Gå til innhold

Lavkarbodiettens skyggeside


Kayia

Anbefalte innlegg

Dagens  Næringsliv:  
 
"Lavkarbobølgens  ofre  har  snudd  statistikken  dramatisk.  Fysisk  aktivitet  kan  redde  flere.
 

Ferske tall viser at antall sykehusinnleggelser av personer under 45 år med akutt hjerteinfarkt har økt med hele 11% det siste året.

 

- I over 40 år har statistikken vist nedgang i antall infarkt, så dette er dramatisk. Samtidig har omsetningen av smør, fløte og andre produkter med mettet fett økt betydelig, hvilket viser at kostholdet vårt nærmer seg 70-tallets, sier overlege Kjetil Retterstøl ved Rikshospitalet til DN Aktiv.

Lavkarbobølgens skyggeside 
- Er det en sammenheng mellom økt mengde mettet fett i kostholdet og infarkt?

- Det er en hard observasjon at vi har langt flere innleggelser for hjerteinfarkt samtidig som forbruket av mettet fett har økt. Vi har lenge advart mot inntak av mettet fett, og nå ser vi at sykdomstallene bikker oppover, sier han."

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bella Dotte

    11

  • Lillemus

    9

  • frosken

    6

  • XbellaX

    6

Skremmende!

 

Jeg har vært skeptisk til ekstrem lavkarbodiett lenge. Delvis av grunner som nevnes her, men først og fremst fordi jeg mener at det etisk sett er mye riktigere å basere kostholdet sitt på kornprodukter, grønnsaker og frukt - med kjøtt og fisk som et tillegg - ikke omvendt. Det krever 10 ganger mer energi å produsere en kilo kjøtt eller melk eller ost i forhold til en kilo poteter eller korn eller grønnsaker.

 

Det er ikke mulig å fø verdens befolkning på lavkarbodiett.

 

Men vireklig skremmende at legene nå faktisk kan dokumentere større hyppighet av hjerteinfarkt blant unge/middelaldrende mennesker :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende!

 

Jeg har vært skeptisk til ekstrem lavkarbodiett lenge. Delvis av grunner som nevnes her, men først og fremst fordi jeg mener at det etisk sett er mye riktigere å basere kostholdet sitt på kornprodukter, grønnsaker og frukt - med kjøtt og fisk som et tillegg - ikke omvendt. Det krever 10 ganger mer energi å produsere en kilo kjøtt eller melk eller ost i forhold til en kilo poteter eller korn eller grønnsaker.

 

Det er ikke mulig å fø verdens befolkning på lavkarbodiett.

 

Men vireklig skremmende at legene nå faktisk kan dokumentere større hyppighet av hjerteinfarkt blant unge/middelaldrende mennesker :-(

Enig i alt du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vireklig skremmende at legene nå faktisk kan dokumentere større hyppighet av hjerteinfarkt blant unge/middelaldrende mennesker :-(

Har du sett noen skikkelig dokumentasjon på det? At hjerteinfarktpasientene de snakker om virkelig har spist ekstrem lavkarbo over mange år?

 

For ordens skyld - jeg spiser ikke så veldig lavkarbo selv altså så jeg forsvarer ikke mitt eget kosthold her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett noen skikkelig dokumentasjon på det? At hjerteinfarktpasientene de snakker om virkelig har spist ekstrem lavkarbo over mange år?

 

For ordens skyld - jeg spiser ikke så veldig lavkarbo selv altså så jeg forsvarer ikke mitt eget kosthold her.

Det er vel ikke nødvendigvis selve lavkarbodiettene som man vil fram til her, men det at man har legitimertert økt forbruk av mettet fett som man har advart imot.... Nå er det liksom ikke så usunt likevel, men forskning viser jo at høyt inntak av mettet fett i kosten vil øke avleiringene i blodårene og dertil øke risikoene for hjertesykdom. Jeg merker selv der jeg jobber at det kommer inn stadig flere yngre med hjerteinfarkt. Der er det ofte også anabole steroider til grunne.... særlig blant yngre menn. Så det er flere årsaker. Arv, steroider, mettet fett - men sist og ikke minst, røyking. Man tenker jo oftest mest kreft når det gjelder røyking, men faktisk er det større sjanse å få hjerteinfarkt av røyk enn kreft. 

Anonymous poster hash: 2dbae...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette gjelder de som har misforstått "lavkarbo"-begrepet og tror det betyr "fråts i fett", ikke at lavkarbo i seg selv skal utgjøre noen helserisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette gjelder de som har misforstått "lavkarbo"-begrepet og tror det betyr "fråts i fett", ikke at lavkarbo i seg selv skal utgjøre noen helserisiko.

Enig, det er det mettede fettet som er farlig i store mengder. Jeg kjenner flere lavkarbofolk som bare rister på hodet når de leser slike nyheter, og mener det bare er tull, for dette vet de så mye bedre enn andre. Det som er skummelt er at de helst ikke skal spise noe lettprodukter, lettmargarin er fy fy. Det er meierismør, fløte og helmelk som gjelder! Jeg har tro på at lavkarbo er sunt til en viss grad - for mye sukker og stivelse (hvitt brød, poteter, polert ris osv) er ikke bra, men da tror jeg heller på en light versjon av lavkarbodietten, der man spiser fiberrikmat, med mye proteiner, og erstatter det usunne mettede fettet med mest mulig enumettet og flerumettet fet. Ikke så mye kjøtt, heller spise fisk 2-3 ganger i uka, men ellers renest mulig kjøtt, unngå for mye bearbeidet mat som pølse og kjøttdeig (velg heller karbonadedeig). Unngå for mye sukkerholdig mat. Da tenker jeg man har et sunt og avbalansert kosthold med redusert risiko for sykdommer - imotsetning til lavkarbodietten - der det usunne fettet slettes ikke er bra. Lavkarbofanatikerne kan si hva de vil, men jeg har ikke tro på at mye mettet fett er sunt!

Anonymous poster hash: 2dbae...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende!

 

Jeg har vært skeptisk til ekstrem lavkarbodiett lenge. Delvis av grunner som nevnes her, men først og fremst fordi jeg mener at det etisk sett er mye riktigere å basere kostholdet sitt på kornprodukter, grønnsaker og frukt - med kjøtt og fisk som et tillegg - ikke omvendt. Det krever 10 ganger mer energi å produsere en kilo kjøtt eller melk eller ost i forhold til en kilo poteter eller korn eller grønnsaker.

 

Det er ikke mulig å fø verdens befolkning på lavkarbodiett.

 

Helt enig. Lavkarbo er direkte uanstendig om man ser det i et globalt perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette gjelder de som har misforstått "lavkarbo"-begrepet og tror det betyr "fråts i fett", ikke at lavkarbo i seg selv skal utgjøre noen helserisiko.

"Lavkarbo" er ikke et veldefinert begrep; ulike forfattere har lagt ulike ting i det. Noen av diettforslagene innenfor "lavkarbo"-kategorien, foreslår lite karbohydrater i kombinasjon med mye fett. Anbefalingene om å spise mye mettet fett er vel det som kritiseres for å bidra til helseskader.

 

Ser at du f.eks. skriver at du har begynt å bruke hel-melk. Dette er sikkert greit hvis du kun inntar svært lite melk. For de som bruker mye melk i kostholdet sitt, så har man antatt |melketypene med lite fett har bidratt til bedret folkehelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Lavkarbo er direkte uanstendig om man ser det i et globalt perspektiv.

Det er mange mennesker som lider av insulinresistens og blir både overvektige og syke om de får i seg bl.a.korn, ris, pasta og poteter. Synes du de er uanstendige når de har et kosthold som gjør dem friske? Disse spiser forøvrig ikke kjøtt 3-4 ganger om dagen, men egg, fisk, noe kjøtt og mengder med grønnsaker og noe meieriprodukter.

 

"Vanlig" lavkarbo handler ikke om kun å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange mennesker som lider av insulinresistens og blir både overvektige og syke om de får i seg bl.a.korn, ris, pasta og poteter. Synes du de er uanstendige når de har et kosthold som gjør dem friske? Disse spiser forøvrig ikke kjøtt 3-4 ganger om dagen, men egg, fisk, noe kjøtt og mengder med grønnsaker og noe meieriprodukter.

"Vanlig" lavkarbo handler ikke om kun å spise kjøtt.

Jeg snakker selvsagt ikke om de som av medisinske årsaker kutter ned på karbohydrater. Men resten av lavkarbogjengen kunne trengt et lynkurs i å tenke bærekraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker selvsagt ikke om de som av medisinske årsaker kutter ned på karbohydrater. Men resten av lavkarbogjengen kunne trengt et lynkurs i å tenke bærekraftig.

Saken er jo den at veldig mange av de som spiser lavkarbo gjør det for helsa si da... Men jada, jeg ser den delen med bærekraftig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, de som legger om kosten til speilegg stekt i en liter fett, fløtevafler og halvkilos biffer med bearnaisesaus, gjør ikke det "for helsa si", men fordi det plutselig har blitt "lov" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, de som legger om kosten til speilegg stekt i en liter fett, fløtevafler og halvkilos biffer med bearnaisesaus, gjør ikke det "for helsa si", men fordi det plutselig har blitt "lov" :D

Det der er ikke seriøs lavkarbo, men det mange later til å tro er lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo den at veldig mange av de som spiser lavkarbo gjør det for helsa si da... Men jada, jeg ser den delen med bærekraftig kosthold.

Jeg har også vanskelig for å moralisere over at folk prøver ut løsninger de tror vil hjelpe dem i forhold til et problem som for mange oppleves som uløselig. Men det er viktig at dem typen opplysninger som fremkommer i artikkelen denne tråden linker til blir synliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke seriøs lavkarbo, men det mange later til å tro er lavkarbo.

 

Nemlig. Og jeg tror det er det som har utløst hjerteproblem-epidemien DN omtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke seriøs lavkarbo, men det mange later til å tro er lavkarbo.

Hvem anser du for seriøs og hvem useriøs i lavkarbo-debatten? Hva med skaldeman? Hexeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slang meg på den bølgen for maange år siden, og jeg vil påstå at jeg var meget seriøs. Jeg fulgte anbefalingene til punkt og prikke, og var i tillegg mer fysisk aktiv enn jeg pleide. Kolesterolet gikk fra 4 komma noe til 6,4 i løpet av et drøyt år. Aldri mer! Nå sverger jeg til normal kost, minst mulig stillesitting og måtehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mettet fett har vi vært frarådet fra å spise i mange, mange år.

 

Lav-karbo-bølgen kom så og sa at dette fettet er bra.

 

At stivelse og sukker er usunt er de fleste enige om.

 

Tror det beste kosthold er meget grove kornprodukter, mye fisk og grønnsaker, spedt på med frukt og rent kjøtt. Velge umettet fett, fremfor mettet fett. 

 

Mitt kolesterol har vært rundt 3.5 i mange, mange år.

Endret av stiften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...