Gå til innhold

Overgangsalder...


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei.Hanne her 51år i oktober.Problem: Store smerter i venstre side iforbindelse med menstruasjon.Denne gangen har jeg ligget i 3dager.blødningene begynte med brun farve for 2dager siden.nå rødt.Forrige gang,for 14dager siden menstruasjon,store smerter i venstre side.sengeliggende 2dager.Slik har jeg hatt det ca 1år...Jeg forstår at dette har med overgangsalder å gjøre,men er det normalt å ha så store smerter.?Jeg jobber ikke om dagen og takk for det,Da hadde jeg vært bort fra jobben ca 6dager i mnd..smertene begynner som vanlige mensmerter,slik kan jeg ha det et par dager så kommer blødningene og de virkelige kraftige smertene.Klarer snart ikke mere og ingen har hørt om dette og vent.hvor lenge skal jeg ha det slik.?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter min vurdering har det ingenting med overgangsalderen at du har smerter ved menstruasjon, men det kan være forandringer i livmoren eller området omkring livmoren. Jeg tenker på tilstandene endometriose og adenomyose. Det er begge godartede tilstander hvor det er ‘livmorslimhinne’ enten på bukhinnen eller eggstokk (ved endometriose) eller i muskellaget i livmoren (adenomyose). I begge tilfeller forsvinner symptomene med stor sannsynlighet når du mister menstruasjonen. Først synes jeg du skal ha undersøkelse ved gynekolog. Som regel kan man ikke påvise tilstandene med sikkerhet ved gynekologisk undersøkelse eller ved ultralyd, men noen ganger få mistanke. Du er tett ved overgangsalderen, så da kan man behandle på ulike måter. Har du forsøkt medikamenter av typen NSAID (Ibux eller Naproxyn etc.)? gjerne sammen med paracet. Du kan forsøke en hormonspiral eller man kan forsøke å stoppe menstruasjonen med p-pille (hvis du kan bruke det) eller gestagen (sterke minipiller).

Så i ventetiden til gynekolog, forsøk paracet og NSAID i stor dose.

Ikke fortvil, det er hjelp å få.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...