siden. De voksne strålte minst like mye som barna.

;-)

mvh

Herlig! :-)

Jeg hadde en nabo på studentbyen som simplethen elsket å få Jehovas vitner på besøk! Han var en kverrulant av dimensjoner, og inviterte dem inn og satte over kaffen. Til tross for at han debatterte dem i senk gang på gang, så kom de stadig tilbake. Om det ikke var trangen til å omvende som styrte dem, så var det kanskje gleden over at de ihvertfall ett sted ikke fikk døra i fleisen? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katolske konfirmasjonen Luther avskaffet, var vel av en gangske annen karakter enn den som praktiseres nå.

Hoveduenigheten mellom Luther og den Katolske Kirke var at mens katolikkene mente at det etter hvert fantes ganske mange veier til frelse, som avlat og rituelle handlinger, mens Luthers åpenbaring var at det eneste som gjaldt var troen på at Kristus har gjort alt for deg allerede. Den katolske konfirmasjonen var vel en av disse billettene til himmelen.

mvh

Dette sa Martin Luther om konfirmasjon - og det kunne vel like gjerne vært sagt i 2007:

''Luther og de andre reformatorene avskaffet konfirmasjonen, med begrunnelsen av at den også er en menneskelig tradisjon uten ankring i Skriften. Men tradisjonen ble innført igjen i Danmark og Norge i 1736. Luther kalte denne handlingen et narreverk. Ungdommene ble narret til å love noe de fleste av dem ingen planer hadde om å holde. Da som nå fulgte mange av dem skikken og gledet seg til å bli betraktet som voksne og til gavene de skulle få.''

Sitatet er hentet herfra: http://www.mensviventer.no/mvv40/daap.htm

Jeg syns for øvrig at konfirmasjon er et fint rituale, men når det bare er et rituale uten noe meningsfylt innhold for utøverne syns jeg det bare blir tøysete. De kan vel heller arrangere en feiring som et overgangsrituale, dersom det religiøse innholdet ikke betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sa Martin Luther om konfirmasjon - og det kunne vel like gjerne vært sagt i 2007:

''Luther og de andre reformatorene avskaffet konfirmasjonen, med begrunnelsen av at den også er en menneskelig tradisjon uten ankring i Skriften. Men tradisjonen ble innført igjen i Danmark og Norge i 1736. Luther kalte denne handlingen et narreverk. Ungdommene ble narret til å love noe de fleste av dem ingen planer hadde om å holde. Da som nå fulgte mange av dem skikken og gledet seg til å bli betraktet som voksne og til gavene de skulle få.''

Sitatet er hentet herfra: http://www.mensviventer.no/mvv40/daap.htm

Jeg syns for øvrig at konfirmasjon er et fint rituale, men når det bare er et rituale uten noe meningsfylt innhold for utøverne syns jeg det bare blir tøysete. De kan vel heller arrangere en feiring som et overgangsrituale, dersom det religiøse innholdet ikke betyr noe.

Før avga man et løfte av type helhjertet og tro til Dovre faller. Av slikt blir det naturligvis mye hykleri. Spesielt når det på den tiden helle ikke var sosialt akseptabelt å la være å konfirmere seg.

Dagens opplegg som handler mer om trosopplæring og bevisstgjøring, synes jeg er langt bedre. Bibelen gir ingen forbud mot å gjøre ting som ikke er spesifisert der så lenge det ikke strider mot det som står i bibelen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det åpner for mange spennede saker! Pluss at mormonerbevegelsen kanskje hadde fått et kraftig oppsving i Norge? Innvandring begrunnet i at man er mormonere på flukt fra et land der ekteskap med bare én person er tillatt??

;-)

Det kunne også innebære økt innvandring fra Afrika, etter som stadig flere land der går bort fra bigami.

Lurer forreste på grunnen til at de avskaffer det. Synes de det funke dårlig?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Før avga man et løfte av type helhjertet og tro til Dovre faller. Av slikt blir det naturligvis mye hykleri. Spesielt når det på den tiden helle ikke var sosialt akseptabelt å la være å konfirmere seg.

Dagens opplegg som handler mer om trosopplæring og bevisstgjøring, synes jeg er langt bedre. Bibelen gir ingen forbud mot å gjøre ting som ikke er spesifisert der så lenge det ikke strider mot det som står i bibelen.

mvh

Et personlig spørsmål; Er du troende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før avga man et løfte av type helhjertet og tro til Dovre faller. Av slikt blir det naturligvis mye hykleri. Spesielt når det på den tiden helle ikke var sosialt akseptabelt å la være å konfirmere seg.

Dagens opplegg som handler mer om trosopplæring og bevisstgjøring, synes jeg er langt bedre. Bibelen gir ingen forbud mot å gjøre ting som ikke er spesifisert der så lenge det ikke strider mot det som står i bibelen.

mvh

Innføringen av konfirmasjonen igjen på 1700-tallet hadde absolutt positive bi-effekter også. Med obligatorisk (les:tvungen) konfirmasjon for alle, måtte nødvendigvis alle lære å lese, både jenter og gutter. Og dermed fikk konfirmasjonen mye av æren for at det ble skoler for alle, både i by og bygd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :-)

Jeg hadde en nabo på studentbyen som simplethen elsket å få Jehovas vitner på besøk! Han var en kverrulant av dimensjoner, og inviterte dem inn og satte over kaffen. Til tross for at han debatterte dem i senk gang på gang, så kom de stadig tilbake. Om det ikke var trangen til å omvende som styrte dem, så var det kanskje gleden over at de ihvertfall ett sted ikke fikk døra i fleisen? ;-)

Jehovas vitner må levere timelister på hvor mye de evangeliserer... Å snakke med en kjent og kjær kverrulant, kan nok være hyggeligere enn å få døra i trynet.

Og så kan det være hyggelig å snakke med noen som viser respekt, selv om de er uenige.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...