Gå til innhold

Alkohol


Gjest Promille

Anbefalte innlegg

Gjest Promille

Om en drikker nok alkohol en gang i uken til å bli full, eller to eller tre ganger, er en da alkoholiker? En jeg kjenner gjør dette, men sier selv at det ikke er noe problem, han liker følelsen det gir. Går ikke utover arbeid eller andre ting. Har ikke reagert så veldig mye på dette før en annen tilfeldigvis sa hun så ham kjøpe øl. Noe som betyr at han har drukket enda en dag denne uken, uten å si noe. Kjenner jeg blir litt smårar innvendig. Hvor går grensene. Jeg vet det er flytende (bokstavelig talt) grenser her, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pinttore

Er alkoholiker selv. Man er en alkoliker om man ikke greier å stoppe, og må drikke til man er godt beruset. Om man drikker hver dag, og må reparere om morgenen er man ialllefall det!

Det er ikke å anbefale. Jeg har en sterk stikkende smerte der leveren er nå, og om jeg ikke vil dø må jeg slutte å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir sur når noen spør om man kan droppe å drikke i en uke, om man blir tverr og utilpass om man er nødt til å kutte ut alkoholen noen dager eller om man rett og slett ikke klarer å la være å drikke noen dager i uka så er man inne på et farlig spor i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ufgfgfgfgfgfgfgfgfgfgfgfgfg

Man trenger ikke drikke seg full hver dag for å være alkoholiker,

men man blir avhengig av den deilige berusende følelsen, og man m åstadig oftere reparere.... drikker seg snydens i helgene og holder seg til noen få på kveldene hverdagan for å komme seg på jobb....

at man sitter hjemme og drikker seg full ALENE er i alle fall ikke bra.... eksen min var på god vei til å bli alkoholiker. Jeg kom hjem fra seinvakt og fant han snydens full.. Ja en dag ringte de fra politiet og sa jeg måtte hente han på legevakta, de hadde funnet han døddrukken i en grøft. Selv sa han at han ikke husket noe og at noen måtte ha slått han ned, men han sjanglet og snøvlet.... hallo liksom! Urk. Jeg er i alle fall glad jeg ikke er med en slik alkis lenger, det er SLITSOMT. Flaska betyr mer enn deg. Jeg holdt ut med han i 9 år, trodde jeg kunne være redningen hans, men han ble bare verre og verre.

Vokste opp med en alkoholisert far og, han holdt seg til øl i ukedagene og sprit - hver eneste helg! HVis noen hadde vannet ut spriten hans (som min bror gjorde da han var russ og måtte stjele litt...) ble han fly forbannet!

Alkohol er godt det - i godt selskap, men det trenger ikke være hver helg. OK da jeg var russ hendte det en periode jeg og festet hver helg, nå drikker jeg toppen 1-2 ganger i året. Har nok festet fra meg ja... men har d gøyt uten. De som drikker ofte skjønner ikke at man kan ha det gøyt uten alko... de får på en måte sosialangst, de tror de ikke takler sosiale sammenhenger uten å inntak alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe som betyr at han har drukket enda en dag denne uken, uten å si noe.''

Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?

Hvis du omtaler en mann som ikke har familie det går ut over, som passer jobben sin og har orden på økonomien, synes jeg ikke dere har noe med om han drikker seg full (hjemme hos seg selv uten at det plager noen) fredag eller lørdag og i tillegg tar seg en øl til middag en av ukedagene.

Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om en drikker nok alkohol en gang i uken til å bli full, eller to eller tre ganger, er en da alkoholiker?''

Ikke i min omgangskrets ihvertfall.

Jeg synes laban svarer deg fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Promille

''Om en drikker nok alkohol en gang i uken til å bli full, eller to eller tre ganger, er en da alkoholiker?''

Ikke i min omgangskrets ihvertfall.

Jeg synes laban svarer deg fornuftig.

Takk for svar. Betyr det at det vanlivis ikke er noe problem å drikke seg full opptil 3 ganger i uken, fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promille

''Noe som betyr at han har drukket enda en dag denne uken, uten å si noe.''

Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?

Hvis du omtaler en mann som ikke har familie det går ut over, som passer jobben sin og har orden på økonomien, synes jeg ikke dere har noe med om han drikker seg full (hjemme hos seg selv uten at det plager noen) fredag eller lørdag og i tillegg tar seg en øl til middag en av ukedagene.

Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?

''Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?''

Er helt enig med deg der, og mener heller ikke å overvåke. Det var tilfeldig fortalt meg, noe som gav meg en ekkel følelse. Han er min kommende samboer, derfor ønsker jeg å vurdere om dette _kan_ bli et problem. Overvåke er ikke min stil, det er følelser rundt dette som er tema.

''Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?''

Ingen helg er uten alkohol - den er med på teltturer, hytte, hjemme osv,osv. Om det er en "anledning" eller ikke. Det at han også drikker utenom helg og ukedager jeg vet om, bekymrer meg noe. Jeg vet at det ikke er "min sak", og å moralisere kommer ikke på tale fra min side, men følelsen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promille

Man trenger ikke drikke seg full hver dag for å være alkoholiker,

men man blir avhengig av den deilige berusende følelsen, og man m åstadig oftere reparere.... drikker seg snydens i helgene og holder seg til noen få på kveldene hverdagan for å komme seg på jobb....

at man sitter hjemme og drikker seg full ALENE er i alle fall ikke bra.... eksen min var på god vei til å bli alkoholiker. Jeg kom hjem fra seinvakt og fant han snydens full.. Ja en dag ringte de fra politiet og sa jeg måtte hente han på legevakta, de hadde funnet han døddrukken i en grøft. Selv sa han at han ikke husket noe og at noen måtte ha slått han ned, men han sjanglet og snøvlet.... hallo liksom! Urk. Jeg er i alle fall glad jeg ikke er med en slik alkis lenger, det er SLITSOMT. Flaska betyr mer enn deg. Jeg holdt ut med han i 9 år, trodde jeg kunne være redningen hans, men han ble bare verre og verre.

Vokste opp med en alkoholisert far og, han holdt seg til øl i ukedagene og sprit - hver eneste helg! HVis noen hadde vannet ut spriten hans (som min bror gjorde da han var russ og måtte stjele litt...) ble han fly forbannet!

Alkohol er godt det - i godt selskap, men det trenger ikke være hver helg. OK da jeg var russ hendte det en periode jeg og festet hver helg, nå drikker jeg toppen 1-2 ganger i året. Har nok festet fra meg ja... men har d gøyt uten. De som drikker ofte skjønner ikke at man kan ha det gøyt uten alko... de får på en måte sosialangst, de tror de ikke takler sosiale sammenhenger uten å inntak alkohol.

Du setter ord på hva jeg tenker. Dette er min kommende samboer og jeg kan ikke unngå følelsen av at det kan være lurt å utsette det å flytte sammen.

Takk for ditt meget gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promille

Hvis man blir sur når noen spør om man kan droppe å drikke i en uke, om man blir tverr og utilpass om man er nødt til å kutte ut alkoholen noen dager eller om man rett og slett ikke klarer å la være å drikke noen dager i uka så er man inne på et farlig spor i alle fall...

Jeg har aldri nektet ham, og kommer heller ikke til å gjøre det. Det er mere en bekymring. Er det normalt å være full opptil flere ganger i uken, altså? Det har det ikke vært i min verden tidligere, men jeg er kanskje gammeldags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?''

Er helt enig med deg der, og mener heller ikke å overvåke. Det var tilfeldig fortalt meg, noe som gav meg en ekkel følelse. Han er min kommende samboer, derfor ønsker jeg å vurdere om dette _kan_ bli et problem. Overvåke er ikke min stil, det er følelser rundt dette som er tema.

''Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?''

Ingen helg er uten alkohol - den er med på teltturer, hytte, hjemme osv,osv. Om det er en "anledning" eller ikke. Det at han også drikker utenom helg og ukedager jeg vet om, bekymrer meg noe. Jeg vet at det ikke er "min sak", og å moralisere kommer ikke på tale fra min side, men følelsen er der.

Lytt etter følelsene dine. Hvis alkoholen styrer mer enn annet kan det bli et problem. Hvis du skal bo sammen med mannen og er redd for dette før du starter samboerskapet så er ikke det noe greit.

Det er ikke farlig i seg selv å drikke ofte, men da i moderate mengder. Hvis noen ikke klarer å stoppe som noen skrev her, så er det ikke greit uansett om det er en dag i uken eller oftere. Når man har små barn så er det uakseptabelt å drikke seg full hjemme. Barn har ikke vondt av å se vin drukket til mat og lignende, men å se foreldrene sine forandre seg støtt og stadig til noen monstre er farlig.

Tenk deg godt om før du foretar deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri nektet ham, og kommer heller ikke til å gjøre det. Det er mere en bekymring. Er det normalt å være full opptil flere ganger i uken, altså? Det har det ikke vært i min verden tidligere, men jeg er kanskje gammeldags?

Det er ikke normalt å være full, men det kan forekomme hvor det er mye alkohol. Privat ville jeg aldri tolerert det av noen rundt meg i det hele tatt, uansett hvor ofte det skjer. Da mener jeg ikke at jeg ikke kan akseptere og se igjennom fingrene med enkelthendelse. En gang i uken eller en gang i måneden er langt over grensen for voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promille

Er alkoholiker selv. Man er en alkoliker om man ikke greier å stoppe, og må drikke til man er godt beruset. Om man drikker hver dag, og må reparere om morgenen er man ialllefall det!

Det er ikke å anbefale. Jeg har en sterk stikkende smerte der leveren er nå, og om jeg ikke vil dø må jeg slutte å drikke.

Takk for ditt ærlige svar. Jeg håper det ordner seg for deg, og at du klarer å gjenvinne kontrollen, slik at du får mange gode år.

Så vidt jeg vet drikker han ikke daglig, men plutselig slår tanken meg at han kanskje gjør det. Det har aldri falt meg inn å sjekke. Han er verdens flotteste fyr, selv i beruset tilstand. Så at han drikker er (foreløpig) ikke verdens største undergang for meg. Jeg er mere bekymret for ham, om du skjønner. Og for et eventuelt samboerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Betyr det at det vanlivis ikke er noe problem å drikke seg full opptil 3 ganger i uken, fast?

Jo, det er ett problem og jeg hadde aldri i verden inngått noe partnerskap med en slik person, jeg kjenner altfor godt til dette problemet og vet hvor mye de sliter med å komme seg ut av det og hvor få det er som lykkes. Det er faktisk bare 10 % av de som får hjelp som klarer å komme seg ut av slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promille

Lytt etter følelsene dine. Hvis alkoholen styrer mer enn annet kan det bli et problem. Hvis du skal bo sammen med mannen og er redd for dette før du starter samboerskapet så er ikke det noe greit.

Det er ikke farlig i seg selv å drikke ofte, men da i moderate mengder. Hvis noen ikke klarer å stoppe som noen skrev her, så er det ikke greit uansett om det er en dag i uken eller oftere. Når man har små barn så er det uakseptabelt å drikke seg full hjemme. Barn har ikke vondt av å se vin drukket til mat og lignende, men å se foreldrene sine forandre seg støtt og stadig til noen monstre er farlig.

Tenk deg godt om før du foretar deg noe.

Han blir heldigvis aldri noe monster, han er en flott/snill, rolig og god mann selv når han er beruset.

Takk for svaret ditt, jeg vil helt klart tenke mere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promille

Det er ikke normalt å være full, men det kan forekomme hvor det er mye alkohol. Privat ville jeg aldri tolerert det av noen rundt meg i det hele tatt, uansett hvor ofte det skjer. Da mener jeg ikke at jeg ikke kan akseptere og se igjennom fingrene med enkelthendelse. En gang i uken eller en gang i måneden er langt over grensen for voksne mennesker.

Det samme tenker i utgangspunktet jeg. Men ser at grensene flyter ut etterhvert som ting blir normalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promille

Jo, det er ett problem og jeg hadde aldri i verden inngått noe partnerskap med en slik person, jeg kjenner altfor godt til dette problemet og vet hvor mye de sliter med å komme seg ut av det og hvor få det er som lykkes. Det er faktisk bare 10 % av de som får hjelp som klarer å komme seg ut av slike problemer.

Takk for svaret ditt. Det jeg lurer på også - NÅR er det et problem? Altså, han er snill og rolig, aldri noe "problem". Jeg føler det er i mitt hode problemene kan være i ferd med å bygge seg opp. Lager jeg storm i et vannglass, spør jeg meg selv. Jeg tror ikke han ønsker å "komme ut av det" - det finnes ikke noe "det". Om du skjønner. Jeg skjønner hva du mener, men må bare si (spørre om) dette likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe som betyr at han har drukket enda en dag denne uken, uten å si noe.''

Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?

Hvis du omtaler en mann som ikke har familie det går ut over, som passer jobben sin og har orden på økonomien, synes jeg ikke dere har noe med om han drikker seg full (hjemme hos seg selv uten at det plager noen) fredag eller lørdag og i tillegg tar seg en øl til middag en av ukedagene.

Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?

Nå blir det jo en helt annen problemstilling når det er kjæresten / samboeren din vi snakker om. Jeg svarte på spørsmål om en venn som dere trodde stort sett drakk en kveld i uka, og som muligens hadde drukket litt mer en enkelt uke!

Jeg ville absolutt ikke flyttet sammen med (og i hvert fall ikke planlagt familie med!) en som pleide å drikke seg full opptil tre ganger i uka og tilsynelatende var i ferd med å øke forbruket.

Selvfølgelig kan det bli et problem dersom dere ser helt forskjellig på slike ting, det gjelder uansett hvem av dere som drikker mest eller minst. Man bør være omtrent på samme planet når det gjelder alkohol, hvis man skal bo sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?''

Er helt enig med deg der, og mener heller ikke å overvåke. Det var tilfeldig fortalt meg, noe som gav meg en ekkel følelse. Han er min kommende samboer, derfor ønsker jeg å vurdere om dette _kan_ bli et problem. Overvåke er ikke min stil, det er følelser rundt dette som er tema.

''Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?''

Ingen helg er uten alkohol - den er med på teltturer, hytte, hjemme osv,osv. Om det er en "anledning" eller ikke. Det at han også drikker utenom helg og ukedager jeg vet om, bekymrer meg noe. Jeg vet at det ikke er "min sak", og å moralisere kommer ikke på tale fra min side, men følelsen er der.

Beklager, det nye svaret mitt havnet feil. Se ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Takk for svar. Betyr det at det vanlivis ikke er noe problem å drikke seg full opptil 3 ganger i uken, fast?

''Betyr det at det vanlivis ikke er noe problem å drikke seg full opptil 3 ganger i uken, fast?''

Jeg synes det kommer mye an på hva du kaller full. Om han tar seg et par øl eller et par glass vin (hvilket selvfølgelig gir promille) et par-tre ganger i uken er det vanligvis ikke noe problem. Om han drikker seg nærmest sanseløs et par-tre ganger i uken ville i hvertfall ikke jeg vurdert å flytte sammen med ham.

Voksne mennesker bør ikke drikke seg sanseløst beruset i det hele tatt, men det kan unntaksvis skje den beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...