Gå til innhold

Opphør av samboerforhold


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

For 2år siden solgte jeg mitt hus og kjøpte nytt hus sammen med min nye samboer.Jeg betalte 600 000 og hun ingen ting.Alle nye møbler,hvitevarer,traktor,fres,gårdsbil,etc.. betalte jeg av oppgjøret for mitt solgte hus.I tilegg betalte jeg ut hennes kredittkortgjeld på 130 000,-.Lånet på vårt nye hus er på 1,7mill og det er vi sammen om.Huset er også tinglyst med 1/2 part på hver i Brønnøysundregisteret. Vi har betalt like mye på husllånet.Har hun krav på halvparten av husets verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat Henrik Jensen

Hei og takk for ditt spørsmål til DoktorOnline,

For samboere så er det slik at man blir eier av det man selv kjøper. Dette innebærer at når du har gått inn med mer egenkapital enn din samboer ved kjøpet av boligen, så er dette noe du har krav på å få tilbake ved et brudd. Dette gjelder også i utgangspunktet foran det som er tinglyst hva gjelder eierskap, men forutsetter at du da også kan bevise hva du faktisk gikk inn med av egenkapital. Du skriver også at du har brukt en del av din egenkapital på møbler, hvitevarer m.v., og da vil det samme gjelde her, dvs. at du er eneeier av disse. Svaret er derfor at din tidligere samboer mest sannsynlig ikke har krav på halvparten av husets verdi, da du skal trekke ut din egenkapital (justert for prisstigning) først.

Hilsen Henrik A. Jensen, advokat (H)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...