Gå til innhold

egg og melke allergi


Gjest Pappa Jon

Anbefalte innlegg

Gjest Pappa Jon

MIn sønn på 7,5 mnd har fått påvist allergi mot egg og melk. Mitt spørsmål er i den forbindelse hvordan man kan vite graden av allergien? På svarene vi fikk på testen, vises det til en prosent. I hans tifelle var det 36% mot egg, og 0,64 mot melk. Dette har i følge vår lege ingen betydning. Men hva beskriver i så tilfelle disse prosentene? Gutten min fikk masse slim i halsen og puste problemer ved inntak av en barne grøt av ris inneholdene fersken melk og melke erstatning. Han tåler ris grøt som blandes med mors melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Pappa Jon

De prosentene dere har fått oppgitt kan være svært villedende og legen deres har rett i at det har liten betydning. Når det er sagt så kan vi lese tendenser ut av disse tallene - problemet er at betydningen er helt forskjellig fra allergen til allergen - og fra barn til barn. Slik du beskriver reaksjonen til sønnen din ville det være svært nærliggende å tro at han er allergisk for kumelk mens tallverdien på prøven er så lav at det taler imot en melkeallergi. Dette baserer seg imidlertid på statistikk og statistikk gjelder som kjent ikke for det enkelte barn, det er reaksjonen til barnet som er det viktigste. Jeg vil råde dere til å unngå melk og egg til barnet er 1 år, men da forsøke veldig forsiktig med melk igjen. Egg bør han holdes helt borte fra i alle fall til etter 3 år - da er det rimelig å teste på nytt for å se hvilken vei det går. Hvis moren fortsatt ammer er alikevel det ingen grunn til at hun skal unngå egg og melk så lenge barnet ikke har symptomer av noen art, som f.eks. atopisk eksem. Har han imidlertid et atopisk eksem som er vanskelig å behandle burde mor forsøke å unngå egg, men fortsette med melk og melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...