Gå til innhold

Blødning i overgangsalder


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, er en kvinne på 55 år, fjernet hormonspiral i mars samtidig som det ble tatt cyt prøve, colposcopi og ultralyd i tillegg til blodprøver for å se om jeg var i overgangsalderen.

Blødde ca en uke etter fjernelse av spiralen siden det ikke hatt noen blødning. Fikk brev om at jeg er i sikker overgangsalder. Nå to mnd etter dette har jeg hatt en periode med ømhet i brystene som ved Pms og har nå fått en blødning.

Er dette normalt eller noe som må kontrolleres på nytt så kort tid etter den forrige kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ikke si sikkert ut fra en enkelt blodprøve at du er kommet i overgangsalderen, hormonene svinger sterkt i tiden før menstruasjonene stopper helt opp.. Dine symptomer og etterfølgende blødning tyder på at du fortsatt har tilnærmet normal hormonproduksjon. Hvis blødningene har vært borte i ett år, vet man at du har passert menopausen (som er den siste menstruasjon). Det er ikke grunn til ny kontroll med mindre du skulle få langvarige blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...