Gå til innhold

Svie i penis


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en mann på 44 år. For snart to måneder begynte jeg å få svie i penis. I begynnelsen var det veldig svakt, jeg trodde det var bare noe jeg innbilte meg. Så økte intensiteten gradvis. Svien kjennes oftest langt ut i urinrøret, men også lengre inn. Av og til kjenner jeg smerte/svie når jeg tisser eller når jeg ligger/står i visse stillinger. Når jeg forandrer stillingen forsvinner det, og går jeg tilbake til den samme stillingen kjenner jeg det ikke nødvendigvis. Hvis jeg sitter foroverbøyd og så reiser meg opp, kan jeg kjenne det. Ellers kommer svien av og til i løpet av dagen uten at kroppen er i en bestemt stilling. Kommer liksom som et svakt stikk som forsvinner etter under ett sekund. Når jeg vasker penis om morgenen kan jeg kjenne svie etterpå som varer ca. et halvt minutt. Jeg klipper en plen med en plenklippertraktor, det svir av og til når jeg kjører på ujevnt underlag, når det humper blir det kanskje et press mot blæra. Tissestrålen er helt normal. Jeg har ingen utflod. Jeg fikk tatt urinprøve for å sjekke om jeg hadde klamydia eller gonore, men det hadde jeg ikke.

I en periode i vår drakk jeg ofte en halv liter vin før jeg la meg. Blæra var full da jeg våknet om morgenene. Legen sa at det kunne tenkes at bæra hadde blitt strukket siden den var så full, og at det kan være årsaken til svien. Men jeg synes det er rart at det skulle kjennes i urinrøret. Har ikke drukket på over en måned nå.

Legen trodde ikke at det ligger noe alvorlig bak, men jeg skulle ta kontakt hvis det ble verre. Det svir ikke mye i løpet av et døgn, og svien i seg selv plager meg ikke noe særlig. Men jeg går og grubler på om det er noe alvorlig. Burde jeg be om en mer grundig undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Det er åpenbart at du plages mye og at du derfor på nytt bør ta kontakt med fastlegen for å få mest mulig hjelp for de nevnte plager. I allmennpraksis undersøker vi gjerne følgende; klamydia, mycoplasma og gonore. I tillegg tar vi strimmeltest på de første 10-15 ml for å se etter hvite blodlegemer. Av og til må vi gjøre mikroskopi av urinen for å se etter bakterier og hvite blod legemer. Noen ganger undersøker vi og på HIV, hepatitt B og syfilis. Ja, enkelte ganger må vi ta prøve fra urinrøret for å undersøke om det foreligger herpes. Dette er kun nødvendig dersom man har tilbakevennende sterk svie fra urinrøret.

Til tross for alle disse undersøkelser er det ofte slik at vi likevel ikke finner en årsak til plagene, selv om man har vært tilsett av spesialist. Ta derfor kontakt med fastlegen for at han kan velge ut de undersøkelser som er nødvendig for å hjelpe deg på beste måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...