Gå til innhold

Tøybind


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har begynt å bruke tøybind fra vidunderbarn p.g.a jeg får sår hud og eksem av vanlige bind.

Er svært fornøyd med de nye binda. Anbefales!



Anonymous poster hash: c0433...282
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

Har samme gode erfaring som deg! Jeg har kjøpt mine på etsy.com. De virker mye bedre og er mer behagelige - milevis - enn engangsbindene. Trenger ikke kjøpe mer noen gang heller, antakeligvis. Men akkurat det er litt vanskelig, for jeg har LYST PÅ flere. Hehe, høres helt sykt ut, jeg vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tøybind? Sånne som du må vaske selv? Hvordan gjør du det da?

 

I "gamle" dager fantes det jo saba, som hadde mykt tøy ytterst, og bomullsliknende kjerne, så kastet man alt sammen i søpla etterpå.



Anonymous poster hash: d84d7...2c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg gjør det sånn (men det finnes uendelig mange måter å gjøre det på, alle finner det som passer deres egen rytme og livsstil): Etter bruk legger jeg bindet i en isboks med kaldt vann. Etter noen timer: skyller og vrir opp til det ikke lenger er noen farge på vannet. Henger til tørk på badet. Hvis det er noen flekker igjen, dynkes disse med Vanish Oxi-Action når det er tørt (det er det jeg har; tenker å kjøpe gallesåpe når jeg får somlet meg til det). Legger i skittentøyskurven og vasker med annen 60 graders vask. Hvis det bare er "spotting", trenger jeg ikke å bløtlegge/skylle først. Og hvis jeg skal sette i gang en klesvask akkurat da, dropper jeg selvfølgelig "mellomtørkingen". Men jeg vasker tøy såpass sjelden at jeg vil gjøre det sånn.

 

(Jeg har ennå bare brukt tøybind hjemme, ute bruker jeg kopp. På samme måte som jeg brukte tamponger ute og bind hjemme.)

 

(Legg merke til at ord som bomullsfølelse og bomullslignende brukes ofte i reklamen. Det skal få oss til å tenke at det er bomull, men det er ikke bomull, bomull er mye bedre.)

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er ikke tøybind litt ekkelt? Funker det om man blør veldig mye også?



Anonymous poster hash: 11362...d7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg trodde det var ekkelt, men etter å ha hørt (lest) hundrevis av kvinners begeistring, fant jeg ut at jeg måtte prøve. Og det er virkelig ikke ekkelt. Jeg oppdaget at det var engangsbindene og tampongen som fikk mensen til å bli ekkel (søl og lukt). Mange blir overrasket over hvor mye mindre de blør, eller hvor mye mindre blødningen virker, når de går over til tøy.

 

Tøybind finnes i mange forskjellige størrelser og materialer. Det er tatt høyde for det meste, antar jeg, jeg har sett opptil 17 tommer (43 cm) lengde, med ekstra bredde, og flere lag "zorb" (absorberende) og PUL (vanntett) eller fleece (fuktighetsresistent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

 

Hvor får du tak i disse, og funker de greit ved kraftig blødning?

HVis du går inn på vidunderbarn.no så kan du bestille de. Jeg synes de virker godt ved store blødinger også. De holder også godt på plass med knapp under og vinger. Men det beste av alt med de er at de er så behagelige å ha på. Brukte også et sånt bindt på 17 mai selv om jeg da ikke hadde mensen. Med skjørt kan det fort bli kaldt. Bindet varmer, slik at man kan forebygge UVI også, tenker jeg da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HVis du går inn på vidunderbarn.no så kan du bestille de. Jeg synes de virker godt ved store blødinger også. De holder også godt på plass med knapp under og vinger. Men det beste av alt med de er at de er så behagelige å ha på. Brukte også et sånt bindt på 17 mai selv om jeg da ikke hadde mensen. Med skjørt kan det fort bli kaldt. Bindet varmer, slik at man kan forebygge UVI også, tenker jeg da. :-)

Lurt :)

Det har hendt at jeg også har brukt bind uten å ha mens som  beskyttelse mot kulda :)

Man kunne kanskje ha laget et "bind" med vinger i ull (med bomullstrekk el.l.) til bruk på skikkelig kalde dager :)

Ull-mamelukker (truser i ull som går langt ned på lårene) som noen brukte i "gamle dager" er kanskje ikke aktuelle nå, og er kanskje ikke like effektive mot kulda som et bind da de er svært tynne.

Anonymous poster hash: 7f9e1...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har samme gode erfaring som deg! Jeg har kjøpt mine på etsy.com. De virker mye bedre og er mer behagelige - milevis - enn engangsbindene. Trenger ikke kjøpe mer noen gang heller, antakeligvis. Men akkurat det er litt vanskelig, for jeg har LYST PÅ flere. Hehe, høres helt sykt ut, jeg vet det.

Hvordan rengjøres de?

Må de først bløtlegges i noen timer og skylles opp, og deretter kokevaskes?

Kan de tørketromles?

Anonymous poster hash: 7f9e1...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HVis du går inn på vidunderbarn.no så kan du bestille de. Jeg synes de virker godt ved store blødinger også. De holder også godt på plass med knapp under og vinger. Men det beste av alt med de er at de er så behagelige å ha på. Brukte også et sånt bindt på 17 mai selv om jeg da ikke hadde mensen. Med skjørt kan det fort bli kaldt. Bindet varmer, slik at man kan forebygge UVI også, tenker jeg da. :-)

Blir dette også mye rimeligere enn å kjøpe vanlige bind?

Hvor mye koster et bind, og hvor mange ganger kan det brukes?

Hvor mange må man helst ha, for å rekke å vaske og tørke de, om man trenger 4 bind pr døgn?

 

Anonymous poster hash: 7f9e1...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir dette også mye rimeligere enn å kjøpe vanlige bind?

Hvor mye koster et bind, og hvor mange ganger kan det brukes?

Hvor mange må man helst ha, for å rekke å vaske og tørke de, om man trenger 4 bind pr døgn?

 

Anonymous poster hash: 7f9e1...3cc

 

4 pr. døgn? Den tiden jeg brukte bind (nå bruker jeg bare tamponger og truseinnlegg) var jeg sikkert oppe i 10-12 pr. døgn på det verste. Men det er jo en engangsutgift da. Men i forhold til miljøet er jeg ikke så sikker på om det er så mye bedre enn engangs egentlig, det går jo med en god del vaskemidler til å rengjøre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bella Dotte

Hvordan rengjøres de?

Må de først bløtlegges i noen timer og skylles opp, og deretter kokevaskes?

Kan de tørketromles?

 

Det kommer an på hva som passer for deg, hva du er komfortabel med, hvor mye du blør osv.

Mange (inkl meg) bløtlegger og skyller dem før de går i vaskemaskinen. Noen vasker for hånd. Noen kokevasker, men jeg tror ikke det er nødvendig, hvis du ikke trenger å kokevaske undertøy.

Jeg tromler mine. Noen anbefaler at man ikke gjør det, det forkorter levetiden, men for meg blir det upraktisk å lufttørke slike ting.

 

Blir dette også mye rimeligere enn å kjøpe vanlige bind?

Hvor mye koster et bind, og hvor mange ganger kan det brukes?

Hvor mange må man helst ha, for å rekke å vaske og tørke de, om man trenger 4 bind pr døgn?

 

Over noe tid blir det rimeligere, det er gjort mange utregninger på dette, men resultatet avhenger av hvilke faktorer du bruker.

Jeg har kjøpt fra USA/Canada, og betalte 6 - 10 dollar pr stk + porto. Men du kan få dem fra 3.50 - 30 dollar, avhengig av produsent, størrelse og kvalitet. Tøybind bør holde ihvertfall i fem år om de brukes en gang hver pr mens. Jeg har kjøpt altfor mange, og har tildels betalt litt ekstra for å få noen jeg synes er fine, så min motivasjon er nok ikke først å fremst å spare penger, men helse og velvære. Og miljøet.

 

http://www.etsy.com/search?q=menstrual&order=most_relevant&view_type=gallery&ship_to=NO&page=0

En tommelfingerregel er å ha like mange tøybind som det antallet engangs du bruker pr mens. Du trenger ikke kjøpe alle på en gang, faktisk er det for de fleste smart å kjøpe noen av forskjellig type og teste ut hva du liker. I mellomtiden kan du evt bruke opp lageret med engangs ;-) Vasker du hver dag, kan du klare deg med 8 stk, skulle jeg tro - men det blir mer slitasje på hvert bind om du bruker dem flere ganger pr mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir dette også mye rimeligere enn å kjøpe vanlige bind?

Hvor mye koster et bind, og hvor mange ganger kan det brukes?

Hvor mange må man helst ha, for å rekke å vaske og tørke de, om man trenger 4 bind pr døgn?

 

Anonymous poster hash: 7f9e1...3cc

 

 

Har flere venninner som har prøvd seg på både tøybind og tøybleier til barna, og samtlige har vært begeistret en kort stund, før de etter ganske kort tid går lei og går over til vanlige bind/tamponger og engangsbleier til barna. Da er jo tøygreiene innkjøpt, og det blir til slutt dobbelt dyrt.

 

Men det passer jo for enkelte - som Bella Dotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere venninner som har prøvd seg på både tøybind og tøybleier til barna, og samtlige har vært begeistret en kort stund, før de etter ganske kort tid går lei og går over til vanlige bind/tamponger og engangsbleier til barna. Da er jo tøygreiene innkjøpt, og det blir til slutt dobbelt dyrt.

 

Men det passer jo for enkelte - som Bella Dotte.

 

Har flere venninner som har prøvd seg på både tøybind og tøybleier til barna, og samtlige har vært begeistret en kort stund, før de etter ganske kort tid går lei og går over til vanlige bind/tamponger og engangsbleier til barna. Da er jo tøygreiene innkjøpt, og det blir til slutt dobbelt dyrt.

 

Men det passer jo for enkelte - som Bella Dotte.

Før brukte jeg ca 80-100 kr. pr mens. Kjøpte tøybind for ca 700 kr. Har fort tjent det inn igjen, før det så bli gratis omtrent da. etterhvert vil hver mens koste ca 2 kr i strøm, mot ca 80-100 kr før. Men kommer jo til å bruke litt engangs også da, så litt mer enn 2 kr blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på hva de sydde tøybind av for vel 50 år siden og tidligere? Sikkert tøyrester eller gamle klær. Da jeg fikk mensen, sa min mor at hun skulle sy bind til meg, men jeg så dem aldri. Hadde ikke så ofte mens de første årene, og da jeg flyttet på hybel som 15-åring, begynte jeg å kjøpe OB-tamponger.

 

Kan ikke huske jeg så tøybind til tørk på klessnorene, heller!



Anonymous poster hash: 36090...4e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Lurer på hva de sydde tøybind av for vel 50 år siden og tidligere? Sikkert tøyrester eller gamle klær. Da jeg fikk mensen, sa min mor at hun skulle sy bind til meg, men jeg så dem aldri. Hadde ikke så ofte mens de første årene, og da jeg flyttet på hybel som 15-åring, begynte jeg å kjøpe OB-tamponger.

 

Kan ikke huske jeg så tøybind til tørk på klessnorene, heller!

Anonymous poster hash: 36090...4e8

 

Vet ikke, men her er linker til oppskrifter for den som ønsker å sy selv. Den blåmønstrete var riktig søt :)

http://clothpads.wikidot.com/patterns

 

Anonymous poster hash: 7f9e1...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Engangsbind koster da ikke så mye. Jeg bruker nattbind i starten når blødningen er størst ellers så greier jeg meg med first price bind. Tror ikke de koster mer en 9 kr pakken. En fordel med tøybind er kanskje at de er mer behagelig å bruke, men for et styr å vaske da!

Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Ikke pr stk, og ikke om du bruker få. Men du får hva du betaler for. Det var uansett knappast prisen som var det avgjørende for meg, hensynet til komfort og helse og miljø, samt at jeg synes det er mer praktisk, veier tyngst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...