Gå til innhold

Separasjon


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Min ektefelle gjennom 18 år, ønsker separajon. Vi er ikke formelt separert, og han har kjøpt seg ny leilighet. Denne skal finansieres ved forskudd på arv fra hans foreldre, samt lån som han tar opp. Hva slags rettigheter har jeg ight. denne leiligheten, siden vi formelt sett ikke er separert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat Henrik Jensen

Hei og takk for ditt spørsmål til DoktorOnline.

Det sentrale i denne saken er om det såkalte skjæringstidspunktet i medhold av ekteskapslovens § 60 har inntruffet. Selv om dere fremdeles ikke formelt er separert, så kan dette tidspunktet inntreffe også \"da samlivet ble brutt\".

Utfra hva du skriver, så vil jeg i denne saken anta at samlivet mellom dere er brutt, dette selv om dere kanskje fremdeles bor sammen i påvente av at han skal flytte inn i ny leilighet.

Når skjæringstidspunktet har skjedd, så innebærer dette også at alt som erverves, tas opp av lån, lottogevinster m.v. etter dette tidspunktet ikke skal anses som felleseie og dermed deles mellom ektefellene.

I deres tilfelle så betyr dette i praksis at du ikke har noen rettigheter i leiligheten som han har kjøpt i det hele tatt, verken i forhold til verdi på denne, men også når det gjelder ansvar for gjeld som han har påtatt seg.

Jeg håper svaret er til hjelp, skulle det være noe mer du lurer på, så er det bare å ta kontakt.

Med vennlig hilsen Henrik A. Jensen, advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du etter loven hadde hatt rettigheter i forbindelse med dette leilighetskjøpet, så håper jeg inderlig du aldri hadde falt for fristelsen til å være egoistisk.... Jeg skjønner ikke engang at du tenker tanken... Han har tatt opp eget lån, samt brukt egen arv fra sine foreldre, så det har ikke påvirka din økonomi i det hele tatt vil jeg tro?

 

Husk å være raus nå når dere separeres og evt skilles.... Hvis man begynner å lage styr ut av ingenting, så ødelegger man bare for seg selv.

 

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du etter loven hadde hatt rettigheter i forbindelse med dette leilighetskjøpet, så håper jeg inderlig du aldri hadde falt for fristelsen til å være egoistisk.... Jeg skjønner ikke engang at du tenker tanken... Han har tatt opp eget lån, samt brukt egen arv fra sine foreldre, så det har ikke påvirka din økonomi i det hele tatt vil jeg tro?

 

Husk å være raus nå når dere separeres og evt skilles.... Hvis man begynner å lage styr ut av ingenting, så ødelegger man bare for seg selv.

 

Lykke til videre :)

 

Jeg tenkte det samme som deg! Og synes det er fint at samlivsbrudd ikke regnes som fra da man formelt tok ut separasjon, kjedelig om ekspartneren tar opp et høyt lån du er ansvarlig for - eller i dette tilfellet, man kan kreve del av leilighet kjøpt etter at man har bestemt seg for å skille lag...

 

Et godt tips å prøve å være rause mot hverandre. Spesielt om det er barn involvert, dere og de har alt å tjene på at ting går så greit som mulig (selv om det sikkert kan være både sorg, bitterhet og andre negative følelser involvert.. avhenger jo litt av årsaken til bruddet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme som deg! Og synes det er fint at samlivsbrudd ikke regnes som fra da man formelt tok ut separasjon, kjedelig om ekspartneren tar opp et høyt lån du er ansvarlig for - eller i dette tilfellet, man kan kreve del av leilighet kjøpt etter at man har bestemt seg for å skille lag...

 

Et godt tips å prøve å være rause mot hverandre. Spesielt om det er barn involvert, dere og de har alt å tjene på at ting går så greit som mulig (selv om det sikkert kan være både sorg, bitterhet og andre negative følelser involvert.. avhenger jo litt av årsaken til bruddet...)

Ja, det er nettopp det.... Det er veldig forståelig at den som blir "forlatt" kan føle seg bitter, og enda verre om det er spesielle grunner til at man har blitt forlatt... Men med barn i bildet, må man fokusere på å beholde vennskapet og respekten for hverandre uansett (barna er det viktigste her..) - og har man ikke barn sammen, så må man prøve å beholde selvrespekten - og den beholder man best om man selv viser den andre respekt. Man trenger ikke respektere det vedkommende evt har gjort, men man kan respektere personen for det mennesket han/hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ektefelle gjennom 18 år, ønsker separajon. Vi er ikke formelt separert, og han har kjøpt seg ny leilighet. Denne skal finansieres ved forskudd på arv fra hans foreldre, samt lån som han tar opp. Hva slags rettigheter har jeg ight. denne leiligheten, siden vi formelt sett ikke er separert?

Helt utrolig at du tenker tanken på at du skal ha noe av dette. Dette blir nok en bra skilsmisse for eventuelle barn, som om det de blir utsatt for ikke er ille nok i fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min ektefelle gjennom 18 år, ønsker separajon. Vi er ikke formelt separert, og han har kjøpt seg ny leilighet. Denne skal finansieres ved forskudd på arv fra hans foreldre, samt lån som han tar opp. Hva slags rettigheter har jeg ight. denne leiligheten, siden vi formelt sett ikke er separert?

Nå håper jeg virkelig at jeg har misforstått - men har du tenkt å grabbe til deg det som helt tydelig er hans egne verdier!? Hva hadde du selv sagt om det var du som skulle flytte ut og kjøpe leilighet for arv og eget lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...