Gå til innhold

Kan man vokse av seg laktoseintoleranse?


rh1

Anbefalte innlegg

Da min sønn var 2år fikk han diagnosen laktoseallergi av sin fastlege. Vi tok blodprøve for å utelukke melkeallergi, men ingen videre prøver for å påvise intoleranse mot laktose. Men vi konkluderte allikevel med denne diagnosen da min sønn ble mye bedre med laktosefri kost. Før hadde han mye diarè, magevondt og lav vektutvikling.

Nå er min sønn 5år og jeg lurer på om det er mulig å vokse av seg laktoseallergien? Jeg får både ja og nei av fagfolk. Noen med erfaringer?

Jeg har ikke så lyst å utsette min sønn for laktose bare for å se det ann. Han hadde mye vondt før diagnosen og har slitt med "matskrekk". Han er redd for å spise for han er redd for han får vondt. Vi er nå på vei ut av denne vonde sirkelen. Men kanskje jeg bare må "hoppe i det" for å få et svar. Eller finnes det tester for et endelig svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener bestemt at man kan vokse det av seg, men guttevalpen er ikke videre interessert i å drikke melk og spise brunost uansett. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ta en test på legekontoret, men den er ganske krevende for små barn kanskje. Det er mange år siden jeg selv tok den, så ta mengde og antall med forbehold, men jeg husker det som at jeg drakk en halv liter guffen og ikke akkurat godsmakende laktoseinnholdende veske på fastende mage, tok en prøve og ventet en halvtime før ny halvliter med samme veske og test. Dette ble gjentatt fire eller seks ganger - husker ikke - for å se om jeg fikk blodsukkerstigning eller ikke. Kanskje finnes det en mer barnevennlig utgave av denne testen, vet ikke, men spør legen din.

Ellers må jeg si jeg syns det går fint å leve som laktoseintolerent. Nå som jeg ikke har melk i kosten tåler jeg _litt_ uten å få smerter, men det skal være virkelig godt for at jeg skal gidde løs mage og kramper. Hjemmelaget karamellpudding og softis befinner seg i denne klassen, saus bare en skjelden gang... Vi lager all mat fra bunnen og jeg savner ikke posemat en dag, og innenfor segmentet fløte/ rømme/ ost/ melk/ is/ yoghurt får man gode erstatningsprodukter. Mannen i huset drikker vanlig melk, men ut over det lages all mat på erstatningsprodukter her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å vokse av seg laktoseintoleranse. Men uansett syns jeg du skulle vente med å teste det ut. Han er jo bare 5 år og liten ennå, og hvis han har hatt "matskrekk" pga. redsel for å få vondt i magen, er det desto større grunn til å vente i flere år til. Tenker jeg, i hvert fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kan vokse av seg laktoseintoleranse strides de lærde som du skriver, men man kan bli helt bra/bra i perioder.

Begge døtrene mine har LI, og lever rimelig greit med det. Minste var veldig alvorlig syk av sin LI da hun var liten, men hun ble mye bedre etter å gå gått på en strikt diett i et par år. Hun drakk melk og fungerte fint med fløte,is ol i en del år. Men så fikk hun tilbakefall, og nå er det slutt på melk og is og produkter med mye laktose.

Husk også at det er ikke noe som heter laktoseallergi, men laktoseintoleranse og melkeproteinallergi;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Både melkeallergi og cøliaki.

Ja, det er det. Jeg fikk i min tid melkeallergi som bare småbarnet. Dette klarte jeg å vokse av meg og bli kvitt da jeg var ca 6 år. Mine foreldre kommer vel aldri til å glemme da de satte et glass melk foran meg og jeg sa at "det der kan jo ikke jeg drikke da" og de kunne si at, jo, nå kan du prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...