Gå til innhold

Østrogenbehandling - konsekvenser


Gjest VInterdamen

Anbefalte innlegg

Gjest VInterdamen

Jeg er 46 år, og startet med overgangplager sansyligvis for ca 2 år siden med uregelmessig mens og svettetokter. Tok blodprøve for et år siden som viste overgangsalder og var sent til gynekolog. Fikk da resept på Novafen. Var skeptisk pga søster med hormonell brystkreft, noe gynekologen sa var ufarlig. Tok likevel ikke tbl, og har det siste året hatt ca 2 mens og 3 perioder a ca 6 uker med svettetokter. Har nå igjen store plager med svette hele døgnet, og har lest endel på nettet og spurt min fastlege uten å finne svar. Har fått ny resept på Novafen, og startet med de for 7 dg siden uten å merke endring. Kan jeg regne med at svettetoktene vil fortsette i perioder, eller må jeg leve med det hele tiden? Hvor lang tid må jeg bruke de før jeg kan forvente virkning? Har det betydning at min søster har hatt bryskreft? Kan jeg når som helst slutte med pillene? Som du skjønner er jeg veldig skeptisk til dette, men har den siste tiden hvert så plaget av svette hele døgnet at jeg ikke så noen annen utvei enn å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er individuelt hvor lenge overgangsplagene vare rog hvor kraftige de er. Hos de fleste er de borte etter 3-4 år, men hos noen få kan de fortsette livet ut. Vanligvis hjelper hormonbehandling allerede etter en uke, men hvis det ikke er effekt etter en måned, bør du forsøke f.eks. den sterkere Trisekvens eller et hormonplaster. Det at din søster har hatt brystkreft er ikke grunn til at du ikke skal prøve hormonbehandling. Du skal ikke være engstelig for å bruke hormon frem til du er ca 50-52 år. Overgangsalder på 46 år er tidlig, det øker din risiko for hjertekar-sykdommer og benskjørhet. Så, hvis det ikke er effekt av behandlingen, få noe sterkere hos din lege. Hvis du har kjøpt tre pakker Novofem, kan du som en test ta dobbel dose, men det må være tabletter av samme farge, så du må åpne to brett. Du kan ta tablettene på samme tid. Ta denne ‘test’ med dobbel dose før du snakker med legen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...