Gå til innhold

Kyssesyke


Gjest 24 år

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har følt meg slapp og sliten i flere uker, og fikk en luftveisinfeksjon og veldig vondt i halsen, så jeg tok noen blodprøver for å se om alt var som det skulle med kroppen. Jeg fikk påvist kyssesyke. Men det jeg ble litt bekymret over var alle leverprøvene. S-ALAT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leverbetennelse er veldig vanlig ved kyssesyke. Noen får også hoven milt, det kan i noen tilfeller kjennes av legen eller undersøkes med ultralyd.

Du bør avstå fra alt som heter alkohol og trening om du har leverbetennelse og er milten hoven så bør du virkelig ta det rolig. Hovedregelen fra min lege var nå at så lenge jeg trente og drakk så ville kroppen bruke dobbelt så lang tid på å bli frisk.

Kyssesyke varierer veldig fra person til person når det kommer til hvor syk man blir, så du bør jo ta dine forholds regler. Er jo også en del som sliter med kronisk utmattelse i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er ingen tvil om aty flere av de verdiene du oppfører her er godt over normalen. Det gjelder i første rekke verdier som viser levefunksjoner. Jeg ville allikevel ikke være bekymret, fordi det er ganske vanlig at leveren blir affisert av kyssesykeinfeksjon og at det kan ta relativt lang tid før alt blir normal igjen. I alle fall uker, men ofte flere måneder. Trøsten må være at til slutt går det tilbake til normalen etterhvert. Det frarådes bestemt mot alkohol, spesielt i større mengder. Det er jo logisk at leveren som ikke fungerer helt optimalt ikke greier å håndtere den ekstrabelastningen som alkoholen vil påføre. IUnder alle omstendigheter bør du være forsiktig med alkoholbruk. Det er ingen absoluttte grenser, men "jo mindre jo bedre". Ta en ny prøve, uten hardfyll dagen før, om noen uker. Jeg vil regne med at tallene er på vei nedover.

Det at du er slapp og slite er også en ganske vanlig fenomen etter kyssesyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...