Gå til innhold

Mannlig fastlege, GU og vrange meg


tonie

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært til GU på mange år. Seks år, tror jeg. Dette fordi jeg bare har hatt mannlige fastleger, og ikke kan tenke meg å undersøkes der nede av en mann jeg "kjenner". Den ene kvinnelige legen som finnes her har ikke hatt kapasitet til å ta imot nye på de årene jeg har bodd her, så her går nå jeg og surrer. Kanskje jeg har langt framskreden underlivskreft for alt jeg vet. Føler meg frisk, men man bør jo ikke la det gå så lang tid mellom hver undersøkelse.

Hva kan jeg gjøre da da? Går det an å be om henvisning til gynekolog fordi man er så sær at man bare rett og slett ikke greier å gjøre sånt hos fastlegen?

Jada, jeg vet at jeg er dum, men det hjelper liksom ikke. Jeg greier ikke å overtale meg selv til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tonie

    24

  • Babette

    9

  • Madelenemie

    8

  • Lillemus

    7

Mest aktive i denne tråden

Google om det finnes en gynekolog i nærheten av der du bor! Jeg går ikke via fastlegen for å få time hos gynekologen, så tror ikke du trenger henvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noe problem å be legen om henvisning til kvinnelig gynekolog, jeg tror de opplever det ofte. :o)

Selv foretrekker jeg å gjøre det hos min mannlige fastlege, han er både trivelig, diskret og profesjonell - de kvinnene jeg har vært hos har vært litt bråere og mindre diskrete syne jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google om det finnes en gynekolog i nærheten av der du bor! Jeg går ikke via fastlegen for å få time hos gynekologen, så tror ikke du trenger henvisning?

Hmmm, jeg får henvisning fra fastlegen, men er kanskje unødvendig det da. Ikke at jeg er der så ofte da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg liker heller ikke å ta GU hos fastlegen, men kjønnet har lite å si. Går fast til en mannlig gynekolog, fikk i sin tid henvisning fra fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melis37

Skjønner hva du mener,men om det er noe til hjelp, har du krav på å ha en sykepleier assistent, som er dame inne hos deg ved GU.

Men ellers kan du sikker få en henvisning til en kvinnelig gynekolog :) lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg har også mannlig fastlege, som jeg har hatt en god stund.

Hvert 3 år når jeg skal ta celleprøve, eller når jeg skal inn å bytte hormonspiral, får jeg henvisning til gynekolog til undersøkelse og bytting/innsetting av ny spiral.

Første gang jeg skulle ta celleprøve, prøvde fastlegen å ta det av meg, men pga bakoverliggende livmor? hadde han problemer med å klare det, samtidig som det var svært vondt for meg. Så da blir jeg alltid henvist videre nå når jeg skal ta slike undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så latterlig enkelt, altså? Er det mulig?:) Og her har jeg gått så lenge uten å få det gjort. Da skal jeg ta en ringerunde i morgen den dag. Takk damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg får henvisning fra fastlegen, men er kanskje unødvendig det da. Ikke at jeg er der så ofte da :-)

Iallefall ikke nødvendig her jeg bor, men det er klart det koster mer å dra til gynekolog utenom den vanlige fastlegeordningen. Tror jeg betaler litt i underkant av en tusenlapp, men det er en billig livsforsikring;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel ikke tatt ultralyd og slike ting hos fastlegen så egentlig kan du bruke det som unnskyldning. Fastlegen min er ikke så oppdatert på slike ting heller så han sender alle til en gynokolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Går det an å be om henvisning til gynekolog fordi man er så sær at man bare rett og slett ikke greier å gjøre sånt hos fastlegen?

''

Det finnes to alternativer: Enten ber du om en henvisning fra fastlegen til en gynekolog som er en av de spesialistene som har avtale med helseforetaket eller du kan kontakte en direkte som driver "helprivat" og betale alt selv.

Det pleier å være helt uproblematisk å få henvisning fra fastlegen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google om det finnes en gynekolog i nærheten av der du bor! Jeg går ikke via fastlegen for å få time hos gynekologen, så tror ikke du trenger henvisning?

'' så tror ikke du trenger henvisning?

''

Man trenger henvisning dersom man ønsker å benytte en av helseforetakets avtalespesialister, dette innebærer også at man ikke betaler mer enn ordinær egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' så tror ikke du trenger henvisning?

''

Man trenger henvisning dersom man ønsker å benytte en av helseforetakets avtalespesialister, dette innebærer også at man ikke betaler mer enn ordinær egenandel.

Ok! Greit å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Går det an å be om henvisning til gynekolog fordi man er så sær at man bare rett og slett ikke greier å gjøre sånt hos fastlegen?

''

Det finnes to alternativer: Enten ber du om en henvisning fra fastlegen til en gynekolog som er en av de spesialistene som har avtale med helseforetaket eller du kan kontakte en direkte som driver "helprivat" og betale alt selv.

Det pleier å være helt uproblematisk å få henvisning fra fastlegen:-)

Ok, så det er sånn det fungerer. Jeg har et myom som kanskje burde vært sett til, så da kan jeg kanskje få henvisning ganske greit? Nå føler jeg meg litt modigere her på grunn av dere. I morgen den dag skal jeg ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er sånn det fungerer. Jeg har et myom som kanskje burde vært sett til, så da kan jeg kanskje få henvisning ganske greit? Nå føler jeg meg litt modigere her på grunn av dere. I morgen den dag skal jeg ringe.

Jeg blir overrasket om fastlegen din har motforestillinger mot en slik henvisning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja, du kan få henvisning til gynekolog :o)

Jeg lot min mannlige fastlege ta prøve, men etter to ugyldige prøver ba jeg om henvisning. Men da til en mannlig gynekolog. Syns ikke det er noe ille med mannlig lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan få henvisning til gynekolog :o)

Jeg lot min mannlige fastlege ta prøve, men etter to ugyldige prøver ba jeg om henvisning. Men da til en mannlig gynekolog. Syns ikke det er noe ille med mannlig lege.

Det går bedre hvis det er en man ikke kjenner, synes jeg. Jeg kan vel til nød ta en mannlig, men da må det ikke være en jeg ikke møter på KIWI, og som jeg slipper å forholde meg til mer enn en gang i året. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg synes det er så ubehagelig, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overrasket om fastlegen din har motforestillinger mot en slik henvisning :-)

Sukk. Nå ringte jeg, men jeg må til time hos fastlegen uansett sier de. Så da drar jo ikke jeg dit i tilfelle han insisterer på å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...