Gå til innhold

Psykisk syk og kredittkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var i banken i dag for å skaffe meg nettbank. 

Da jeg hadde fått laget en nettbank og fått bestilt et vanlig visakort, fant jeg ut at jeg ville skaffe meg et kredittkort, vi søkte da på dette og søknaden gikk igjennom. 

Jeg får derfor et flunkende nytt kredittkort om en uke, i tillegg til vanlig visa. 

Jeg har aldri hatt kredittkort før og er derfor litt i "ekstase" når det gjelder at jeg snart kommer til å få det i posten. 

Det har tidligere vært mistanke om mani, der jeg kjøpte nesten alt jeg kom over som jeg hadde lyst på, i tillegg bestilte jeg en ferie alene, noe som jeg slapp å betale da jeg ble innlagt samme dag som reisen. 

Jeg har tidligere også vært psykotisk i følge legene, fikk derfor diagnosen paranoid schizofreni i 2010 eller 2011. 

De mener jeg ikke har den diagnosen lengre, men at jeg får psykoser som følge av en annen diagnose som jeg har. 

 

Men til mitt spørsmål, er det lurt av psykisk syke som meg å ha kredittkort når en plutselig kan få en god dag, for så å finne på å handle det en kommer over? 

Kredittgrensen er 10 000 på 42 dager. 

Jeg har lovet meg selv å ikke handle med kredittkortet uten at det er nødstilfeller. 

Men er det noen fare for at jeg kan finne på å handle utenom hvis jeg får enda en opptur? 

Er det lurt av meg å ha kredittkort? 

Jeg er under 25 og jeg vet jo at i den alderen liker unge kvinner å shoppe. 

 

Flytter kanskje snart til en kommunal leilighet der hjemmesykepleien skal hjelpe meg og også psykiatritjenesten. 

Er det noen mulighet for at hvis jeg skulle kjenne at en opptur melder seg at jeg gir fra meg kortet til en jeg kan stole på, for eksempel en forelder eller en fra hjemmesykepleien til oppturen er over?

 

Håper på svar

 



Anonymous poster hash: 0b872...37a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med denne historien er jeg nok en smule skeptisk til hvor smart det er for deg å ha et kredittkort - fristelsen kan bli for stor for noen og enhver med et slikt... Og når du selv allerede stiller spørsmål ved dette, blir jeg enda mer skeptisk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skaffet du deg kredittkort?  Hvis du ikke har bruk for det og i tillegg vet at du kan finne på å handle over evne er det kanskje lurt å ikke ha et slikt kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne historien er jeg nok en smule skeptisk til hvor smart det er for deg å ha et kredittkort - fristelsen kan bli for stor for noen og enhver med et slikt... Og når du selv allerede stiller spørsmål ved dette, blir jeg enda mer skeptisk... 

 

Ja du har rett i det, det er mange som går i kredittkortfellen og kjøper mer enn de har råd til, og i tillegg til min historie kan dette i verstefall bli skummelt. Kommunen har til og med sagt at de tviler på at jeg kan styre min egen økonomi (det er nav som styrer den for øyeblikket:) Derfor får jeg utbetalt en fast sum i uka fra kontoen som nav styrer til min brukskonto. 

Så jeg er litt redd for at hvis jeg går tomt for penger på brukskontoen og ikke får tak i nav slik at dem kan overføre mer penger at jeg da kan ta fram kredittkortet. 

Jeg får håpe det går greit og hvis jeg føler trang for å bruke kortet uten at det strengt tatt er nødvendig å bruke det, så kan jeg jo få for eksempel moren min til å passe på kortet til jeg er klar for å passe på det selv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skaffet du deg kredittkort?  Hvis du ikke har bruk for det og i tillegg vet at du kan finne på å handle over evne er det kanskje lurt å ikke ha et slikt kort?

 

Jeg skaffet meg det for å ha en ekstra sikkerhet om jeg trenger penger raskt. 

I tillegg er det så populært med kredittkort at hvis du skal kjøpe noe over nettet må du betale med kredittkort på flere steder. 

Og så er det greit å ha hvis du skal ut å reise, da du får reiseforsikring og avbestillingsforsikring hvis du betaler turen med kredittkortet. 

 

Jeg får prøve ut det å ha kredittkort og hvis jeg ser at det ikke funker og jeg ikke får betalt, så enten klipper jeg det i to eller så lar jeg moren min eller noen andre jeg stoler på passe på det til jeg er ute av perioden min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

Det at du stiller spørsmålet om det er lurt for deg å ha kredittkort, synes jeg sier ganske mye om at du kommer til å bruke det. Det høres ikke ut som du har styring på deg selv når det gjelder dette i og med at du er i ekstrase for å ha fått dette kortet.

Tror ikke det helper å gi fra seg kortet hvis du skulle trenge det. Det er vel da man allers minst gir det fra seg.

Beklager at jeg er negativ her, men jeg vil anbefale deg sterkt å i det minste ha en mye lavere grense hvis mulig på kortet. Kjenner meg altfor godt igjen i dette ;)



Anonymous poster hash: 27630...97f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hei,

Det at du stiller spørsmålet om det er lurt for deg å ha kredittkort, synes jeg sier ganske mye om at du kommer til å bruke det. Det høres ikke ut som du har styring på deg selv når det gjelder dette i og med at du er i ekstrase for å ha fått dette kortet.

Tror ikke det helper å gi fra seg kortet hvis du skulle trenge det. Det er vel da man allers minst gir det fra seg.

Beklager at jeg er negativ her, men jeg vil anbefale deg sterkt å i det minste ha en mye lavere grense hvis mulig på kortet. Kjenner meg altfor godt igjen i dette ;)

Anonymous poster hash: 27630...97f

 

 

Jeg skulle gjerne ha valgt en lavere grense om jeg hadde fått muligheten, men det var banken og den søkefunksjonen dem har på pcen som bestemte at jeg skulle få en kredittgrense på 10 000. 

Hadde jeg kunnet valgt hadde jeg valgt 5 000. 

 

Har du hatt kredittkort noen gang og slitt med å få betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskall

 

Var i banken i dag for å skaffe meg nettbank. 

Da jeg hadde fått laget en nettbank og fått bestilt et vanlig visakort, fant jeg ut at jeg ville skaffe meg et kredittkort, vi søkte da på dette og søknaden gikk igjennom. 

Jeg får derfor et flunkende nytt kredittkort om en uke, i tillegg til vanlig visa. 

Jeg har aldri hatt kredittkort før og er derfor litt i "ekstase" når det gjelder at jeg snart kommer til å få det i posten. 

Det har tidligere vært mistanke om mani, der jeg kjøpte nesten alt jeg kom over som jeg hadde lyst på, i tillegg bestilte jeg en ferie alene, noe som jeg slapp å betale da jeg ble innlagt samme dag som reisen. 

Jeg har tidligere også vært psykotisk i følge legene, fikk derfor diagnosen paranoid schizofreni i 2010 eller 2011. 

De mener jeg ikke har den diagnosen lengre, men at jeg får psykoser som følge av en annen diagnose som jeg har. 

 

Men til mitt spørsmål, er det lurt av psykisk syke som meg å ha kredittkort når en plutselig kan få en god dag, for så å finne på å handle det en kommer over? 

Kredittgrensen er 10 000 på 42 dager. 

Jeg har lovet meg selv å ikke handle med kredittkortet uten at det er nødstilfeller. 

Men er det noen fare for at jeg kan finne på å handle utenom hvis jeg får enda en opptur? 

Er det lurt av meg å ha kredittkort? 

Jeg er under 25 og jeg vet jo at i den alderen liker unge kvinner å shoppe. 

 

Flytter kanskje snart til en kommunal leilighet der hjemmesykepleien skal hjelpe meg og også psykiatritjenesten. 

Er det noen mulighet for at hvis jeg skulle kjenne at en opptur melder seg at jeg gir fra meg kortet til en jeg kan stole på, for eksempel en forelder eller en fra hjemmesykepleien til oppturen er over?

 

Håper på svar

 

Anonymous poster hash: 0b872...37a

 

Det kan fort bli det dummeste du noen gang har gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle gjerne ha valgt en lavere grense om jeg hadde fått muligheten, men det var banken og den søkefunksjonen dem har på pcen som bestemte at jeg skulle få en kredittgrense på 10 000. 

Hadde jeg kunnet valgt hadde jeg valgt 5 000. 

 

Har du hatt kredittkort noen gang og slitt med å få betalt?

Kanskje du kan endre til lavere kredittgrense, og så se hvordan det går først. Ja, jeg var den som brukte det jeg hadde uten tanke på at det skulle betales tilbake. Klarte ikke styre det i det hele tatt, og det er ikke gøy når smellen kommer og det skal betales tilbake.

Anonymous poster hash: 27630...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje du kan endre til lavere kredittgrense, og så se hvordan det går først. Ja, jeg var den som brukte det jeg hadde uten tanke på at det skulle betales tilbake. Klarte ikke styre det i det hele tatt, og det er ikke gøy når smellen kommer og det skal betales tilbake.

Anonymous poster hash: 27630...97f

 

 

Uff, det hørtes ikke bra ut det du opplevde. 

Ja, det er kjipt når smellen kommer. 

Hvis du ikke har råd til å betale tilbake, da tar dem tilslutt tingene dine!

Får dem ikke pengene sine, da tar dem pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar tale fra en moderator :)

Det liker jeg.

 

Det å sette grenser for seg selv, og da kredittkort i dette tilfellet, er vel noe av kjernen til å lykkes med utfordringer en har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjipt når smellen kommer. 

Hvis du ikke har råd til å betale tilbake, da tar dem tilslutt tingene dine!

Får dem ikke pengene sine, da tar dem pengene.

 

Ja, det gjør de. Og husk at du betaler rente av renters rente om du ikke innfrir med en gang. !0.000 kroner kan fort bli til 50.000 - har du råd (og lyst) til å sponse kredittkortselskapet som følge av mani eller generell ubetenksomhet?

 

Støtter de andre her som anbefaler deg å ikke bruke kortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle gjerne ha valgt en lavere grense om jeg hadde fått muligheten, men det var banken og den søkefunksjonen dem har på pcen som bestemte at jeg skulle få en kredittgrense på 10 000. 

Hadde jeg kunnet valgt hadde jeg valgt 5 000. 

 

Har du hatt kredittkort noen gang og slitt med å få betalt?

Jeg har ikke hatt kredittkort som jeg har slitt med å få betalt, men jeg kjenner en med en bipolar lidelse som kom i skikkelig gjeldsknipe pga uvettig kredittkortbruk.

Jeg fikk h*n til å klippe kortet i to et par ganger, men likevel fikk h*n tilsendt nye kredittkort.

Til slutt var gjelden så stor at h*n måtte søke gjeldssanering.

 

Det er ingen lur ide å ha et kredittkort tilgjengelig, når økonomien din allerede ivaretas av NAV.

 

Det lureste er å si opp hele kredittkortavtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett i det, det er mange som går i kredittkortfellen og kjøper mer enn de har råd til, og i tillegg til min historie kan dette i verstefall bli skummelt. Kommunen har til og med sagt at de tviler på at jeg kan styre min egen økonomi (det er nav som styrer den for øyeblikket:) Derfor får jeg utbetalt en fast sum i uka fra kontoen som nav styrer til min brukskonto. 

Så jeg er litt redd for at hvis jeg går tomt for penger på brukskontoen og ikke får tak i nav slik at dem kan overføre mer penger at jeg da kan ta fram kredittkortet. 

Jeg får håpe det går greit og hvis jeg føler trang for å bruke kortet uten at det strengt tatt er nødvendig å bruke det, så kan jeg jo få for eksempel moren min til å passe på kortet til jeg er klar for å passe på det selv igjen.

Hvis nav styrer din økonomi, så vil jeg tro at du har inngått en avtale med dem som innebærer at du ikke skal pådra deg gjeld uten at det er avtalt?

 

Jeg synes det er ansvarsløst av deg å skaffe deg kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen har til og med sagt at de tviler på at jeg kan styre min egen økonomi (det er nav som styrer den for øyeblikket:) Derfor får jeg utbetalt en fast sum i uka fra kontoen som nav styrer til min brukskonto. 

Så jeg er litt redd for at hvis jeg går tomt for penger på brukskontoen og ikke får tak i nav slik at dem kan overføre mer penger at jeg da kan ta fram kredittkortet. 

 

Overså dette. Har du disponering fra NAV (frivillig eller tvungen) bør du definitivt ikke pådra deg kredittgjeld. Har du evt gjeldssanering på gang, går det ad dundas om du pådrar deg meir gjeld. Klipp kortet!  :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker ikke lurt av deg å ha kredittkort. Med nettbank og visa burde du klare deg fint, og med din historie med overforbruk før, samt det faktum at du blir oppspilt ved tanken på å få et, virker det veldig dumt. Gi det med en gang til den personen du tenker å gi det til hvis du merker det går galt (da er det for sent), så kan denne personen hjelpe deg/gi deg kortet hvis du skal bestille en reise og trenger forsikringen, noe som er den eneste grunnen jeg ser til at du skulle ha det. 

 

(PS. Jeg er helt frisk, og bruker aldri kredittkort. Visa fungerer ved nettkjøp, og jeg kan overtrekke/overføre opp til 5000 ved hjelp av nettbank fra en regningskonto. Mer enn det er ikke nødvendig. En gang hadde jeg 10 000,- i kredittkortgjeld, og det var et slit å betale tilbake. Det er ikke verdt det).



Anonymous poster hash: caa42...50a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med de ekstra opplysningene du kommer med senere, at du altså ikke engang selv har kontroll over din egen økonomi... NEI NEI NEI, dette er oppskriften på økonomiske problemer! Det du ramser opp av fordeler ved å ha kredittkort, oppveier ikke for de negative. Og du trenger ikke kredittkort for å handle på nett, vanlig VISA-kort holder i lange baner, men da får du bare brukt penger du allerede har, og du slipper å betale gjeld som blir dyre enn det du kjøpte faktisk kostet...

 

Ikke bare bestem deg for å la være å bruke kortet, avbestill det. Fristelsen blir fort for stor hvis du faktisk har kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange svar men kan svare selv også. Kredittkort kan fort bli et problem, selv om du ikke har en psykisk diagnose. Jeg selv har aldri hatt kredittkort og vil heller aldri ha lyst på det siden jeg har hørt om så mange som går i den fellen. Ikke bruk mer penger enn du faktisk har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett i det, det er mange som går i kredittkortfellen og kjøper mer enn de har råd til, og i tillegg til min historie kan dette i verste fall bli skummelt. Kommunen har til og med sagt at de tviler på at jeg kan styre min egen økonomi (det er nav som styrer den for øyeblikket:) Derfor får jeg utbetalt en fast sum i uka fra kontoen som nav styrer til min brukskonto. 

 

Da synes jeg det er opplagt at du ikke skal ha noe kredittkort.  Du øker risikoen for at skeptikerne i kommunen får rett, og du kan komme i vanskeligheter som gjør at det tar lang tid å komme i orden igjen økonomisk.

 

Jeg har sett eksempler på at psykisk syke setter penger over styr når de er inne i maniske perioder el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...