Gå til innhold

Hvordan enes om store investeringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har vært gift i mange år, har mellomstore barn, stabil økonomi og faste jobber. Nå står vi overfor noen store valg når det gjelder ombygging. Vi har hatt ulikt utgangspunkt for prosessen, og står fremdeles et godt stykke fra hverandre når det gjelder hva vi ønsker å gjøre. Vi har blitt enige om noe, men er uenige om noe også.

 

Vi ser for oss 4 alternativer, men synes det er vanskelig å snakke om dette:

 

A) Ikke gjøre noen ting. Huset fungerer, men noen av rommene er litt ufunksjonelle og det er litt trangt i enkelte rom. Eventuell lett oppussing og bytte av soverom/loftstue.

 

B) Bygge ut den delen vi er enige om, og foreta et bytte av soverom/loftstue. Dette vil gi en klar forbedring i forhold til i dag. Et veldig viktig rom vil da ikke bli gjort noe med (fordi det er på andre siden av huset)

 

C) Bygge ut hele prosjektet. Prosjektet er allerede blitt redusert i forhold til opprinnelige planer. Da vil alle viktige rom i huset få en god funksjonalitet, og viktige rom som inngangsparti, kjøkken og loftstue vil være store nok til familien og fungere bra.

 

D) Bygge ut den ene delen nå, og vente med resten.

 

Den ene parten mener at vi med to gode jobber og en privatøkonomi med lav gjeld i dag, helt klart vil kunne klare et totallån på rundt 1,2 millioner. Den andre parten liker ikke tanken på å låne opp så mye nå (når vi har vært flinke og betalt ned så mye av lånet), og vil låne minst mulig, altså alternativ B.

 

Vi er altså uenige om hvor mye lån vi greit kan ha, men selvsagt også om det er nødvendig å bygge ut hele prosjektet. Også tidshorisonten - hva er fordeler og ulemper med å bygge i to etapper (alt D)? Uansett hvilket alternativ vi velger, så vil en av oss bli misfornøyd og ukomfortabel med løsningen. Noen forslag til hvordan vi kan bli fornøyde begge to?


Anonymous poster hash: 1f429...98a



Anonymous poster hash: 1f429...98a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    36

  • Kayia

    7

  • mariaflyfly

    6

  • laban

    4

AnonymBruker

Er alternativ B og D ganske likt? Evt hva er forskjellen?

 

Det er fint at du ønsker å finne ut hva som er fordeler og ulemper med å bygge i to etapper.

Dere kan evt ta kontakt med en fagmann som kan vurdere dette for dere. Jeg håper at du får mange gode svar her fra erfarne Dolere, som kan være til hjelp.

 

Uansett må man være enig om lånesum mener jeg, når man ar felles økonomi.

 

 

 



Anonymous poster hash: 79bc2...f3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange år ønsker du å bo i huset?

Du skriver at huset fungerer. Det ville jo være synd ¨å legge ned mye tid, penger og arbeid om dere allikevel f.eks flytter om få år.

(Mange velger å flytte til lettvint leiilighet, i god tid før de blir pensjonister)



Anonymous poster hash: 79bc2...f3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
? Uansett hvilket alternativ vi velger, så vil en av oss bli misfornøyd og ukomfortabel med løsningen. Noen forslag til hvordan vi kan bli fornøyde begge to?

Anonymous poster hash: 1f429...98a

 

Det hadde vært fint om dere greier å møtes på halvveien :)

Kanskje den som ønsker størst lån, kan finne en løsning som finansierer mer av utbyggingsprosjektet, slik at dere ikke trenger så stort lån? F.eks utleie av rom. Har dere mulighet til det?

Noen bygger gjestehytte i haven for utleie

Kanskje du får mange kreative forslag?

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om den parten som ønsker høyt lån kan skrive et spare-budsjett for seg selv, for å spare opp penger til hus-utbyggingen.



 

Kanskje dere kan bli enige om at begge sparer mer penger fremover, og dermed kan komme i mål med det dyreste husutbyggingsalternativet uten å ta opp så mye i lån.

 

Kanskje skal det bare noen få år med sparing + evt inntekter ved utleie el.l. , for å skaffe penger til den delen av kostnaden som overstiger det den andre ektefellen er villig til å ta opp i lån, slik at dere kan ta alternativ C

 

Det er mye det går an å spare penger på.



Anonymous poster hash: 79bc2...f3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan få rimelig håndtverkshjelp om man benytter lærlinger. Deler av prosjektet kunne vært fagprøve for en eller flere lærlinger. (Jeg er usikker på om det heter fagprøve/lærling)



 

 



Anonymous poster hash: 79bc2...f3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Vi har vært gift i mange år, har mellomstore barn, stabil økonomi og faste jobber. Nå står vi overfor noen store valg når det gjelder ombygging. Vi har hatt ulikt utgangspunkt for prosessen, og står fremdeles et godt stykke fra hverandre når det gjelder hva vi ønsker å gjøre. Vi har blitt enige om noe, men er uenige om noe også.

 

Vi ser for oss 4 alternativer, men synes det er vanskelig å snakke om dette:

 

A) Ikke gjøre noen ting. Huset fungerer, men noen av rommene er litt ufunksjonelle og det er litt trangt i enkelte rom. Eventuell lett oppussing og bytte av soverom/loftstue.

 

B) Bygge ut den delen vi er enige om, og foreta et bytte av soverom/loftstue. Dette vil gi en klar forbedring i forhold til i dag. Et veldig viktig rom vil da ikke bli gjort noe med (fordi det er på andre siden av huset)

 

C) Bygge ut hele prosjektet. Prosjektet er allerede blitt redusert i forhold til opprinnelige planer. Da vil alle viktige rom i huset få en god funksjonalitet, og viktige rom som inngangsparti, kjøkken og loftstue vil være store nok til familien og fungere bra.

 

D) Bygge ut den ene delen nå, og vente med resten.

 

Den ene parten mener at vi med to gode jobber og en privatøkonomi med lav gjeld i dag, helt klart vil kunne klare et totallån på rundt 1,2 millioner. Den andre parten liker ikke tanken på å låne opp så mye nå (når vi har vært flinke og betalt ned så mye av lånet), og vil låne minst mulig, altså alternativ B.

 

Vi er altså uenige om hvor mye lån vi greit kan ha, men selvsagt også om det er nødvendig å bygge ut hele prosjektet. Også tidshorisonten - hva er fordeler og ulemper med å bygge i to etapper (alt D)? Uansett hvilket alternativ vi velger, så vil en av oss bli misfornøyd og ukomfortabel med løsningen. Noen forslag til hvordan vi kan bli fornøyde begge to?

Anonymous poster hash: 1f429...98a

Anonymous poster hash: 1f429...98a

 

 

Kanskje du finner gode ideer for å gjøre prosjektet rimeligere, på disse sidene?

http://www.abcnyheter.no/bolig/faktainnhold/090111/spesielt-om-tilbygg

Bla Slik får du billige materialer

og

 

"Gratis eksperter

Interesseforeningene til håndverkerne, Byggforsk, produsenter av bygningsmaterialer og en rekke andre har tilgjengelige eksperter som alle kan bruke. Tjenestene er som oftest gratis. Dette er god hjelp for enhver hobbyhåndverker. Så lenge du har helt konkrete problemstillinger, får du konkrete svar og råd. Se eget kapittel for oversikt over dette.

http://www.abcnyheter.no/bolig/faktainnhold/090111/lag-en-god-plan-spar-penger

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Er alternativ B og D ganske likt? Evt hva er forskjellen?

 

Det er fint at du ønsker å finne ut hva som er fordeler og ulemper med å bygge i to etapper.

Dere kan evt ta kontakt med en fagmann som kan vurdere dette for dere. Jeg håper at du får mange gode svar her fra erfarne Dolere, som kan være til hjelp.

 

Uansett må man være enig om lånesum mener jeg, når man ar felles økonomi.

 

 

 

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

 

Jeg formulerte meg feil på alternativ D. D skal være: Bygge ut det vi er enige om nå, og ta resten seinere (om 1-5 år?)

 

Ideelt sett så bør en være enige om lånesum ja. Men når en ikke er enig? Når den ene mener at vi klart kan klare en såpass forhøying av lånet (som ligger langt innenfor det banken sier vi kan klare) og den andre nesten får vondt i magen med tanke på å skulle få mer gjeld...?

Anonymous poster hash: 1f429...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at jeg definitivt IKKE ville valgt alternativ D, med mindre dette var den eneste muligheten man hadde økonomisk til å få huset i tilfredsstillende stand.

 

Det er en stor påkjenning å bo i en byggeplass. Og det er lite fristende å skulle gjennomgå dette to ganger med få års mellomrom, og i mellomtiden bo med "halve løsninger" fordi man vet at man ikke er "ferdig", og skal igang igjen om en stund. 

 

Altså ville jeg tatt utgangspunkt i at ombyggingen skulle finansieres og gjennomføres i en prosess, og hatt dette i bakhodet når dere vurderer hvor mye dere vil investere.  

 

 

 En viktig del av dette regnestykket er også at investeringen dere gjør ved påbygging, antagelig vil øke boligens verdi tilsvarende - eller mer, uansett om dere velger en enkel og billig variant, eller en ombygging som er dyrere og mer omfattende. 

 

Dere vil derfor "høste som dere sår."  og vil i det lange løp få igjen for investeringen både økonomisk, og i form av "livskvalitet" ved at dere får en bolig som fungerer mest mulig optimalt for deres behov.

 

Men "behov" er jo relativt. Og selvsagt må det være en balanse mellom det man ønsker, og det man har råd til, og  dette er det jo vanskelig å svare på for utenforstående. 

 

Kort sagt: En billig ombygging gir dere kanskje bedre økonomi, ( i form av mindre lån), men et mindre funksjonelt hjem. (med lavere markedsverdi) 

 

En dyr ombygging vil gi dere "drømmehuset" som også er mer verdt, men vil kanskje gjøre at dere må ofre andre ting fordi økonomien blir strammere en periode. 

 

Hva betyr mest for dere i dert lange løp??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg formulerte meg feil på alternativ D. D skal være: Bygge ut det vi er enige om nå, og ta resten seinere (om 1-5 år?)

 

Ideelt sett så bør en være enige om lånesum ja. Men når en ikke er enig? Når den ene mener at vi klart kan klare en såpass forhøying av lånet (som ligger langt innenfor det banken sier vi kan klare) og den andre nesten får vondt i magen med tanke på å skulle få mer gjeld...?

Anonymous poster hash: 1f429...98a

 

Å bygge ut det dere er enige om nå, og ta resten seinere, ville jeg valgt.

 

Har dere muligheter til å spare, + krympe kostnadene på prosjektet ved bruk av rimelige materialer/rimeligere løsninger/rimeligere arbeidskraft + evt ekstrainntekt?

 

Jeg ønsker dere lykke til! :)

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Evt om prosjektet kan vente noen få år, ville jeg ha spart opp penger om jeg hadde mulighet til det, og tatt hele prosjektet samlet.



 

Kanskje dere også i løpet av ventetiden finner rimelige løsninger, som nevnt i forrige innlegg.



Anonymous poster hash: 79bc2...f3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Å bygge ut det dere er enige om nå, og ta resten seinere, ville jeg valgt.

 

Har dere muligheter til å spare, + krympe kostnadene på prosjektet ved bruk av rimelige materialer/rimeligere løsninger/rimeligere arbeidskraft + evt ekstrainntekt?

 

Jeg ønsker dere lykke til! :)

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

 

Vi vil bruke anerkjent byggmester, så ikke noe billigere arbeidskraft enn det vi allerede har fått tak i er aktuelt (det var store forskjeller i pris på dette). Vi sparer allerede litt hver måned til ferie og til "investeringer", og har nok ikke mulighet til å spare mer. Vi kan nok kanskje redusere på kjøringen (mye kjøringer til og fra jobb og trening. Ingen muligheter for ekstrainntekt.

 

Takk for innspill.

Anonymous poster hash: 1f429...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min første tanke er at jeg definitivt IKKE ville valgt alternativ D, med mindre dette var den eneste muligheten man hadde økonomisk til å få huset i tilfredsstillende stand.

 

Det er en stor påkjenning å bo i en byggeplass. Og det er lite fristende å skulle gjennomgå dette to ganger med få års mellomrom, og i mellomtiden bo med "halve løsninger" fordi man vet at man ikke er "ferdig", og skal igang igjen om en stund. 

 

Altså ville jeg tatt utgangspunkt i at ombyggingen skulle finansieres og gjennomføres i en prosess, og hatt dette i bakhodet når dere vurderer hvor mye dere vil investere.  

 

 

 En viktig del av dette regnestykket er også at investeringen dere gjør ved påbygging, antagelig vil øke boligens verdi tilsvarende - eller mer, uansett om dere velger en enkel og billig variant, eller en ombygging som er dyrere og mer omfattende. 

 

Dere vil derfor "høste som dere sår."  og vil i det lange løp få igjen for investeringen både økonomisk, og i form av "livskvalitet" ved at dere får en bolig som fungerer mest mulig optimalt for deres behov.

 

Men "behov" er jo relativt. Og selvsagt må det være en balanse mellom det man ønsker, og det man har råd til, og  dette er det jo vanskelig å svare på for utenforstående. 

 

Kort sagt: En billig ombygging gir dere kanskje bedre økonomi, ( i form av mindre lån), men et mindre funksjonelt hjem. (med lavere markedsverdi) 

 

En dyr ombygging vil gi dere "drømmehuset" som også er mer verdt, men vil kanskje gjøre at dere må ofre andre ting fordi økonomien blir strammere en periode. 

 

Hva betyr mest for dere i dert lange løp??

 

 

Takk for gode innspill. Jeg har tenkt mange av disse tankene selv, men vi har litt problemer med å få pratet med hverandre om dette på en saklig måte. Blir litt at vi kjemper for hver vår side...

Anonymous poster hash: 1f429...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

 

Takk for gode innspill. Jeg har tenkt mange av disse tankene selv, men vi har litt problemer med å få pratet med hverandre om dette på en saklig måte. Blir litt at vi kjemper for hver vår side...

Anonymous poster hash: 1f429...98a

 

Går det an å gjøre det slik at kun du er ansvarlig for andre halvpart av lånet, om det er du som ønsker å

fullføre hele prosjektet nå?

Noen foreldre som har økonomi til det gir store pengegaver til sine barn, som mange ser på som forskudd på arv. Jeg vet ikke om dere har foreldre som har denne muligheten til å hjelpe til?

I så fall, bør den delen av investeringen skrives som særeie på den som har fått pengegave fra sine foreldre.

 

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Vil bare skyte inn, at selv om ombyggingen gjør boligen mer funksjonell for dere, er det ikke nødvendigvis sikkert at det vil øke verdien på boligen, om neste eier foretrekker en annen planløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Takk for gode innspill. Jeg har tenkt mange av disse tankene selv, men vi har litt problemer med å få pratet med hverandre om dette på en saklig måte. Blir litt at vi kjemper for hver vår side...

Anonymous poster hash: 1f429...98a

 

Det er synd at dere har problemer med å få pratet med hverandre om dette på en saklig måte.

Jeg håper at dere snart får gjort det. Kan dere avtale tid for en slik samtale, og at begge forbereder seg godt til samtalen? Kan du også si til på forhånd til den andre parten at samtalen er ikke for at en av dere skal "vinne", men at samtalen er for å lufte og diskutere mulige løsninger, og at dere begge må sørge for at samtalen blir konstruktiv slik at ingen opplever at den andre forsøker å presse på/overtale den andre til noe h*n ikke vil?

 

Er begge enig i at dere kan låne halve beløpet nå, og ta resten om prosjektet om noen år?

 

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si også til h*n at dere selvfølgelig ikke skal avgjøre noe ennå, men ha en konstruktiv samtale for å få diskutert forskjellige løsninger.



 

 



Anonymous poster hash: 79bc2...f3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Går det an å gjøre det slik at kun du er ansvarlig for andre halvpart av lånet, om det er du som ønsker å

fullføre hele prosjektet nå?

Noen foreldre som har økonomi til det gir store pengegaver til sine barn, som mange ser på som forskudd på arv. Jeg vet ikke om dere har foreldre som har denne muligheten til å hjelpe til?

I så fall, bør den delen av investeringen skrives som særeie på den som har fått pengegave fra sine foreldre.

 

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

 

Min far har mye penger, men jeg får meg ikke til å spørre om forskudd på arv. Kunne evt spurt ham om et privat lån. Det har jeg ikke tenkt på.

 

Jeg vet ikke om det går an å dele et lån slik at en av ektefellene er eneansvarlig for deler av lånet. Det høres jo litt rart ut da.

Anonymous poster hash: 1f429...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare skyte inn, at selv om ombyggingen gjør boligen mer funksjonell for dere, er det ikke nødvendigvis sikkert at det vil øke verdien på boligen, om neste eier foretrekker en annen planløsning.

Ombyggingen vil helt sikkert øke verdien på boligen, men det er ikke sikkert verdistigningen vil bli like stor som kostnaden ved ombygging. Vi har imidlertid ingen flytteplaner, så det er først og fremst for at vår familie skal ha det greiere i hverdagen at vi ønsker å gjøre noe. Og vi er heldigvis enige om å gjøre NOE.

Anonymous poster hash: 1f429...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

1)Min far har mye penger, men jeg får meg ikke til å spørre om forskudd på arv. Kunne evt spurt ham om et privat lån. Det har jeg ikke tenkt på.

 

2)Jeg vet ikke om det går an å dele et lån slik at en av ektefellene er eneansvarlig for deler av lånet. Det høres jo litt rart ut da.

Anonymous poster hash: 1f429...98a

 

1) Det hadde vært fint om du kunne spurt om et privat lån.

2)Det må gå an at dere tar opp et lån sammen og at du tar opp et lån alene.

Mulig det høres rart ut. Men det kan være en veldig god løsning om du vil ha dette lånet, og han ikke vil ha det.

Anonymous poster hash: 79bc2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...