Gå til innhold

Kan man få et godt liv med kronisk sykdom?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få et godt liv med kronisk sykdom/psykisk lidelse? På hvilken måte? Eller vil de alltid ha dårlig livskvalitet? Har du et godt liv på tross av kronisk lidelse? Hva gjør livet ditt til et godt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • stjernestøv

    12

  • Marie Mel

    11

  • AnonymBruker

    10

stjernestøv

Det er sikkert mulig å ha et godt liv med kronisk sykdom, men da mener jeg man bør ha noe å gå til på dagtid. Jeg har forstått at jeg har det best på medisiner, men ellers kjeder jeg meg noe veldig. Det er ikke noe tilbud for folk som sliter, å sitte på et dagsenter å drikke kaffi er ikke noe tilbud. Da drikker jeg heller kaffi hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mulig å ha et godt liv med kronisk sykdom, men da mener jeg man bør ha noe å gå til på dagtid. Jeg har forstått at jeg har det best på medisiner, men ellers kjeder jeg meg noe veldig. Det er ikke noe tilbud for folk som sliter, å sitte på et dagsenter å drikke kaffi er ikke noe tilbud. Da drikker jeg heller kaffi hjemme :)

Det er tibud i de fleste kommuner eller nabokommuner om ulike dagsentertilbud for ulike bruker. Noen er  lavterskel-møteplasser for de som ikke nytiggjør seg vanlige kurs, arbeidstrening, skole, arbeidsplasser osv. Det finnes turgrupper og aktivitetsgrupper for de som sliter med å komme seg ut. Ring kommunen din og hør om det er tilbud som passer for deg. Snakk med noen innen helse- og sosial sektoren.  

 

Så finnes det vanlige kurs om det meste og mye innen hobbyer. Det  finnes en rekke ulike organisasjoner en kan bidra i.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mulig å ha et godt liv med kronisk sykdom, men da mener jeg man bør ha noe å gå til på dagtid. Jeg har forstått at jeg har det best på medisiner, men ellers kjeder jeg meg noe veldig. Det er ikke noe tilbud for folk som sliter, å sitte på et dagsenter å drikke kaffi er ikke noe tilbud. Da drikker jeg heller kaffi hjemme :)

 

Hva med å gjøre noe frivillig, når du er i stand til det,  fremfor å sitte å kjede seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er tibud i de fleste kommuner eller nabokommuner om ulike dagsentertilbud for ulike bruker. Noen er  lavterskel-møteplasser for de som ikke nytiggjør seg vanlige kurs, arbeidstrening, skole, arbeidsplasser osv. Det finnes turgrupper og aktivitetsgrupper for de som sliter med å komme seg ut. Ring kommunen din og hør om det er tilbud som passer for deg. Snakk med noen innen helse- og sosial sektoren.  

 

Så finnes det vanlige kurs om det meste og mye innen hobbyer. Det  finnes en rekke ulike organisasjoner en kan bidra i.  

 

Tenkte jeg skulle høre med NAV. Men de har ikke noe tilbud her altså, men det er en plass der uføretrygdede jobber men der er det fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hva med å gjøre noe frivillig, når du er i stand til det,  fremfor å sitte å kjede seg?

 

Vet ikke hva det skulle vært. Jeg tror jeg har blitt lat, orker ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å få et godt liv med kronisk sykdom/psykisk lidelse? På hvilken måte? Eller vil de alltid ha dårlig livskvalitet? Har du et godt liv på tross av kronisk lidelse? Hva gjør livet ditt til et godt liv?

 

Nå avhenger dette selvsagt av hvilken kronisk sykdom det er snakk om, og hvor alvorlig, men selvsagt kan de fleste leve fint (og ofte arbeide) på tross av kronisk sykdom.

 

Vi er så utrolig heldige at vi bor i en sosialdemokratisk velferdsstat, så heldigvis ender man vanligvis ikke "i grøften" totalt hvis man ikke kan jobbe.

 

Derimot så må man jo selvsagt "jobbe" med å få et godt liv, med venner, familie og annet man mener måtte være viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernestøv,

Jeg ville ha hørt med kommunen. De har oversikt over alt i kommunen. Kommunen samarbeider med nabokommuner også. Jeg besøker en rekke slike tilbud og har fått se hobbyer, utstillinger, treningsmuligheter, ulike interessefelt og tilbud av ulik art. Til og med bygging av egen bolig :)  Om alle på NAV sitter med den kunnskapen er jeg ikke så sikker på.    

 

Jeg ante ikke at kommunen hadde så mange tilbud. De fleste som er med i disse tilbudene har psykiske lider, angst osv, som gjør at de ikek nyttiggjør seg andre muligheter. Disse tilbudene jeg snakker om er derfor i små trygge fellesskap. Deltagerne kommer og de deltar i ulik grad etter dagsformen. Noen vil spise i fellesskap og andre er med på deler av tilbudet. Det er egne tilbud for yngre som dropper ut av skolen og det er tilbud for de som er litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør skriver:

Vi er så utrolig heldige at vi bor i en sosialdemokratisk velferdsstat, så heldigvis ender man vanligvis ikke "i grøften" totalt hvis man ikke kan jobbe.

 

Min erfaring er at alle fra rødeste rød til blåeste blå er enige om å bidra ovenfor fattigdom, psykiske syke, de som faller utenfor samfunnet og flyktninger.

 

Det er ikke slik at sosialdemokratene er dyktigst her. Tvert om vil du se store negative endringer gjort siste årene. Store beløp er ikke lenger øremerket til private og frivillige organsiasjoner. Det er dyr politikk som ikke er til det beste for brukerne.

 

DOL er vel heller ingen politisk side ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør skriver:

Vi er så utrolig heldige at vi bor i en sosialdemokratisk velferdsstat, så heldigvis ender man vanligvis ikke "i grøften" totalt hvis man ikke kan jobbe.

 

Min erfaring er at alle fra rødeste rød til blåeste blå er enige om å bidra ovenfor fattigdom, psykiske syke, de som faller utenfor samfunnet og flyktninger.

 

Det er ikke slik at sosialdemokratene er dyktigst her. Tvert om vil du se store negative endringer gjort siste årene. Store beløp er ikke lenger øremerket til private og frivillige organsiasjoner. Det er dyr politikk som ikke er til det beste for brukerne.

 

DOL er vel heller ingen politisk side ;)

 

Poenget er at vi har det meget godt i Norge takket være dette systemet, sammenlignet med andre land hvor dette mangler.

 

Vedr. det politiske i dette, så tar du dessverre feil:

 

Varsler milliardkutt i sykelønn

SYKELØNN: Regjeringsskifte vil gi store kutt i sykelønn og stønader. Det viser budsjettene til Høyre, Venstre 
og Frp.

 

 

Kilde: http://www.dagsavisen.no/samfunn/varsler-milliardkutt-i-sykelonn/

 

 

Både Frp og Høyre ønsker å kutte i NAV, og det betyr verre betingelser for de som er avhengig av NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få et godt liv med kronisk sykdom/psykisk lidelse? På hvilken måte? Eller vil de alltid ha dårlig livskvalitet? Har du et godt liv på tross av kronisk lidelse? Hva gjør livet ditt til et godt liv?

Jeg håper i det lengste. Har lykkelige stunder selv om jeg er psyk.

Tror det handler mye om å finne mening.

Endret av Missimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få et godt liv med kronisk sykdom/psykisk lidelse? På hvilken måte? Eller vil de alltid ha dårlig livskvalitet? Har du et godt liv på tross av kronisk lidelse? Hva gjør livet ditt til et godt liv?

Jeg hadde en dårlig livskvalitet som psykisk ustabil.  Men med rett medisinering har jeg fått en god livskvalitet.

 

De vanlige daglige aktiviter,  Sosialt samvær, Jobben, Sol og sommer er med på å gi meg et godt liv.  Når jeg  er psykisk stabil, fri fra depresjoner, så er det meste bra.

Endret av toyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

:gir et spark bak:

 

;)

 

Takk :) Spørs om det hjalp da, skulle hatt noen som pushet meg i RL men ingen gjør det, så da blir jeg sittende å glo, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Spørs om det hjalp da, skulle hatt noen som pushet meg i RL men ingen gjør det, så da blir jeg sittende å glo, hehe.

Da får du sparke dg bak av egen medisin ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør,

Vi vil sikkert ikke noen gang bli enige om politikk. Det vi blir enige om at Norge er et godt land å bo i når det kommer til skoler, helsevesen og andre samfunnsgoder.

 

Så handler politikk om mer enn sykelønnsordninger. Rammebevilgningen til kommunene er stramme. Lovpålagte tjenester er mange (noe jeg liker), men grupper utenfor dette lider. Når frivillige organisasjoner som kirkens bymisjons, har i snitt 20 frivilige knyttet til seg pr stilling, så sier det seg selv at det blir dyrt for staten å ta over. Nå skjedde det samme innen barnevern for flere år siden, at en var imot private stiftelser, men staten sliter med å ta over alt. I dag bygger de ned det statlige igjen. I dag går helsetjenester tilbake til kommunene igjen til intermediære avdelinger. I dag må kommunene igjen ta mer ansvar med strammere budsjetter. Og med så stramme budsjetter og en stor eldrebølge, voksene barne- og ungdomspsykiatri utfordringer i skolen og flere ressurser i skolen, så må løsningene endres til private gamlehjem igjen og lignende.  

 

Politikk er sammensatt, og vi bør ikke fortsette, men å si at jeg tar feil kan du holde deg for god til. Vi blir bare ikke enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Stjernestøv,

Jeg ville ha hørt med kommunen. De har oversikt over alt i kommunen. Kommunen samarbeider med nabokommuner også. Jeg besøker en rekke slike tilbud og har fått se hobbyer, utstillinger, treningsmuligheter, ulike interessefelt og tilbud av ulik art. Til og med bygging av egen bolig :)  Om alle på NAV sitter med den kunnskapen er jeg ikke så sikker på.    

 

Jeg ante ikke at kommunen hadde så mange tilbud. De fleste som er med i disse tilbudene har psykiske lider, angst osv, som gjør at de ikek nyttiggjør seg andre muligheter. Disse tilbudene jeg snakker om er derfor i små trygge fellesskap. Deltagerne kommer og de deltar i ulik grad etter dagsformen. Noen vil spise i fellesskap og andre er med på deler av tilbudet. Det er egne tilbud for yngre som dropper ut av skolen og det er tilbud for de som er litt eldre.

 

Skulle virkelig ønske det var noe her, satt på dagsenteret før og drakk kaffi. Var mest for narkomane og kronikere da men mulig det er annerledes nå. Likte ikke de som jobbet der heller, de snakket til meg som jeg var et barn. Men vet om en plass, nabokommune...men det er tiltak det og. Der likte jeg meg veldig godt, malte, var i lavvo og sosialt samvær med alle slags folk. Burde reist dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Da får du sparke dg bak av egen medisin ;-)

 Sant, jeg burde det :)

 

Vil ikke bli gammel å se tilbake på "jaja sofaen var nå en god venn". Men har familie da, det gir livet innhold. Hadde blitt gal uten dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle virkelig ønske det var noe her, satt på dagsenteret før og drakk kaffi. Var mest for narkomane og kronikere da men mulig det er annerledes nå. Likte ikke de som jobbet der heller, de snakket til meg som jeg var et barn. Men vet om en plass, nabokommune...men det er tiltak det og. Der likte jeg meg veldig godt, malte, var i lavvo og sosialt samvær med alle slags folk. Burde reist dit.

Gjør det, og hør med kommunene rundt deg. Om du trives ett sted og de har tilbud du vil like, så bruker de å være fleksible om de ikke har tilsvarende tilbud i din kommune. Det finnes flest dagsentre som tar imot rus og psykiatri, og som mest sansynlig ikke er stedet for deg, men det finnes også andre sentre.

 

I vår tid får kommuner midler til å starte nye målrettede prosjekter. Det søkes om slike prosjekter kontinuelig og de som vet det er kommunen som søker. Du bør prate med de innenfor helse og sosial, og spørre etter hvem som sitter på mest informasjon om tilbud. Kanskje får du noen til å undersøke dette sammen med deg. Du kan be om et møte med noen på helse og sosial også. De vil vite om prosjekter som kommer i nær framtid også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, jeg burde det :)

Vil ikke bli gammel å se tilbake på "jaja sofaen var nå en god venn". Men har familie da, det gir livet innhold. Hadde blitt gal uten dem.

Jeg er dessverre alt for glad i sofaen. Men samtidig så skjer det alltid noe (selv om jeg er ufør). Vet ikke helt hvordan det har seg, men vi har alltid planer.

En dag kan inneholde alle slags sinnsstemninger for meg. Noen er verdifulle å ta vare på. Andre bare å glemme. Men livet mitt ble veldig mye bedre da jeg traff min forlovede. Jeg tror at det er viktig å leve for noen - ikke bare seg selv....Kanskje mange er uenige med meg, men jeg er en av dem som ikke liker leve alene, selv om relasjoner er fryktelig skumle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...