Gå til innhold

Slutte med p-piller?


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er ei jente født i -89 som har brukt Synfase prevansjonspiller i 8 år. Det siste halve året har "blødningen" blitt mindre og mindre. Nå er den så og si helt borte. Det eneste som kommer ut litt brunt slim aktig sekret. Jeg er ellers frisk, trener 3-4 ggr i uka for å holde meg i form. Gjennomsnittlig BT på 110/70 og regelmessig puls. 170 cm og 64 kg. En av grunnene til at jeg startet på piller var kraftige blødninger som hemmet hverdagen. Jeg tenker nå mye på om det er skadelig å bruke p-piller over lengre tid fordi jeg er redd for å kunne ødelegge sjansen for å få barn senere. Hva bør jeg gjøre? Har fast partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er ei jente født i -89 som har brukt Synfase prevansjonspiller i 8 år. Det siste halve året har "blødningen" blitt mindre og mindre. Nå er den så og si helt borte. Det eneste som kommer ut litt brunt slim aktig sekret. Jeg er ellers frisk, trener 3-4 ggr i uka for å holde meg i form. Gjennomsnittlig BT på 110/70 og regelmessig puls. 170 cm og 64 kg. En av grunnene til at jeg startet på piller var kraftige blødninger som hemmet hverdagen. Jeg tenker nå mye på om det er skadelig å bruke p-piller over lengre tid fordi jeg er redd for å kunne ødelegge sjansen for å få barn senere. Hva bør jeg gjøre? Har fast partner.

P-piller reduserer ikke evnen til å få barn senere, men opplever å vente opp til et halvt før de blir gravide etter å ha sluttet med pillen. Ut over dette er det ikke påvist noen sammenheng mellom p-pillebruk og fertilitet.

 

Tradisjonelt har det blitt sagt at p-piller øker risikoen for å få blodpropp og hjerteinnfarkt, og det er forsåvidt sant. For din aldersgruppe innebærer denne økningen imidlertid svært lite selv om "en firedoblet risiko" høres mye ut. Risikoen for å få blodpropp øker nemlig fra 4 per 100 000 kvinner til 16 per 100 000 kvinner, og det er jo en lav forekomst uansett. P-piller dobler risikoen for hjerteinfarkt, men også her er de reelle forekomstene lave. For kvinner under 24 år som ikke røyker eller har andre risikofaktorer, gir p-pillebruk 0,0003 % økt risiko for hjerteinfarkt. Heller ikke det særlig stor økt risiko. Røyker du forresten?

 

Alt i alt høres det ut som du har funnet et prevensjonsmiddel som passer godt for deg jeg. Du er ung, i et fast forhold, og har oppnådd ønsket effekt mht redusert blødning. Hva om du i tillegg lufter dette med fastlegen din sånn at du føler deg mer sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

P-piller består av to hormoner, gestagen og østrogen. Gestagen er den viktigste del for å hindre eggløsning og dermed hindre graviditet. Gestagen brukt alene (som i p-sprøyte eller p-stav, evt østrogenfri p-pille) hemmer livmorslimhinnen i å vokse og menstruasjonen stopper gjerne opp hos mange brukere, men en del får småblødning som vanskelig kan aksepteres. Når østrogen tilsettes i p-pillen er det i hovedsaken for å regulere blødningen så det blir som en normal menstruasjon. Hos noen få stopper blødningen helt og det skal bare tas som noe positivt. Det er absolutt ikke skadelig og det hindrer ikke fruktbarheten når du stopper. Det er ikke vist at p-piller brukt over lengre eller kortere tid hindrer senerer graviditet, kanskje tvert imot. Du har oppnådd det du ønsket, å få stoppet dine rikelige blødninger, og så har du effektiv prevensjon. Så mitt råd er at du skal fortsetter med pillen til du ønsker å bli gravid, det rådet er helt klart.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...