Gå til innhold

Er migrene psyksisk?


eksvimle

Anbefalte innlegg

Lurer på om dette bare er nok en psykisk ting som feiler meg?

Jeg tror jeg har begynt å få migrene. (jeg får sikksakk lys i øynene i ca 1/2 time, så utrolig hodepine og kvalme...) Det har hendt 6 ganger i år. (også nå i dag!) Og jeg har aldri hatt det tidligere. (jeg er nå 32). Jeg blitt litt redd, og tenkt at jeg burde gå til lege. Men jeg lurer på om jeg bare blir avfeid siden jeg jo har en lange psykehistorie med angst, depresjoner, pst m.m.

Jeg har det jo ganske bra. Dvs. det er jo ikke så veldig mye innhold i livet mitt, men det er jo ingen som er slemme mot meg heller. Så jeg har det jo bra. Jeg har nok vært litt nedfor i det siste pga ensomhet og slik, og har grublet en del over fortid og fremtid. Men jeg tør påstå at jeg har hatt det veldig mye verre før. Så jeg klarer ikke helt å skjønne at jeg har begynt å få migrene pga dette bare.

Er det noen som har noe erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mange som blir bedre av medisiner mot migrene, så jeg synes da absolutt du skal gå til lege med det? Jeg tror ikke en seriøs lege vil avfeie hodepine med syns-forstyrrelser som psykisk.

Du kan f.eks. lese litt her og se om det passer (det finnes mye mer stoff om sykdommen på nettet):

http://www.lommelegen.no/artikkel/migrene

Den psykiske komponenten for å bruke det uttrykket, kommer vel inn ved at noen etter hvert finner ut hva som utløser anfallene. Hvis det f.eks. har med stress og anstrengelser å gjøre, går det an å forebygge til en viss grad.

Man kan få hodepine og bli kvalm av samsynsproblemer også. Så det kan være en idé å sjekke synet hvis du ikke finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nevrologisk sykdom. Ikke psyksisk sykdom.

Så da henger det ikke sammen med at jeg har slitt psyksisk i mange år i det hele tatt? (jeg blir på en måte enda litt reddere av den grunn...!) Takk for svar uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som blir bedre av medisiner mot migrene, så jeg synes da absolutt du skal gå til lege med det? Jeg tror ikke en seriøs lege vil avfeie hodepine med syns-forstyrrelser som psykisk.

Du kan f.eks. lese litt her og se om det passer (det finnes mye mer stoff om sykdommen på nettet):

http://www.lommelegen.no/artikkel/migrene

Den psykiske komponenten for å bruke det uttrykket, kommer vel inn ved at noen etter hvert finner ut hva som utløser anfallene. Hvis det f.eks. har med stress og anstrengelser å gjøre, går det an å forebygge til en viss grad.

Man kan få hodepine og bli kvalm av samsynsproblemer også. Så det kan være en idé å sjekke synet hvis du ikke finner ut av det.

Takk for linken! Svimmel blir jeg også ja, og jeg er veldig lys-sky. Mye som kan stemme der i forhold til migrene. Jeg klarer liksom bare ikke å skjønne hva som kan ha utløst dette. Nå helt plutselig i år. og alle gangene har jeg vært i totalt forskjellige situasjoner. (i dag stekte jeg vaffler...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er et utmerket psykiatrispørsmål.

Nei, migrene er ikke en psykisk lidelse. Men psykiske påkjenninger kan utløse migreneanfall. Likeledes vet vi at folk ha færre migreneanfall når de har det godt, og de har flere migreneanfall i livsperioder med mange psykiske påkjenninger.

I tillegg er det en overhyppighet av migrene hos personer med depresjon og omvendt. Komorbiditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderen

Det er mye som kan utløse migrene. Støy, stress, men også fysiske ting som intoleranse mot enkelte matvarer. Noen får det av kaffe eller cola. Det vil si, migrenen kommer når de lar være å ta kaffe en dag, om de vanligvis drikker mye.

Kraftige hodesmerter og synsforstyrrelser kan også være symptom på alvorligere ting, som kreft i hjernen eller for høyt blodtrykk. Så det er all grunn til å gå til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizzenja

Takk for linken! Svimmel blir jeg også ja, og jeg er veldig lys-sky. Mye som kan stemme der i forhold til migrene. Jeg klarer liksom bare ikke å skjønne hva som kan ha utløst dette. Nå helt plutselig i år. og alle gangene har jeg vært i totalt forskjellige situasjoner. (i dag stekte jeg vaffler...!)

Migrene kan komme hyppigere ved ujevnheter innen "de 4 S'er", som er sult, søvn, sukker, stress. Selv reagerer jeg også på diverse lukter, da spesielt salmiakk, enkelte velduftende vaskemidler (blant annet alt innen Ajax's sortiment), enkelte parfymer osv. Kanskje du har vasket før du stekte vafler? :) Evt har på deg en parfyme du ikke tåler. Er ikke alltid det skal mere til, dessverre. Å gjøre alt en kan for å avbryte migreneanfallet før det blir riktig ille (skikkelig vondt, kvalme, lavt blodtrykk osv), er det beste. Ta en ibux/paracet (kombinasjon) og stikk og legg deg. Ikke les, se på pc osv. Mørkt rom er en fordel. Sov det av deg. Jo tidligere du "bryter" et migreneanfall, jo mere effektivt. Blir du veldig plaget til tross for dette, finnes det medisin som behandler et allerede startet anfall (f.eks Immigran), og det finnes gode migreneprofylakser/forebyggende medisiner. God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Migrene kan komme hyppigere ved ujevnheter innen "de 4 S'er", som er sult, søvn, sukker, stress. Selv reagerer jeg også på diverse lukter, da spesielt salmiakk, enkelte velduftende vaskemidler (blant annet alt innen Ajax's sortiment), enkelte parfymer osv. Kanskje du har vasket før du stekte vafler? :) Evt har på deg en parfyme du ikke tåler. Er ikke alltid det skal mere til, dessverre. Å gjøre alt en kan for å avbryte migreneanfallet før det blir riktig ille (skikkelig vondt, kvalme, lavt blodtrykk osv), er det beste. Ta en ibux/paracet (kombinasjon) og stikk og legg deg. Ikke les, se på pc osv. Mørkt rom er en fordel. Sov det av deg. Jo tidligere du "bryter" et migreneanfall, jo mere effektivt. Blir du veldig plaget til tross for dette, finnes det medisin som behandler et allerede startet anfall (f.eks Immigran), og det finnes gode migreneprofylakser/forebyggende medisiner. God bedring :)

Godt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et utmerket psykiatrispørsmål.

Nei, migrene er ikke en psykisk lidelse. Men psykiske påkjenninger kan utløse migreneanfall. Likeledes vet vi at folk ha færre migreneanfall når de har det godt, og de har flere migreneanfall i livsperioder med mange psykiske påkjenninger.

I tillegg er det en overhyppighet av migrene hos personer med depresjon og omvendt. Komorbiditet.

Takk for det. Jeg sliter kanskje mer psykisk for øyeblikket enn jeg er klar over da? Eller er det migrenen som har gjort slik at jeg har følt meg nedstemt?

Jeg blir så redd hver gang de lysene i øynene kommer. Som sagt nå har det vært 6 ganger på 8 uker. og jeg har aldri opplevd det tidligere. (Selv om jeg har vært igjennom mye tøffere tider enn nå.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Migrene kan komme hyppigere ved ujevnheter innen "de 4 S'er", som er sult, søvn, sukker, stress. Selv reagerer jeg også på diverse lukter, da spesielt salmiakk, enkelte velduftende vaskemidler (blant annet alt innen Ajax's sortiment), enkelte parfymer osv. Kanskje du har vasket før du stekte vafler? :) Evt har på deg en parfyme du ikke tåler. Er ikke alltid det skal mere til, dessverre. Å gjøre alt en kan for å avbryte migreneanfallet før det blir riktig ille (skikkelig vondt, kvalme, lavt blodtrykk osv), er det beste. Ta en ibux/paracet (kombinasjon) og stikk og legg deg. Ikke les, se på pc osv. Mørkt rom er en fordel. Sov det av deg. Jo tidligere du "bryter" et migreneanfall, jo mere effektivt. Blir du veldig plaget til tross for dette, finnes det medisin som behandler et allerede startet anfall (f.eks Immigran), og det finnes gode migreneprofylakser/forebyggende medisiner. God bedring :)

Tusen takk for svar og gode tips. Jeg har en liten sønn som er høyt og lavt rundt meg også. Så ikke så lett å bare gå å legge seg. Jeg tok en paracet, og drakk en masse når lysene kom i dag, i håp om at det skulle virke. Jeg synes kanskje det er litt bedre nå. Ellers har det vart et par dager. Får bare skikkelig vondt i hodet når jeg bøyer meg fremover nå. Jeg har merket veldig at det hjelper når det er mørkt. Jeg skal virkelig tenke over hva jeg har gjort neste gang dette skjer. Nå har det jo nesten hvert en gang i uka i år. (Og aldri hatt det tidligere...Så jeg har blitt litt redd). Og det har vært i totalt forskjellige situasjoner og sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...