Gå til innhold

Malingt melanom


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg har fjernet en føflekk, og fikk i dag vite at det var celleforandringer i den. Legen min sier følgende: Malingt melanom med substitusjonell spredning. Størrelse 7x4 mm, tykkelse 0,35 mm.Frie resiksjonsrender (2 mm, tror jeg).Legen sier at alt er borte, men henvises til kir avd for å fjerne litt mer av huden rundt. Kjenner at jeg er urolig for en evt spredning, selv om hun sier at alt er borte...Hva er din vurdering med bakgrunn i disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Forstår at du er urolig. Malignt melanom er potensielt farlig og kan teoretisk sett spre seg. Men når man oppdager og fjerner flekken fullstendig på et tidlig tidspunkt, er risikoen svært liten for at det skal skje noe mer. Vi regner alt som er tynnere enn 1 mm for svært tidlig og din lesjon var bare en brøkdel av det . Når den i tillegg er fjernet til fritt vev med noe margin, er det viktigste gjort. Man foretar for sikkerhets skyld enn utvidelse i det friske vevet, så man skal være helt sikker at det ikke sitter igjen noe av flekken. Du kan regne at du er kurert for dette (med en svært liten usikkerhet ), men må følge kontroller osv. Du skal i tillegg være oppmerksom på tilliggende lymfeknuteområde, noe legen også sjekker når du går til kontroll. I de få tilfellene det tilkommer spredning, har dette skjedd før flekken ble fjernet. , noe som er ekstremt uvanlig ved så tynne melanomer som du fikk fjernet, Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...