Gå til innhold

GU og menstruasjon


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

 

Da det er klart for min første slik undersøkelse i narkose i morgen hadde jo jeg glemt at jeg får menstruasjon på denne tiden, sykehuset har ikke spurt og jeg husket ikke på dette da jeg var og snakket med gynekologen.

Det var rart ikke gynekologen spurte meg, men kanskje tenker man husker på sånt selv?

 

Nå er det flaut, for skal møte tidlig og ligge der ut dagen sa de, også har jeg glemt dette, da må jeg jo ringe i morgen tidlig og avlyse. Og i tillegg har min psykiater rekvirert blodprøver, noe hun ellers ikke vil plage meg med, men siden det er likevel narkose syns hun vi skulle benytte oss av situasjonen.

 

Da blir det dobbelt flaut for så må jeg forklare min psykiater hvorfor jeg samme dag avlyser narkosen og undersøkelsen. Bør man huske på slikt selv?

Jeg mener si i fra at i det tidsrommet har jeg menstruasjon? 

Huff så flau jeg er.

 

Nå har jeg vært så i tvil om alt dette, også narkosen, redd for ikke våkne igjen, også når dagen er der nesten kommer jeg på at jeg har jo menstruasjon.

 

Men jeg håper det går greit å avlyse i morgen, at de forstår situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det høres rart ut, men jeg tror faktisk ikke det har noe å si. Og det er nok også derfor ingen har sagt noe om det :)

 

Selv var jeg en periode mye til GU pga uregelmessig og hyppig mens. Opplevde det samme som deg. For min del lå det liksom litt i sakens natur... den var jo uregelmessig. De opplever dette hele tiden. Det er nok verst for deg. Hvis du tenker på det så er det jo ingen "teknisk" grunn til at man ikke skulle kunne gjennomføre en undersøkelse selv om du har mensen.

 

Jeg ville bare gikk beskjed på forhånd hvis jeg var deg. Mest for din egen del og av høflighet (?). Ingen grunn til å avlyse :)

Endret av mussa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

 

Okey er det slik å forstå.

 

Jeg blør veldig lite, bruker små bind/ truseinnlegg, men jeg kan jo ikke garantere og det tenkte jeg ville bli feil forstår du.

 

Jeg tenkte mest på gynekologen, men jeg kan jo som du skriver gi beskjed. Jeg sover jo.

Jeg gruer meg enda mer til narkosen, skulle ønske jeg kunne klart dette uten narkose.

 

Men takk for svar, det var fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei

 

Men ser du har en avatar som er flau.

 

Jeg er som min puslespill avatar, ikke så vanskelig å finne ut av, men takk for svaret ditt.

 

Jeg kan jo spørre i morgen hvor mange pasienter som har avgått med døden under anestesi på den avdelingen, bare slik at jeg får et raskt overslag.

 

Jeg er ikke så redd for allergisk reaksjon på narkosen, mer at hjerte stopper, for jeg har tidvise smerter i brystet, men det kan være bare stress har jeg tenkt. Vet du om mennesker med arytmi bør undersøkes før en evt narkose? Da jeg var og snakket med gynekologen hadde jeg høy puls og høyt blodtrykk, noe jeg aldri før har hatt? Gynekologen mente jeg var stresset av å være på sykehus, jeg svarte "nei jeg har det utmerket" og det hadde jeg for en hyggelig gynekolog. Som er den som skal ta undersøkelsen i morgen.Legger man mennesker med høyt blodtrykk i narkose?

 

Jeg klarer ikke tenke fornuftig og rasjonelt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da det er klart for min første slik undersøkelse i narkose i morgen hadde jo jeg glemt at jeg får menstruasjon på denne tiden, sykehuset har ikke spurt og jeg husket ikke på dette da jeg var og snakket med gynekologen.

Det var rart ikke gynekologen spurte meg, men kanskje tenker man husker på sånt selv?

 

Nå er det flaut, for skal møte tidlig og ligge der ut dagen sa de, også har jeg glemt dette, da må jeg jo ringe i morgen tidlig og avlyse. Og i tillegg har min psykiater rekvirert blodprøver, noe hun ellers ikke vil plage meg med, men siden det er likevel narkose syns hun vi skulle benytte oss av situasjonen.

 

Da blir det dobbelt flaut for så må jeg forklare min psykiater hvorfor jeg samme dag avlyser narkosen og undersøkelsen. Bør man huske på slikt selv?

Jeg mener si i fra at i det tidsrommet har jeg menstruasjon? 

Huff så flau jeg er.

 

Nå har jeg vært så i tvil om alt dette, også narkosen, redd for ikke våkne igjen, også når dagen er der nesten kommer jeg på at jeg har jo menstruasjon.

 

Men jeg håper det går greit å avlyse i morgen, at de forstår situasjonen.

Hei.

Dette er jo overstått for deg nå, så da trenger du nok ikke råd. Men det finnes tabletter som stopper menstruasjonen.

Jeg dro på badeferie i Asia og fikk menstruasjon samme dag jeg landet (er veldig uregelmessig og kan aldri vite når den kommer, og det er STORE blødninger).

Fikk Primolut tabletter hos legen, og tok de hver dag hele ferien uten menstruasjon! Sluttet med de da jeg kom hjem, og mensen kom i løpet av et døgn. Så tablettene holder bare selve blødningen tilbake til du slutter, så kommer det etterpå... Greit å vite til en annen gang.

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Hei.

Dette er jo overstått for deg nå, så da trenger du nok ikke råd. Men det finnes tabletter som stopper menstruasjonen.

Jeg dro på badeferie i Asia og fikk menstruasjon samme dag jeg landet (er veldig uregelmessig og kan aldri vite når den kommer, og det er STORE blødninger).

Fikk Primolut tabletter hos legen, og tok de hver dag hele ferien uten menstruasjon! Sluttet med de da jeg kom hjem, og mensen kom i løpet av et døgn. Så tablettene holder bare selve blødningen tilbake til du slutter, så kommer det etterpå... Greit å vite til en annen gang.

Hvordan gikk det?

Hei!

 

Takk :-) det viste jeg ikke.

 

Det gikk bra, jeg syns det var så hyggelig og ta narkose at jeg gleder meg til neste gang.

 

Gynekologen sa at så lenge man blør lite er det uproblematisk. Og jeg bruker ofte ikke bind heller, så jeg har lite blødning. Og enda bedre jeg er helt frisk :-) 

 

Prøvene, dvs sånne celleprøver får jeg vel svar på etter hvert, men regne med de ikke finner noe, det samme sa gynekologen som var enig i at når man kun har vært med en mann så er det lite risiko for feks livmorhalskreft etc... jeg snakket om dette som forklaring på hvorfor jeg ikke tar regelmessig GU og gynekolog sa at var enig. For viste om fakta rundt nonnen og at de feks ikke får livmorhalskreft.

Det samme var det en foreleser på medisin som sa for mange år siden.

 

Men altså prøvene, må jeg vente på :-)

 

De var hyggelige mot meg alle, det ble nesten litt for mye vennlighet, måtte smile og bukke hele tiden følte jeg. heldigvis kom en sykepleier og sa jeg bare kunne slappe av, da la jeg meg under dynen, for jeg orket ikke så mye mennesker. 

 

Jeg skal notere meg de tabl det er greit å ha på sydenferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk :-) det viste jeg ikke.

 

Det gikk bra, jeg syns det var så hyggelig og ta narkose at jeg gleder meg til neste gang.

 

Gynekologen sa at så lenge man blør lite er det uproblematisk. Og jeg bruker ofte ikke bind heller, så jeg har lite blødning. Og enda bedre jeg er helt frisk :-) 

 

Prøvene, dvs sånne celleprøver får jeg vel svar på etter hvert, men regne med de ikke finner noe, det samme sa gynekologen som var enig i at når man kun har vært med en mann så er det lite risiko for feks livmorhalskreft etc... jeg snakket om dette som forklaring på hvorfor jeg ikke tar regelmessig GU og gynekolog sa at var enig. For viste om fakta rundt nonnen og at de feks ikke får livmorhalskreft.

Det samme var det en foreleser på medisin som sa for mange år siden.

 

Men altså prøvene, må jeg vente på :-)

 

De var hyggelige mot meg alle, det ble nesten litt for mye vennlighet, måtte smile og bukke hele tiden følte jeg. heldigvis kom en sykepleier og sa jeg bare kunne slappe av, da la jeg meg under dynen, for jeg orket ikke så mye mennesker. 

 

Jeg skal notere meg de tabl det er greit å ha på sydenferie.

 

Så godt å høre at du er vel gjennom dette, og at det gikk bra :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble visst feil mht til siteringen :-)  Men jeg skrev:  Så godt at du er vel gjennom dette, og at det gikk bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Vil på et generelt grunnlag fraråde bruk av hormonpreparater kun for å utsette menstruasjon, når det bare er ubeleilig, feks ved sydenferie - noe annet blir når det feks vanskeliggjør en gynekologisk undersøkelse. Vil heller anbefale det som jeg ikke får lov av det misogyne tabupolitiet å nevne her inne. Ikke for Madelenemie, selvsagt, men for alle som orker å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Dette ble visst feil mht til siteringen :-)  Men jeg skrev:  Så godt at du er vel gjennom dette, og at det gikk bra :-)

Hei!

 

 

Det gikk kjempefint, men jeg lurte litt i ettertid på gynekologen, jeg sa jo "ja du ler du" for hele tiden smilte og lo til meg, men sikkert bare usedvanlig godt humør.

 

Jeg ble glad for at gynekologen var enig med meg :-) dvs at skjønte jeg ikke trengte regelmessige slike undersøkelser, samt at jeg er frisk :-) må vente på celleprøver, men alt var okey.

 

Jeg gleder meg til min neste narkose, håper ikke jeg blir borte så fort, for nå rakk jeg ikke tenke en tanke, det skjedde likosm sånn "pang" så borte, tror ikke jeg rakk å svare, og det er det rare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Vil på et generelt grunnlag fraråde bruk av hormonpreparater kun for å utsette menstruasjon, når det bare er ubeleilig, feks ved sydenferie - noe annet blir når det feks vanskeliggjør en gynekologisk undersøkelse. Vil heller anbefale det som jeg ikke får lov av det misogyne tabupolitiet å nevne her inne. Ikke for Madelenemie, selvsagt, men for alle som orker å bruke det.

Hei!

 

:-)

 

Hva er det tabupolitiet ikke lar deg nevne her inne?

 

Jeg syns de tablettene virker greie :-) men gynekologen sa at jeg ikke har kraftig blødning fordi de fleste kvinner må bruke større bind de første dagene, men jeg trenger bare truseinnlegg. jeg tror det har med kosthold å gjøre, lite sukker, :-) Men jeg ble distrahert og fikk ikke sagt alt jeg skulle til gynekologen fordi smilte og lo hele tiden, nesten som han som eier Norwegian flyselskap. Da glemmer jeg meg.

 

Jeg likte smilerynkene til gynekologen, jeg fikk lyst til å si at så pent ut, men så rakk jeg ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil på et generelt grunnlag fraråde bruk av hormonpreparater kun for å utsette menstruasjon, når det bare er ubeleilig, feks ved sydenferie - noe annet blir når det feks vanskeliggjør en gynekologisk undersøkelse. Vil heller anbefale det som jeg ikke får lov av det misogyne tabupolitiet å nevne her inne. Ikke for Madelenemie, selvsagt, men for alle som orker å bruke det.

Mener du det er annerledes å bruke sånne piller enn å "manipulere" menstruasjonen ved bruk av p-piller, som jeg har skjønt mange gjør? Altså (så vidt jeg vet - siden jeg ikke bruker sånt), man kan fortsette direkte på neste brett uten avbrudd, så holdes menstruasjonen tilbake?

 

Men ja, jeg skjønner hva du mener, men for meg (som omtrent aldri har vært på ferie), så var det innmari kjipt å få en svær blødning når jeg skulle gå i tynne klær, være lettkledd på stranda, bade, og ikke minst være på lang tur sammen med nesten fremmede mennesker. Og så FØRSTE dag av 14! Typisk... :unsure:Hadde nok vært litt annerledes om det var en av de siste dagene. :)

 

Nei, da var nok dette enklere for meg. Hormonpreparater bruker jeg generelt svært lite av ellers, og siden jeg har såpass sjeldne blødninger, så er dette også en sjelden problemstilling heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Mener du det er annerledes å bruke sånne piller enn å "manipulere" menstruasjonen ved bruk av p-piller, som jeg har skjønt mange gjør? Altså (så vidt jeg vet - siden jeg ikke bruker sånt), man kan fortsette direkte på neste brett uten avbrudd, så holdes menstruasjonen tilbake?

 

Men ja, jeg skjønner hva du mener, men for meg (som omtrent aldri har vært på ferie), så var det innmari kjipt å få en svær blødning når jeg skulle gå i tynne klær, være lettkledd på stranda, bade, og ikke minst være på lang tur sammen med nesten fremmede mennesker. Og så FØRSTE dag av 14! Typisk... :unsure:Hadde nok vært litt annerledes om det var en av de siste dagene. :)

 

Nei, da var nok dette enklere for meg. Hormonpreparater bruker jeg generelt svært lite av ellers, og siden jeg har såpass sjeldne blødninger, så er dette også en sjelden problemstilling heldigvis. :)

Hei!

 

 

Man bør før man bruker sin egen teori tenke fornuft.

 

En del jeg vet om er så redde for paracet at de heller er hjemme fra jobb en å ta paracet og ibux.

 

På samme måte gjeldes for sydenferie, selvsagt tar man i bruk de midler man kan for å slippe menstruasjon den uken man er i syden. Noe annet er jo dumt.

 

Det er så mange tåpelige og hysteriske helseråd.

 

Jeg blir selv dårligere enn de fleste av gluten og kasein, men er jeg på besøk, kan jeg tåle et lite kakestykke :-) det smaker godt og oppveier for smertene i magen om  natten, det er ikke farlig å være litt dårlig, og året har nok av dager jeg kan ta de nødvendige hensyn som jeg må, fordi jeg blir syk, men noen ganger gidder jeg ikke tenke, jeg vil bare nyte, smaken av det usunne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Man bør før man bruker sin egen teori tenke fornuft.

 

En del jeg vet om er så redde for paracet at de heller er hjemme fra jobb en å ta paracet og ibux.

 

På samme måte gjeldes for sydenferie, selvsagt tar man i bruk de midler man kan for å slippe menstruasjon den uken man er i syden. Noe annet er jo dumt.

 

Det er så mange tåpelige og hysteriske helseråd.

 

Jeg blir selv dårligere enn de fleste av gluten og kasein, men er jeg på besøk, kan jeg tåle et lite kakestykke :-) det smaker godt og oppveier for smertene i magen om  natten, det er ikke farlig å være litt dårlig, og året har nok av dager jeg kan ta de nødvendige hensyn som jeg må, fordi jeg blir syk, men noen ganger gidder jeg ikke tenke, jeg vil bare nyte, smaken av det usunne :-)

Enig med deg, men jeg er enig med Bella Dotte om at det er lurt å være restriktiv med mange legemidler som en mer eller mindre ukritisk dytter i seg fra ung alder av.

 

Selv er jeg nok den som er litt forsiktig til vanlig, men når det gjelder, så tar jeg heller en tablett for å kunne "gjennomføre", om det så skal være jobb eller ferie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...