Gå til innhold

Influensasymptomer


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

­Hei,

Jeg er en 29 år gammel mann som i de siste årene har hatt problemer med influensalignende symptomer over lengre perioder. Hvert år pleier jeg å bli sengeliggende 2-3 ganger av influensa i 1-2 uker, som sikkert ikke er unormalt. Problemet er heller at store deler av året sliter jeg mye med tett nese og sårhet i halsen generelt. Dette kommer spesielt i sammenheng med trening. Jeg trener 3-5 ganger i uken, både styrke og utholdenhet, og får gjerne disse symptomene etter trening. Tar jeg meg for eks. fri noen dager forsvinner symptomene, men kommer tilbake så fort jeg gjenopptar treningen.

Kostholdet er variert og relativt sunt, samtidig som jeg dusjer så fort som mulig etter treninger og tar forskjellige forbehold for å forebygge mot sykdom (tran, ikke gå i fuktige treningsklær, etc.).

Formen ellers er bra, og jeg har ingen spesielle sykdommer.

Hva gjør jeg "feil", og er dette normalt? Det kjennes noen ganger ut som immunforsvaret er veldig skrøpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

­Hei,

Hvert år pleier jeg å bli sengeliggende 2-3 ganger av influensa i 1-2 uker, som sikkert ikke er unormalt. 

 

 

Jo, det er ganske unormalt. Ellers friske folk i 30-årsalderen pleier ikke å være sengeliggende 2-3 ganger i året i en til to uker. De færreste får influensa så mye som en gang i året - det vanligste er vel toppen å få det hvert tredje eller fjerde år.

 

Selv ville jeg tippet jeg er ganske gjennomsnittlig når jeg ca. annethvert år blir sengeliggende opptil en uke på grunn av influensalignende symtpomer (inkl. halsbetennelse/bronkitt/lungebetennelse, som jeg har hatt i mellom).

 

 

 

Problemet er heller at store deler av året sliter jeg mye med tett nese og sårhet i halsen generelt. Dette kommer spesielt i sammenheng med trening. Jeg trener 3-5 ganger i uken, både styrke og utholdenhet, og får gjerne disse symptomene etter trening. Tar jeg meg for eks. fri noen dager forsvinner symptomene, men kommer tilbake så fort jeg gjenopptar treningen.

 

 

Dette ville jeg fått sjekket grundig opp; kan høres ut som du har en allergi av et elle annet slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert år pleier jeg å bli sengeliggende 2-3 ganger av influensa i 1-2 uker, som sikkert ikke er unormalt.

 

 

Blander du sammen influensa og forkjølelse nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte helt umulig å vite forskjell på kraftig forskjølelse og influensa, og vanligvis er det i praksis det samme, også (man blir syk og dårlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer spesielt i sammenheng med trening. Jeg trener 3-5 ganger i uken, både styrke og utholdenhet, og får gjerne disse symptomene etter trening. Tar jeg meg for eks. fri noen dager forsvinner symptomene, men kommer tilbake så fort jeg gjenopptar treningen.

 

Du er nok allergisk mot trening, og bør holde deg i sofaen heretter ;-)

 

Neida, men influensa får man gjennomsnittlig kun en gang hvert 10. år så det er vel neppe det du har hver gang.  Har du vært hos lege da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlege Kjell Vaage

Beklager, men ditt spørsmål la jeg til side i håp om hjelp fra kollega ettersom jeg manglet det gode svar. Men, saker som legges bort har en egen evne til å forbli borte, men en reminder fra portvakten i onlinetjenesten gav støtet til ny innsats.

Du beskriver klare sykdomstegn med symptomer som ved influensa og de nevnte symptomer øker på ved fysisk aktivitet. Dersom det foreligger en infeksjon så krever det en utredning hos din fastlege. Dersom det er andre årsaker som allergi eller sviktende immunsystem så er nok mitt eneste forslag det samme. Ta kontakt med fastlegen å få en fyllestgjørende utredning som er rettet mot de nevnte symptomer.

Beste hilsen Dr. Vaage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...