Gå til innhold

sår på tungen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det ser ut som et grønt betent sår, og det gjør vondt.  Kan noen si hva det kan være og hva jeg kan gjøre med det?



Anonymous poster hash: 70e3a...93f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

 

Det ser ut som et grønt betent sår, og det gjør vondt.  Kan noen si hva det kan være og hva jeg kan gjøre med det?

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Jeg vet ikke hva det kan være, men råder deg til å få en lege til å undersøke tungen din så snart som mulig. Det er mulig du må ha antibiotika.

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Det ser ut som et grønt betent sår, og det gjør vondt.  Kan noen si hva det kan være og hva jeg kan gjøre med det?

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Hvor lenge har det gjort vondt?

Er det noe som har skjedd med tungen din?

Har du evt tatt piercing i tungen, bitt deg eller har noe annet skjedd?

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Hvor lenge har det gjort vondt?

Er det noe som har skjedd med tungen din?

Har du evt tatt piercing i tungen, bitt deg eller har noe annet skjedd?

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

 

Jeg vet ikke hvor lenge det har gjort vondt, men jeg har hatt sår flere ganger det siste året.  Det har ikke sett likt ut. Det var en sprekk i det den ene gangen og varte i mange måneder. Ingenting spesielt som har skjedd.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg vet ikke hvor lenge det har gjort vondt, men jeg har hatt sår flere ganger det siste året.  Det har ikke sett likt ut. Det var en sprekk i det den ene gangen og varte i mange måneder. Ingenting spesielt som har skjedd.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Takk for mer informasjon. Kanskje andre som selv har erfaring med det samme, kan gi deg svar om hva det kan være.

Mitt råd er å la en lege undersøke deg og gi nødvendig medisinsk hjelp. Har du bestilt legetime?

 

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Takk for mer informasjon. Kanskje andre som selv har erfaring med det samme, kan gi deg svar om hva det kan være.

Mitt råd er å la en lege undersøke deg og gi nødvendig medisinsk hjelp. Har du bestilt legetime?

 

Anonymous poster hash: 1f9b4...229 [/acron

Jeg har ikke bestilt legetime.  Har tatt biopsi av et sår tidligere.  De fant vel bare noe betent.  De visste ikke helt hva det var. Jeg brukte en smertestillende spray den gang. Det er nok ikke noe farlig, men det hadde vært greit om noen kunne gi meg noen tips om hva jeg kan prøve.  

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Jeg har ikke bestilt legetime.  Har tatt biopsi av et sår tidligere.  De fant vel bare noe betent.  De visste ikke helt hva det var. Jeg brukte en smertestillende spray den gang. Det er nok ikke noe farlig, men det hadde vært greit om noen kunne gi meg noen tips om hva jeg kan prøve.  

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Kanskje du finner noen råd her

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/infeksjoner/article676050.ece

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Kanskje du finner noen råd her

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/infeksjoner/article676050.ece

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

 

Jeg har lest litt om after.  Det står at det er gulhvite blemmer, men jeg vil si de er mer gulgrønne.  Jeg er også mye eldre enn de er når de normalt får det.  Men det kan jo likevel være det. Skal iallefall prøve rådene som står der.  Takk for linken.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg har lest litt om after.  Det står at det er gulhvite blemmer, men jeg vil si de er mer gulgrønne.  Jeg er også mye eldre enn de er når de normalt får det.  Men det kan jo likevel være det. Skal iallefall prøve rådene som står der.  Takk for linken.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

 

Jeg håper at du finner noe som hjelper deg.

Det er synd at legen ikke fant ut hva det var den gangen som du fortalte om, i tilfelle det er den samme plagen som kommer igjen, og hvis du evt har en plage som kan forebygges eller behandles effektivt med riktig medikament.

Hvor ofte får du slike sår (kanskje det kan hjelpe andre til å hjelpe deg , ved at de kjenner igjen fra sin erfaring, om du gir enda mer opplysninger)?

God bedring!

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ser ut som et grønt betent sår, og det gjør vondt.  Kan noen si hva det kan være og hva jeg kan gjøre med det?

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Kanskje du ikke tåler tannkrem med fluor?

Kjente ei dame som hadde sår på tunga og fikk tatt alle mulige prøver og legen greidde ikke å finne årsaken til det. Det viste seg altså at hun ikke tålte tannkrem med fluor.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du ikke tåler tannkrem med fluor?

Kjente ei dame som hadde sår på tunga og fikk tatt alle mulige prøver og legen greidde ikke å finne årsaken til det. Det viste seg altså at hun ikke tålte tannkrem med fluor.

God bedring!

Takk

 

Vet ikke om tannlegen blir så glad hvis jeg kutter ut fluor.  Jeg sliter med munntørrhet også, så jeg har fått klar beskjed om å bruke fluor. 

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Takk

 

Vet ikke om tannlegen blir så glad hvis jeg kutter ut fluor.  Jeg sliter med munntørrhet også, så jeg har fått klar beskjed om å bruke fluor. 

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Om du bruker tabletter eller annet mot munntørrheten; kan det være noe i dette som du reagerer på og som forårsaker sårene?

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Om du bruker tabletter eller annet mot munntørrheten; kan det være noe i dette som du reagerer på og som forårsaker sårene?

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

 

Jeg bruker medisiner som muligens forårsaker munntørrhet, og jeg går ut i fra at det også er grunnen til at jeg får sår.  For munntørrhet bruker jeg spray.  Det føles veldig behagelig når jeg bruker den, men det varer ikke så lenge. Jeg har gått med en ubehagelig følelse i munnen i snart et år nå.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Jeg bruker medisiner som muligens forårsaker munntørrhet, og jeg går ut i fra at det også er grunnen til at jeg får sår.  For munntørrhet bruker jeg spray.  Det føles veldig behagelig når jeg bruker den, men det varer ikke så lenge. Jeg har gått med en ubehagelig følelse i munnen i snart et år nå.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Kan du prøve et annet middel mot munntørrheten, som kanskje kan hjelpe mer? En fortalte om at han brukte tabletter mot munntørrhet. Jeg vet ikke hva som er mest effektivt.

 

Noen synes at det hjelper å bruke pastiller eller tyggegummi for å få mer spyttproduksjon.

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg bruker medisiner som muligens forårsaker munntørrhet, og jeg går ut i fra at det også er grunnen til at jeg får sår.  For munntørrhet bruker jeg spray.  Det føles veldig behagelig når jeg bruker den, men det varer ikke så lenge. Jeg har gått med en ubehagelig følelse i munnen i snart et år nå.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Råd i forbindelse med munntørrhet. Les mer på linken https://www.boots.no/butikk/s/tips/view.html?articleId=7061704&acId=4092395

"Hva kan du gjøre selv?

Sørg for god tannpleie. Vær nøye med tannpleie. Børst tennene morgen og kveld med en myktannbørste og fl uortannkrem. Unngå tannkremer med såpestoffet natriumlaurylsulfat. Såpestoffer kan løse opp proteiner i spyttet og på den måten nedsette den beskyttende effekten av spyttet. Bruk tanntråd.

D rikk rikelig med vann, og skyll gjerne munnen etter måltider. Begrens inntak av sure drikker som kaffe, juice eller mineralvann.

Bruk produkter som øker spyttproduksjonen og beskytter tennene.

Bruk fluor og produkter som stimulerer spyttproduksjonen. Se tabell under for produkter.

Tygg sukkerfri tyggegummi og sug på sukkerfrie pastiller.

Boots apotek anbefaler…

…produkter som stimulerer spyttproduksjonen og beskytter emaljen

Xerodent sugetabletter

Flux tabletter

Nycodent fluorix tabletter

…produkter som stimulerer spyttproduksjonen

Dekadin saliva pastiller

V6 tyggegummi

Caroxin tyggegummi

eller sukkerfrie pastiller

…produkter som gir langvarig fukting av slimhinnen

Biothène oralbalance gel

…tannkremer uten såpestoff

Zendium

Sensodyne

Colgate Fluor Active"

 

Håper at du finner noe som hjelper deg, slik at du slipper plagene med munntørrhet og sår.

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Råd i forbindelse med munntørrhet. Les mer på linken https://www.boots.no/butikk/s/tips/view.html?articleId=7061704&acId=4092395

"Hva kan du gjøre selv?

Sørg for god tannpleie. Vær nøye med tannpleie. Børst tennene morgen og kveld med en myktannbørste og fl uortannkrem. Unngå tannkremer med såpestoffet natriumlaurylsulfat. Såpestoffer kan løse opp proteiner i spyttet og på den måten nedsette den beskyttende effekten av spyttet. Bruk tanntråd.

D rikk rikelig med vann, og skyll gjerne munnen etter måltider. Begrens inntak av sure drikker som kaffe, juice eller mineralvann.

Bruk produkter som øker spyttproduksjonen og beskytter tennene.

Bruk fluor og produkter som stimulerer spyttproduksjonen. Se tabell under for produkter.

Tygg sukkerfri tyggegummi og sug på sukkerfrie pastiller.

Boots apotek anbefaler…

…produkter som stimulerer spyttproduksjonen og beskytter emaljen

Xerodent sugetabletter

Flux tabletter

Nycodent fluorix tabletter

…produkter som stimulerer spyttproduksjonen

Dekadin saliva pastiller

V6 tyggegummi

Caroxin tyggegummi

eller sukkerfrie pastiller

…produkter som gir langvarig fukting av slimhinnen

Biothène oralbalance gel

…tannkremer uten såpestoff

Zendium

Sensodyne

Colgate Fluor Active"

 

Håper at du finner noe som hjelper deg, slik at du slipper plagene med munntørrhet og sår.

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

 

Jeg har brukt mye penger  for å prøve å finne ut om noe er effektivt, men synes ikke det har vært så effektivt.  Om jeg bruker vanlig billig drops eller drops kjøpt på apoteket for munntørrhet så gjør det samme nytte.  Hjelper så lenge jeg har den i munnen.  Sprayen hjelper også bare en liten stund. 

 

Tror jeg skal prøve  Biothène oralbalance gel.  Den høres ut som om den skal være effektiv over lengre tid.

 

Takk for rådet.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg har brukt mye penger  for å prøve å finne ut om noe er effektivt, men synes ikke det har vært så effektivt.  Om jeg bruker vanlig billig drops eller drops kjøpt på apoteket for munntørrhet så gjør det samme nytte.  Hjelper så lenge jeg har den i munnen.  Sprayen hjelper også bare en liten stund. 

 

Tror jeg skal prøve  Biothène oralbalance gel.  Den høres ut som om den skal være effektiv over lengre tid.

 

Takk for rådet.

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

Fint :)

Jeg håper at det hjelper deg

Anonymous poster hash: 1f9b4...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

 

Takk

 

Vet ikke om tannlegen blir så glad hvis jeg kutter ut fluor.  Jeg sliter med munntørrhet også, så jeg har fått klar beskjed om å bruke fluor. 

Anonymous poster hash: 70e3a...93f

 

I vår familie fikk både voksne og barn afte-sår inni munnen. Det er smertefullt. Vi kjøpte oss naturlig tannpasta (Weleda) på helsekost, den inneholder ikke de samme stoffene (såpestoffene?) som i vanlig tannpasta (den smaker ikke like godt heller, men det var mindre viktig). Afte-sårene forsvant fort. De kommer igjen hvis vi bruker vanlig tannpasta, så vi bruker bare weleda sin.

 

Barna tar fluor-tabletter i tillegg.

 

Du kan prøve samme kombinasjon, da får du i deg fluor, men ikke den andre møkka som finns i vanlig tannpasta.

 

Anonymous poster hash: 7dd54...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ser ut som et grønt betent sår, og det gjør vondt.  Kan noen si hva det kan være og hva jeg kan gjøre med det?

Anonymous poster hash: 70e3a...93f [/acrony

Er du like ille hele tiden? Nå tenker jeg på munntørrheten, Har du merket om du blir verre i enkelte miljøer, enkelte steder.? Jeg har nok svart deg før, og jeg er overbevist om at det er noe du enten spiser, det kan være mat/medisiner eller noe du puster inn som røyk, parfyme, eksos osv, eller på annen måte kommer i kontakt med. Hvis munntørrheten er konstant, er det noe i miljøet som du er i kontakt med hele tiden, og det eneste som hjelper er elimineringsmetoden. Begynn med parfyme i alle former, både på hud, klær og hår ( dette er det flest mennesker reagerer på) og vær konsekvent i noen uker. Hvis det ikke blir bedre, må du lete etter andre ting som kan gjøre deg munntørr, og lage sår. Jeg synes du skal prøve rådene jeg gir deg en periode siden du er så plaget. Og siden jeg selv har slitt med det samme i mange år, og har nære slektninger med overømfintlighet. Du beskriver det akkurat som vi hadde det da vi begynte å reagere på ting. Det er selvfølgelig opp til deg, jeg prøver bare å hjelpe deg. Og hva har du å tape på å forsøke? Legene kan gi deg lite hjelp og lindring for dette, tro meg etter å ha brukt mange år, penger og gått inn dørene til mange spesialister. Lykke til.

Anonymous poster hash: e25da...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie fikk både voksne og barn afte-sår inni munnen. Det er smertefullt. Vi kjøpte oss naturlig tannpasta (Weleda) på helsekost, den inneholder ikke de samme stoffene (såpestoffene?) som i vanlig tannpasta (den smaker ikke like godt heller, men det var mindre viktig). Afte-sårene forsvant fort. De kommer igjen hvis vi bruker vanlig tannpasta, så vi bruker bare weleda sin.

 

Er du like ille hele tiden? 

Man får nesten håpe at det har gitt seg nå, nesten et år etter at problemet ble postet....

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...