Gå til innhold

Forslag til gode lettprodukter?


Karamellis

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne kutte noen kalorier for å holde vekten, men er dårlig på å prøve nye ting... Er det noen som har tips til gode lettprodukter som faktisk smaker godt?

 

Jeg synes lettrømme og ekstra lett rømme fungerer bra, det samme med Fun light saft (men bare den med appelsin-smak). Hvilken yoghurt med lite kalorier er best, for eksempel? (Jeg skjønner at folk har ulik smak, men ønsker meg bare noen tips til ting jeg kan prøve..)  

 

På forhånd tusen takk! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg har byttet ut lettrømme, med Kesam. Synes det fungerer helt fint, men litt "rart" i en overgang.. Vaniljekesam tilsatt frukt, er nydelig som dessert (kan erstatte krem)

 

Yoplait youghurt uten kcal er god.

 

De eneste lettproduktene jeg ikke synes noe om, av de jeg har forsøkt, er Vita hjertegod sine.. -Men du kan jo spare inn mange kcal på å spise litt mindre, og heller gå for "vanlig" mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne kutte noen kalorier for å holde vekten, men er dårlig på å prøve nye ting... Er det noen som har tips til gode lettprodukter som faktisk smaker godt?

 

Jeg synes lettrømme og ekstra lett rømme fungerer bra, det samme med Fun light saft (men bare den med appelsin-smak). Hvilken yoghurt med lite kalorier er best, for eksempel? (Jeg skjønner at folk har ulik smak, men ønsker meg bare noen tips til ting jeg kan prøve..)  

 

På forhånd tusen takk! :)

 

Min erfaring er at en ofte bruker mer av lettproduktene, og at vinningen dermed går opp i spinningen. Jeg unner meg derfor heller den fete versjonen, og begrenser porsjonsstørrelsen :).

 

Ikke akkurat svar på det du spurte om, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil gjerne kutte noen kalorier for å holde vekten, men er dårlig på å prøve nye ting... Er det noen som har tips til gode lettprodukter som faktisk smaker godt?

 

Jeg synes lettrømme og ekstra lett rømme fungerer bra, det samme med Fun light saft (men bare den med appelsin-smak). Hvilken yoghurt med lite kalorier er best, for eksempel? (Jeg skjønner at folk har ulik smak, men ønsker meg bare noen tips til ting jeg kan prøve..)  

 

På forhånd tusen takk! :)

Jeg bruker ikke smør på brødskiva, bytter ut fett pålegg med magert (Prior Kylling og kalkunpålegg smaker svært godt, det samme gjør hamburgerrygg (skjær av fettranden), jeg spiser mye makrell, bytt ut drikker med kalorier med rent vann med noen dråper lime, sitron el l, isteden for ferdigpizza som noen ganger inneholder 1000kalorier lager jeg pizza eller ostesmørbrød med magert pålegg og minimalt med ost/ evt synnøve lettere norwegia. Er du glad i søte kakkedrikker med melk; bytt ut sukker med noen dråper kunstig søtt og bruk skummet melk. Yoghurt is :)

 

Her er også gode tips til vektnedgang:

"Fiber gjør deg fortere mett.

Omega-3 påvirker hormoner som styrer fettlagring.

Kalsium får fettcellene til å slippe ut mer fett, samtidig som oppptaket av fett til fettcellene blir mindre.

D-vitamin forsterker denne effekten. Sammen med kalsium utgjør d-vitamin et super-par.

Denne "firerbanden" kan bli dine gode hjelpere på veien mot en slankere kropp. Sunne er de også!"

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article619756.ece

Anonymous poster hash: ca82d...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikker du te, velg en te med mye smak og venn deg til å ikke tilsette søtt i teen.

Spis mest mulig vanlig, sunn mat, og kutt heller ut de fete produktene

 

(Alle ferdig-pizza som jeg har prøvd inneholder store mengder fett og sukker. Lag heller selv, slik at du kan bestemme innholdet i pizzaen)

 

Karbonadedeig (har prøvd Gilde sin) i steden for kjøttdeig i pizza, taco o.l. Bruk masse grønnsaker til taco og kutt ned på rømme og ost som tilbehør.

 



Anonymous poster hash: ca82d...58d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lettprodukter finnes ikke godt. Lykke til med sultekuren (så lenge du klarer holde den). 



Anonymous poster hash: 72794...626
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk mye friske tomater i steden for pizzasaus, ketchup o.l. på pizza og ostesmørbrød o.l. Tomater gir mye god smak :)

Bl.a. krydret kalkun/kyllingskinke har mye smak og passer godt til ostesmørbrød o.l.

 

 

 

 



Anonymous poster hash: ca82d...58d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne kutte noen kalorier for å holde vekten, men er dårlig på å prøve nye ting... Er det noen som har tips til gode lettprodukter som faktisk smaker godt?

 

Jeg synes lettrømme og ekstra lett rømme fungerer bra, det samme med Fun light saft (men bare den med appelsin-smak). Hvilken yoghurt med lite kalorier er best, for eksempel? (Jeg skjønner at folk har ulik smak, men ønsker meg bare noen tips til ting jeg kan prøve..)  

 

På forhånd tusen takk! :)

Grønnsaker i staver er genial snacks (f.eks gulrot, sukkererter, stangselleri, kålrot), godt med kesam-dip synes jeg.

 

Er ikke så veldig glad i sukkerfrie søtstoffer, men synes skyr smaker godt, både skyr frukt sitron (uten søtstoff, min favoritt) og de andre. Ellers er cottage cheese magert og næringsrikt. Godt sammen med friske bær eller syltetøy (sukkerfritt om du liker det).

 

Fisk/renskåret kjøtt og grønnsaker er mager middag. (Asparges og nykål er i sesong nå.) Det går fint å droppe kaloririke sauser til middagen, og heller bare presse litt sitron/rive litt parmesan/dryppe noen dråper god ojle/dryppe litt soyasaus over. Friske urter gir mye smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig lite lettprodukter, de tar ut fettet ja, men hva erstatter de gjerne det med? Dessuten er det mye av det som ikke smaker godt. Jeg bruker mager kesam og yoghurt naturell, yoghurten søter jeg med stevia med vanilje (andre smaker finnes også).

 

Fun light har aldri vært i nærheten av en frukt eller et bær og består mer eller mindre av vann og kunstige tilsetningsstoffer - jeg holder meg så langt unna som jeg bare kan. Søtstoffene gir meg også vondt i magen. De få gangene jeg drikker saft drikker jeg "sukkersaft" med god samvittighet, ellers går det i vann og te (med flytende stevia, steviasuketter eller vanlige suketter).

 

Mitt råd er - spis heller de vanlige (litt fetere) variantene og kutt heller ned på raske karbohydrater, det holder deg lengre mett og er mye sunnere for kroppen. Vi trenger fett! Men sukker trenger vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips og råd! Det er definitivt ting her jeg skal tenke over - for eksempel er jeg veldig glad i saus, og bør nok kutte litt ned på det. Kalkun- og kyllingpålegg er jo kjempegodt - hvorfor kjøper jeg ikke mer av det?

 

For øvrig var det ikke meningen å få det til å høres ut som jeg er skikkelig på slanker`n altså. Jeg er veldig glad i både kaker og sjokolade - og kommer til å fortsette å spise det av og til. Sikkert for ofte, og...

(Lillemus: Jeg tror jeg trenger sukker for å være lykkelig..! Helt sant! :))

 

Men jeg ønsker altså å kutte noen kalorier der jeg kan gjøre det uten at det går altfor mye utover smaken. Jeg klarte ikke helt å venne meg til kesam som erstatning for lettrømme sist jeg prøvde - men skal prøve igjen. Mager cottage cheese synes jeg smaker like godt som den vanlige. Noen yoghurter med lite fett/sukker smaker veldig kunstig, men skal prøve de fra yoplait siden flere her syntes de var gode.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Lillemus: Jeg tror jeg trenger sukker for å være lykkelig..! Helt sant! :))

 

:) Å være sukkeravhengig og skulle avvennes er visstnok like vanskelig som å være heroinavhengig og skulle på avvenning. Helt sant. Da snakker vi ikke om "litt i overkant glad i sjokolde" altså, men seriøst sukkeravhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Å være sukkeravhengig og skulle avvennes er visstnok like vanskelig som å være heroinavhengig og skulle på avvenning. Helt sant. Da snakker vi ikke om "litt i overkant glad i sjokolde" altså, men seriøst sukkeravhengig.

Det har jeg også lest, ja. (http://www.klikk.no/helse/dinlavkarbo/lavkarbo/article702943.ece)

 

Jeg kunne godt tenke meg å spise litt mindre sukker - men det å kunne spise kake og sjokolade handler om livsglede for meg, tror jeg!

 

Lykken når jeg kommer over det perfekte konditori på ferie i utlandet, gleden over å kunne servere en kake til andre som er glad i kake, en liten sjokoladebit etter middag... nam! Men kunne ønske jeg klarte å kutte ned litt, slik at jeg iallfall kunne ha god samvittighet de gangene jeg spiser noe som er usunt. (Drikker veldig lite alkohol, så sparer noen kalorier der, heldigvis :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte ikke helt å venne meg til kesam som erstatning for lettrømme sist jeg prøvde - men skal prøve igjen. 

Om det konsistensen som er problemet (tykk og litt kornete) kan du prøve å røre inn en spiseskje naturell yougurt. Dersom jeg bruker dipmixposer (ja, de er ikke sunne, men synes gulrota veier opp) gjør jeg dette, ellers blir den for tykk.

 

Glemte å nevne balsamico som alternativ til fet saus. Sitronmarinert grilla kylling med tomatsalat, basilikum og balsamico (og helst bittelitt olivenolje) er en av mine favoritt middager nå som det er sommer. 

Endret av homuncula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det konsistensen som er problemet (tykk og litt kornete) kan du prøve å røre inn en spiseskje naturell yougurt. Dersom jeg bruker dipmixposer (ja, de er ikke sunne, men synes gulrota veier opp) gjør jeg dette, ellers blir den for tykk.

 

 

Det skal jeg prøve! Grønnsaker med dipp er supergodt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...