Gå til innhold

Cerazette.


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en kvinne på 49 år som har brukt cerazette i 9 år pga store blødninger og pms. Blødningene har alltid vært like ille. Hadde svært god effekt av cerazette. Sluttet med pillen i januar da jeg ble redd for å bruke dem pga høyt blodtrykk samt alder(Fikk skrevet dem ut av gynekolog og hadda da h.bl trykk etter siste fødsel som 38 åring) og jeg ville også teste ut hvordan kroppen fungerte nå. Fikk tilbake mensen i mars og den opphørte til i mai og da var det like ille. Var hos gynekolog i mai og alt var ok. Skal på ferie 20 juli og får mensen i den perioden. Det

gjør at jeg gruer for flyturen og oppholdet. Kan jeg evnt begynne å bruke cerazette nå også slutte når jeg kommer

hjem? Eller evnt ta Primolut? Er redd for bivirkningene. Bl.trykket var ok sist jeg tok det men bruker Atacand. Har

ellers lavt stoffskifte og leverprøvene alat var bittelitt forhøyet 55. Andre leverpr ok. ligger på grensen til diabetes

men går ned i vekt nå og er nøye med kosten. Ca 10 kg for mye. Ellers frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du hadde stopp i menstruasjonene fra mars til mai? Det kunne tyde på at du er ved å komme i overgangsalderen og da kan det være vanskelig å forutsi når neste blødning kommer, så du kan ikke regne med at 20.juli blir aktuell dag. Cerazette vil vanligvis ikke gi forutsigbar menstruasjon. Det er nå en måned siden du hadde menstruasjon? Jeg vil foreslå at du starter med Primolut umiddelbart og bruker det i 14 dager (1 tablett 2 ganger daglig), f.eks, frem til 10.juli (i 14 dager). Du kan da forvente en blødning noen dager etter siste tablett og den blødningen skulle være overstått når du reiser 20.juli. Den andre mulighet er at du bruker primolut helt til du er tilbake fra ferien, men det beste er ikke å bruke hormon i ferien.

Det skulle for øvrig ikke være grunn til å stoppe med Cerazette ved høyt blodtrykk, men vanlig p-pille bør du unngå.

God ferie, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...