Gå til innhold

Vond lukt fra underliv


orker ikke mer!!

Anbefalte innlegg

orker ikke mer!!

hei. er ei jente på 22 år, som har plagdes i mange år med underlivet. når jeg var barn hadde jeg mange soppinfeksjoner og urinveisinfeksjoner. har ikke hatt det på mange år nå. nå når jeg kjenner at jeg kan få urinveisinfeksjon drikker jeg juice og tar tranebærtabletter som gjør at jeg slipper å få det. har i mange år hatt vondt lukt fra underlivet, jeg kjenner lukten gjennom klær til og med.. har vært til to gynekologer-hvor den ene ikke undersøkte meg fordi hun var sikker på at jeg hadde bakteriell vaginose, så fikk tabletter. de virket ikke i det heletatt.. så var jeg til en annen gynekolog som undersøkte meg å sa at hun kjent ingen lukt, men jeg fikk tabletter mot BV da det var det eneste hun kunne tenke seg til at det var ut fra det jeg sa. (selv om hun ikke fikk utslag på prøven) tok tablettene, og ingenting ble bedre. jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare plagene, sa bla at kjæresten min også hadde begynt å lukte vondt etter at vi begynte å ha sex. da lo hun og syntes tydelig at det var bare tull, så jeg torte ikke si noe mer om det.. jeg har vært sånn i mange år, så vet ikke lenger hva som er normalt nesten, men VET at lukten min ikke er normal! utfloden min er litt gultykk, av og til klar og tynn eller litt skummete.. kjenner ingen spesiell lukt fra den. men noe lukter jo, så da må det komme fra selve underlivet mitt. vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive lukten, men det lukter av og til litt som reker, men for det meste en stram, nesten litt søt kraftig lukt-har veldig godt hygiene, så svettelukt kan det ikke være.. har prøvd kapsler for å få rett phverdi, så er ikke det heller. har bare hatt en partner, ingen kjønnssykdommer. kjæresten min har blitt "smittet" av lukten fra meg, så det lukter vondt av penisen hans.. kjenner det gjennom klærne til han også når jeg er nærme. han har ikke kommentert det til meg noen gang, og han utfører mer enn gjerne oral sex på meg. (noe jeg utrolig skjeldent går med på, fordi jeg synes synd på han som skal være nedi der på meg..) så jeg er usikker på om han kjenner det eller om han rett og slett ikke bryr seg. av og til kjenner jeg samme lukt fra når jeg svetter under armene, og får til og med samme smak i munnen som det lukter i underlivet mit noen ganger-av og til etter orgasme.. smaker som løvetann på en måte. har prøvd å smake også, og det er fryktelig stygg smak.. og den sitter i utrolig lenge! jeg har foresten hatt samme lukten fra navlen det siste året her. når det kommer ut væske som størkner, og den er gul. det er av og til, kanskje en gang i uken. (lukter ingenting fra navlen når væsken ikke kommer ut) dette hemmer meg utrolig mye, jeg sitter aldri nærme folk, og er livredd for å reise meg om noen sitter rett atme meg, for jeg vet at lukten henger igjen der jeg sitter.. har lagt merke til en ting, at når jeg har fulgt grete roede kurs-kalorifattig mat-lukter jeg mindre vondt enn når jeg spiser hva jeg veil. dette ble utrolig rotete.. men håper du kanskje ser sammenheng i hva det kan være! (er overvektig om det kan ha noen betydning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå at du er fortvilt, men heldigvis er problemet nok større for deg en for din kjæreste. Det du beskriver med rekelukt tyder mest på Bakteriell vaginose (BV) hvor det er unormal sammensetning av bakterier i skjeden. Det er spesielt vanlig hos de som er seksuelt aktive. Utfloden vil ha reke-fiskelukt, høyt pH (hvis du har mulighet for å teste det på en papirstrimmel) og er tynt-flytende, grålig. Skummende gul-grøn utflod er karakteristisk for trichomonas-infeksjon. Du bør testes for det, selv om det er en sjelden årsak, og den gir ikke ’fiske-lukt’ . Jeg tror mest av alt at du har BV og da er lokal behandling med for eksempel dalacin som skal bruke i en uke, men tilbakekomst er veldig vanlig, så du kan forebygge eller behandle i ’oppløpet’ med en enkel dose. BV er relatert til aktiv sex, men er ikke regnet som seksuelt overført sykdom, så din partner er ikke smittet og skal ikke ha behandling. BV har intet med urenslighet å gjøre

Med hensyn lukt og sekret fra navlen, så er det vanlig, og her må det regelmessig rengjøring til, for eksempel med en Q-tips. Ved overvekt er det spesielt vanlig med godt ’renhold’, dvs regelmessig dusjing da det lett kan samle seg bakterier og sekret (svette) mellom hudlagene.

Jeg synes du skal få din lege til å ta en skikkelig undersøkelse av deg for å utelukke trichomonas og undersøke for BV (det gjøre ikke med innsending av bakterie-rpøev, men ved pH-måling, lukt og mikroskopi av sekret fra skjeden). Hvis du bor i Oslo, kan du søke om henvisning til Olafiaklinikken.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...