Gå til innhold

Overgangsalder - med eller uten østrogen?


Gjest Ellen Marie

Anbefalte innlegg

Gjest Ellen Marie

Hei Mette! Jeg er 49 år, mistet mensen for 3 år siden og blodprøver viste at jeg var kommet i overgangsalderen i 2009. I 2007 fjernet jeg halve skjoldbrukskjertelen, slik at jeg bruker 75mg Levaxin daglig. På bakgrunn av hetetokter, slitenhet i hode/kropp og stikkinger/prikkinger i kroppen, startet jeg med Eviana i oktober. Siden jeg fikk hodepine ble jeg anbefalt av min lege å skifte til Livial. Jeg tar Livial annen hver dag! Hetetoktene er stort sett borte, men de andre plagene er vedvarende. Jeg har nylig vært hos gynekolog, og der fikk jeg vite at slimhinnen min var 11 mm. Siden jeg ikke hadde celledeling, kunne jeg bare fortsette med Livial. Er dette riktig? På bakgrunn av mor som har brukt østerogen og har fått hormonell kreft, er jeg veldig skeptisk! Hvilke østrogenpreparat er "snillest"? Livial er et syntetisk preparat, og hva betyr det for oss brukere? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, så er du kommet tidlig i overgangsalder og jeg vil derfor anbefale hormon til ‘naturlig’ overgangsalder ved 51-52 år. Til den tid kan du vurdere om du vil bruke det ytterligere. Det ser ut som hormonbehandling kommer gunstig ut hos kvinner som starter rett etter at menstruasjonene stopper opp og bruker det under 4-5 år. Den gunstige virkning er at hetetokter forsvinner, slimhinnen i skjeden styrkes, mindre risiko for benskjørhet (behandling for lavt stoffskifte kan øke din risiko for dette), mindre risiko for tykktarmskreft. Effekten på hjertekarsystemet diskuteres, men ved tidlig start med østrogen, ser det ut til at effekten er gunstig, beskyttelse mot hjerteinfarkt. Det negative er øket risiko for brystkreft, spesielt ved langtidsbruk, dvs mer enn 4-5 år etter fylte50 år. Risiko for blodpropp og slag er også lett øket. Det totale regnskap for hormonbruk i din alder og 4-5 år fram vil nok falle gunstig ut.

I prinsip skulle Eviana være svakere enn Livial, men forskjellene er små og vi har ikke studier som sammenlikner ‘risiko profil’ for de to produkter. Med naturlig hormon menes et som er helt likt det kroppen danner (her østrogenet østradiol i Eviana). Livial er fabrikert (og altså syntetisk) så det har østrogenets gunstige effekt for hetetokter, forebyggelse av benskjørhet, det beskytter livmorslimhinnen mot kreft (en effekt som tilsvarer det som gis med Eviana) og det har en tilleggseffekt ved å øke seksuallyst. Risiko for blodpropp og brystkreft er som for annen østrogenbehandling. Eviana er relativt nytt, så vi har ikke fått data for dette svake hormonet, men man antar at jo mindre dosen er, jo mindre er risiko for bivirkninger. Hvis det er tatt prøve av livmorslimhinnen og polypp er utelukket, så er du godt utredet. Du behøver ikke mammografi før du er 50 år.

Med hensyn til dine andre plager, vil jeg foreslå at du i en periode bruker Livial hver dag og ser om det har effekt. Det kan være andre årsaker til symptomene

Ble du klokere av dette?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

For det første, så er du kommet tidlig i overgangsalder og jeg vil derfor anbefale hormon til ‘naturlig’ overgangsalder ved 51-52 år. Til den tid kan du vurdere om du vil bruke det ytterligere. Det ser ut som hormonbehandling kommer gunstig ut hos kvinner som starter rett etter at menstruasjonene stopper opp og bruker det under 4-5 år. Den gunstige virkning er at hetetokter forsvinner, slimhinnen i skjeden styrkes, mindre risiko for benskjørhet (behandling for lavt stoffskifte kan øke din risiko for dette), mindre risiko for tykktarmskreft. Effekten på hjertekarsystemet diskuteres, men ved tidlig start med østrogen, ser det ut til at effekten er gunstig, beskyttelse mot hjerteinfarkt. Det negative er øket risiko for brystkreft, spesielt ved langtidsbruk, dvs mer enn 4-5 år etter fylte50 år. Risiko for blodpropp og slag er også lett øket. Det totale regnskap for hormonbruk i din alder og 4-5 år fram vil nok falle gunstig ut.

I prinsip skulle Eviana være svakere enn Livial, men forskjellene er små og vi har ikke studier som sammenlikner ‘risiko profil’ for de to produkter. Med naturlig hormon menes et som er helt likt det kroppen danner (her østrogenet østradiol i Eviana). Livial er fabrikert (og altså syntetisk) så det har østrogenets gunstige effekt for hetetokter, forebyggelse av benskjørhet, det beskytter livmorslimhinnen mot kreft (en effekt som tilsvarer det som gis med Eviana) og det har en tilleggseffekt ved å øke seksuallyst. Risiko for blodpropp og brystkreft er som for annen østrogenbehandling. Eviana er relativt nytt, så vi har ikke fått data for dette svake hormonet, men man antar at jo mindre dosen er, jo mindre er risiko for bivirkninger. Hvis det er tatt prøve av livmorslimhinnen og polypp er utelukket, så er du godt utredet. Du behøver ikke mammografi før du er 50 år.

Med hensyn til dine andre plager, vil jeg foreslå at du i en periode bruker Livial hver dag og ser om det har effekt. Det kan være andre årsaker til symptomene

Ble du klokere av dette?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takk for god tilbakemelding! Det var detaljert informasjon som man kanskje går glipp av ved legebesøk.. Siden sist har jeg startet med Efexor mot uroen/angsten. Startet med pillene for fire dager siden, og har stor grad av ulike ubehag. Håper det bedrer seg, og at resultatet blir det jeg håper! Jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep av en psykopat og sadist fra jeg var 19-25 år. Derav mulig jeg har fått posttraumatisk stress. Dette er vel ikke ditt området?

Livet er herlig men ikke for amatører :-). Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...