Gå til innhold

Hvorfor gjør de det? (Om "NAVing")


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg antar det finnes folk som "NAVer" - unngår å jobbe fordi det er mest komfortabelt, ikke fordi de er syke.

 

Hvorfor gjør de dette, tror dere? Det er da ikke noe ålreit å leve i skam, som mange som ikke jobber og lever på trygder må. Det er vel heller ikke noe ålreit å ikke "gjøre noe ut av livet sitt"? Tenk på alle de interessante jobbene man kunne fått seg, om man la innsats i det. De fleste har de intellektuelle evnene til å skaffe seg mastergrad innen hva det skulle være. Videre blir man vel ofte isolert uten arbeidsplass. Man blir daff og sløv av å ikke komme seg opp om morgenen...

 

Nei, jeg fatter det ikke... gjør dere?

 

Jeg begynner egentlig litt å lure på om disse menneskene virkelig finnes!



Anonymous poster hash: d4d34...139
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    62

  • ecbole

    10

  • homuncula

    7

  • frosken

    5

Her jeg kommer fra er det mange som "NAVer". Jeg syns det er helt forkastelig! At oppegående ungdom skal få trygd! Jeg håper jeg aldri kommer til å få bruk for NAV. Gjør alt for å slippe unda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black and pink

Jeg kjenner også flere nav'ere. Ikke bare ungdommer, men også voksne folk.

Dette går ofte i arv, foreldrene er på trygd og barna tar etter. Synd, tenk hva de går glipp av i livet..

Viktig å sette tiltak inn mot dette tidlig, slik at ungdom ikke kommer inn i en dårlig vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm, vet ikke om det er sååå enkelt altså... det med "arv", det er vel ofte man kan arve sykdom. Kan vel umulig være mange som gjør dette? Hvorfor setter ikke NAV en stopper for det, om det er ulovlig det de driver med?



Anonymous poster hash: 075e9...0f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Det fins vel mange mulige grunner til det — mer fritid, forfølge egne interesser, bruke tida på å utvikle en kunstnerkarriere, etc., etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet – fremfor å anta – at det finnes folk som bedriver håpløse antagelser…

Frembring derfor mer enn gjerne faktahenvisninger som kan underbygge antagelsene deres – uten underbyggelse så fremstår de nemlig som håpløs...

 



Anonymous poster hash: 2855d...af5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stor del av de jeg kjenner til som naver er arvenavere. Mor er på trygd, far er på trygd, og tante Bente, Berit eller Jeanette kjemper fortsatt en hard kamp for å få varig ufør. De er sinte på samfunnet, og ungene vokser opp med innstillingen at det skylder dem noe. De gjør ikke mer enn de absolutt må, fordi de fortjener det. Trist, men det er mye av det her i traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg antar det finnes folk som "NAVer" - unngår å jobbe fordi det er mest komfortabelt, ikke fordi de er syke.

 

 

Er det ikke en myte?

 

http://www.desk.no/a/1085987/kultur-debatt-debattinnlegg-ungdom/hva-hvis-naving-er-en-myte/

 

http://www.aftenposten.no/meninger/Naving--et-marginalt-problem-6814206.html#.Uae7RJzm6Pg

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvordan vet man egentlig at de ikke er syke? Kanskje de ikke liker å snakke om problemer?

 

Nei ikke vet jeg, men er jo litt skeptisk til at alle som har svart meg her føler at de vet noe...



Anonymous poster hash: 075e9...0f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En stor del av de jeg kjenner til som naver er arvenavere. Mor er på trygd, far er på trygd, og tante Bente, Berit eller Jeanette kjemper fortsatt en hard kamp for å få varig ufør. De er sinte på samfunnet, og ungene vokser opp med innstillingen at det skylder dem noe. De gjør ikke mer enn de absolutt må, fordi de fortjener det. Trist, men det er mye av det her i traktene.

Kanskje de har sykdommer som de ikke snakker om

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Men hvordan vet man egentlig at de ikke er syke? Kanskje de ikke liker å snakke om problemer?

 

Nei ikke vet jeg, men er jo litt skeptisk til at alle som har svart meg her føler at de vet noe...

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

Det kan være at de ikke snakker om sykdommene sine.

Jeg leste :"Nav tilbyr ikke trygd til ungdom som ønsker å ta seg et friår fra skolen."

http://www.aftenposten.no/meninger/Naving--et-marginalt-problem-6814206.html#.Uae7RJzm6Pg

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje de har sykdommer som de ikke snakker om

Anonymous poster hash: 917d2...69d

 

Det er sikkert en god del lettere psykiatriske diagnoser her. Ikke av de tyngre, tror jeg. Dette er for det meste unge mennesker som har et sosialt liv og som virker å være i ganske fin form, men noe er det nok siden de får penger for å gå hjemme. Jeg tror mange av disse hadde kjempet mer og greid seg bedre hvis de hadde fått med seg andre holdninger hjemmefra enn at de er ofre, og at det er helt greit å forsørges av NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo helt klart det er en kombinasjon av funksjonsnedsettelse og holdninger... i varierende grad fra individ til individ...

 

Så jeg sier jo ikke at det _hjelper_ når halve slekta er trygda.



Anonymous poster hash: 075e9...0f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er sikkert en god del lettere psykiatriske diagnoser her. Ikke av de tyngre, tror jeg. Dette er for det meste unge mennesker som har et sosialt liv og som virker å være i ganske fin form, men noe er det nok siden de får penger for å gå hjemme. Jeg tror mange av disse hadde kjempet mer og greid seg bedre hvis de hadde fått med seg andre holdninger hjemmefra enn at de er ofre, og at det er helt greit å forsørges av NAV.

Hvorfor ikke droppe synsingen, og heller lese deg opp på etablert forskning og fakta?

Anonymous poster hash: 2855d...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sikkert en god del lettere psykiatriske diagnoser her. Ikke av de tyngre, tror jeg. Dette er for det meste unge mennesker som har et sosialt liv og som virker å være i ganske fin form, men noe er det nok siden de får penger for å gå hjemme. Jeg tror mange av disse hadde kjempet mer og greid seg bedre hvis de hadde fått med seg andre holdninger hjemmefra enn at de er ofre, og at det er helt greit å forsørges av NAV.

Nå kjenner ikke jeg de ungdommene du nevner, men det finnes mange skjulte funksjonshemninger/sykdommer (både fysiske og psykiske).

Om folk ser ut som om de er i god form når du ser dem, trenger de ikke å være i god form. Og når du ikke ser de, kan det hende at de er så dårlige at de ikke kommer seg ut.

At de har et sosialt liv er ikke det samme som at de ville ha fungert i jobb. Noen greier f.eks bare å være sosiale sammen med folk de er trygge på.

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Én ting jeg ikke skjønner, er at når man snakker om barn, la oss si i syvårs alder, så vil de bli møtt med skjenn og moralprekner om de ikke går på skolen, gjør lekser eller plikter i hjemmet...

 

Er man voksen er det derimot anderledes. Da er man "syk" og får støtte av helsevesenet til akkurat den samme "oppførselen"...

 

Kontroversielt utsagn på et helsenettsted? Kanskje...



Anonymous poster hash: 075e9...0f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sikkert en god del lettere psykiatriske diagnoser her. Ikke av de tyngre, tror jeg. Dette er for det meste unge mennesker som har et sosialt liv og som virker å være i ganske fin form, men noe er det nok siden de får penger for å gå hjemme. Jeg tror mange av disse hadde kjempet mer og greid seg bedre hvis de hadde fått med seg andre holdninger hjemmefra enn at de er ofre, og at det er helt greit å forsørges av NAV.

http://sml.snl.no/funksjonshemning

Litt om skulte funksjonshemninger

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes mange usynlige/skjulte funksjonshemninger.

"Dagens samfunn misforstår begrepet funksjonshemning. De fleste ser ut til å tro noe slikt som at det å være funksjonshemmet, det er å bruke en rullestol. Ingenting er lenger fra sannheten. Ifølge The World Report on Disability fra 2011, et dokument fra WHO, er funksjonshemning kompleks, dynamisk og multidimensjonal. Ulike modeller har vært brukt for å definere funksjonsnedsettelse. Dagens verden ser ut til å konsentrere seg om den sosiale modellen – og den fokuserer på å eliminere fysiske barrierer og på den måten sikre at funksjonshemmede har full adgang til å delta i samfunnslivet på lik linje med alle andre. All erfaring tyder på at de som høster fruktene av denne innsatsen er de med fysisk funksjonshemning, de blinde og de døve.

Dette skjer på bekostning av andre former for funksjonsnedsettelse. De som lever med disse funksjonshemningene blir dermed enda mer usynlige og marginaliserte.

Usynlige funksjonshemninger

Dagens samfunn ser ut til å tro at det å være funksjonshemmet er å bruke rullestol, en krykke, hvit stokk, tegnspråk eller andre synlige tegn på funksjonshemning. De har glemt at funksjonsnedsettelse kan være mye mer enn det. Dette er med på å forklare hvorfor andre former for funksjonsnedsettelse gir færre muligheter for den enkelte til å få tilgang på rettigheter og til å delta i samfunnslivet. Blant de gruppene som rammes av dette finner vi mennesker med psykisk funksjonshemning, cerebral parese, mennesker med epilepsi og personer som er albino så vel som andre skjulte funksjonshemninger.

Det er helt avgjørende at vi fordeler tjenestene, ytelsene og mulighetene mer rettferdig blant alle de ulike kategoriene av funksjonshemmede, slik at alle får like muligheter til å delta i samfunnslivet og at de juridiske instrumentene som finnes – for eksempel FNs Konvensjon om Funksjonshemmedes rettigheter — brukes til å bedre situasjonen for alle funksjonshemmede. Bare dette vil sikre at også de med usynlig funksjonsnedsettelse, de marginaliserte og på mange måter glemte gruppene, også blir løftet frem og får bedret sin stilling og status i samfunnet."

http://sterkestemmer.org/2011/11/08/funksjonshemming-er-mer-enn-rullestolen/

 

Synlige og usynlige funksjonshemninger

Det finnes både synlige og usynlige funksjonshemninger. Det folk ofte forbinder med funksjonshemniger er rullestolbrukere. De har en synlig funksjonshemning. En blind person med førerhund er også synlig funksjonshemmet. En døv eller tunghørt person har derimot en usynlig funksjonshemning, med mindre høreapparatet er synlig. En dyslektiker, en lungesyk, en allergiker eller en med sykdommer i fordøyelsessystemet har også en usynlig funksjonshemning.

 

 

http://www.ung.no/funk/2622_Hva_betyr_det_egentlig_%C3%A5_v%C3%A6re_funksjonshemmet.html

 

 


 

 

 



Anonymous poster hash: 917d2...69d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jada, alle er klar over at det finnes mye skjult funksjonshemning.

 

Dette er imidlertid ikke noe bevis for at ingen misbruker systemet...



Anonymous poster hash: 075e9...0f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jada, alle er klar over at det finnes mye skjult funksjonshemning.

 

Dette er imidlertid ikke noe bevis for at ingen misbruker systemet...

Anonymous poster hash: 075e9...0f4

 

Jeg har ikke sagt at det er noe bevis for at ingen misbruker systemet.

Jeg har også lest om folk som har løyet på seg ryggplager hos legen og som har fått uføretrygd pga ryggplager som er diktet opp

 

Anonymous poster hash: 917d2...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...