Gå til innhold

berømte bilder


Gjest learer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt et utvalg av noen berømte bilder (fotografier) som viser sterke øyeblikk i historien.

Noen som har eksempler eller ev linker til hvor jeg kan finne det?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor man finner sånt, men blant berømte bilder er disse:

Daværende prins Carl, Maud og lille Olav ankommer et Oslo i snø i 1905.

Fra Annen verdenskrig, ghettoen i Warszawa, den lille jødiske gutten i lue og frakk som går med hendene i været foran menn med gevær.

Fra forhandlingene på slutten av Annen verdenskrig: Stalin fra Sovjetunionen, Churchill fra England og president Rosevelt fra USA på øya Jalta.

Fra Koreakrigen: de amerikanske soldatene reiser det amerikanske flagget på øya Iwo Jima, og markerer dermed seieren over Japan. Fra Vietnamkrigen: den lille, nakne jenta som løper skrikende bortover en landevei, brennende av napalm etter USAs bombing. Og politisjefen i daværende Saigon som bokstavelig talt blåser hjernen ut på en vietnamesisk motstandsmann med pistol.

I vårt land: 9. april 1940, kongen og kronprinsen ved bjørka ved Molde, det såkalte "Da kongen sa nei"-bildet. Bildene fra da kongen kom hjem, kronprinsen i jeep sammen med motstandsfolk opp over et fullsatt Karl Johan.

1972, "Norge sa nei", den store nei-demonstrasjonen i Oslo mot EEC(EF) i september.

Forlovelsesbildene til kronprinsen og Mette-Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor man finner sånt, men blant berømte bilder er disse:

Daværende prins Carl, Maud og lille Olav ankommer et Oslo i snø i 1905.

Fra Annen verdenskrig, ghettoen i Warszawa, den lille jødiske gutten i lue og frakk som går med hendene i været foran menn med gevær.

Fra forhandlingene på slutten av Annen verdenskrig: Stalin fra Sovjetunionen, Churchill fra England og president Rosevelt fra USA på øya Jalta.

Fra Koreakrigen: de amerikanske soldatene reiser det amerikanske flagget på øya Iwo Jima, og markerer dermed seieren over Japan. Fra Vietnamkrigen: den lille, nakne jenta som løper skrikende bortover en landevei, brennende av napalm etter USAs bombing. Og politisjefen i daværende Saigon som bokstavelig talt blåser hjernen ut på en vietnamesisk motstandsmann med pistol.

I vårt land: 9. april 1940, kongen og kronprinsen ved bjørka ved Molde, det såkalte "Da kongen sa nei"-bildet. Bildene fra da kongen kom hjem, kronprinsen i jeep sammen med motstandsfolk opp over et fullsatt Karl Johan.

1972, "Norge sa nei", den store nei-demonstrasjonen i Oslo mot EEC(EF) i september.

Forlovelsesbildene til kronprinsen og Mette-Marit.

mange gode eksempler der.

Og jeg legger til et eksempel jeg kom på i farta: Bildet av kommandanten på Akershus som mottar tyskernes kapitulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...