Gå til innhold

coca cola


miakami

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Captain Cheeseheart

    12

  • XbellaX

    7

  • slabbedask

    6

  • miakami

    3

Mest aktive i denne tråden

Captain Cheeseheart

Hm, om jeg kan spørre... drikker du cola pga. at det er en enkel måte å gå i seg energi på? Det er jo tross alt en liten strevfull måte. Du slipper å tilberede. Det blir ikke oppvask. Det er tilgjengelig med én gang. Det har lang holdbarhet. Spør om dette fordi du tidligere har sagt noe om at du er utslitt...

 

Jeg har nemlig tidligere hatt et slikt forhold til endel usunn mat, skjønner du!  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til lettbrus, sikkert ikke noe bedre, men fant ut att det var koffeinet og ikke sukkeret jeg var avhengig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker enorme mengder, så jeg har gått over til light brus også, drikker på 1,5 l siesta x-uten tilsatt sukker, men klarer ikke helt slutte med colaen. Men det er kanskje bedre å trappe ned, enn å ikke gjøre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker enorme mengder, så jeg har gått over til light brus også, drikker på 1,5 l siesta x-uten tilsatt sukker, men klarer ikke helt slutte med colaen. Men det er kanskje bedre å trappe ned, enn å ikke gjøre noe?

For noen er det beste å trappe rolig ned, gi deg selv en viss mengde du har lov til å drikke pr. dag og ikke ha noe mer i huset!

 

For andre er det kun det å kutte direkte ut og ikke røre skvipet mer som gjelder.

 

Den første uka blir jævlig med hodepine og abstinenssymptomer, men så går det oppover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Den første uka blir jævlig med hodepine og abstinenssymptomer, men så går det oppover. :)

 

Har jeg ingen tro på, tror nok den sukkeravhengigheten dreier seg om psykisk avhengighet, jah.  :lol:

 

Man kan bli litt nedstemt pga. at man mangler noe man har belønnet seg med over tid.

 

Koffein derimot, men da har man alltids kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg ingen tro på, tror nok den sukkeravhengigheten dreier seg om psykisk avhengighet, jah.  :lol:

 

Man kan bli litt nedstemt pga. at man mangler noe man har belønnet seg med over tid.

 

Koffein derimot, men da har man alltids kaffe.

Og da påstår jeg at du tar feil. :) Det er bevist sukker kan (for de som er ekstra utsatt for det) skape en avhengighet like sterk som heroin. Og i kombinasjon med koffeinet i cola er det ingen tvil om at det er avhengighetsskapende. Om det "bare" er psykisk avhengighet det er snakk om har jeg ingen tro på at det er så utbredt med cola-avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Og da påstår jeg at du tar feil. :) Det er bevist sukker kan (for de som er ekstra utsatt for det) skape en avhengighet like sterk som heroin. Og i kombinasjon med koffeinet i cola er det ingen tvil om at det er avhengighetsskapende. Om det "bare" er psykisk avhengighet det er snakk om har jeg ingen tro på at det er så utbredt med cola-avhengighet.

 

Sukker... og... heroin?  ;)

 

Det er sikkert noen som har "bevist" det, ja, men det er i alle fall ikke bevist noe slikt.

 

Psykisk avhengighet er likevel ikke bare-bare det, det kan være like ille det. Det henger sammen med at psykiske lidelser ikke generelt sett er mindre smertefulle/vanskelige enn somatiske.

 

Det spises også ganske mye potetgull forresten. Har de potetgullavhengighet, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Og da påstår jeg at du tar feil. :) Det er bevist sukker kan (for de som er ekstra utsatt for det) skape en avhengighet like sterk som heroin. Og i kombinasjon med koffeinet i cola er det ingen tvil om at det er avhengighetsskapende. Om det "bare" er psykisk avhengighet det er snakk om har jeg ingen tro på at det er så utbredt med cola-avhengighet.

 

Må ikke sluke alt du leser om på klikk.no eller dagbladet.no rått, Lillemus!  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker... og... heroin?  ;)

 

Det er sikkert noen som har "bevist" det, ja, men det er i alle fall ikke bevist noe slikt.

 

Psykisk avhengighet er likevel ikke bare-bare det, det kan være like ille det. Det henger sammen med at psykiske lidelser ikke generelt sett er mindre smertefulle/vanskelige enn somatiske.

 

Det spises også ganske mye potetgull forresten. Har de potetgullavhengighet, da?

Bare le du, men du tar feil.

 

http://www.klikk.no/helse/dinlavkarbo/lavkarbo/article702943.ece

 

http://www.side2.no/helse/article2753064.ece

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article3364452.ece

 

Søk på sukkeravhengighet så finner du mye interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christensen1365381166

Har jeg ingen tro på, tror nok den sukkeravhengigheten dreier seg om psykisk avhengighet, jah.

 

Du kan velge selv. De to første ukene er værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ett fett(!) om avhengigheten er psykisk eller fysisk! Like ille er det uansett, og føler man at det er blitt et problem, er det vel verdt å gjøre noe med det. For noen funker det best å trappe ned, for andre er det best å gå kald-kun. Ja, man kan bli avhengig av potetgull også, og det er litt galt å kalle dette sukkeravhengighet, eller enda verre, matavhengighet (for mat må vi ha), det er ikke sukkeret i seg selv som skaper avhengigheten, det er triaden sukker-salt-fett, som alle trigger belønningssystemet i hjernen, noe som handelsstanden vet å benytte seg av. Det gjelder å beskytte seg selv og unngå å se/kjøpe inn det som man blir gira av, og heller spise/drikke noe man liker, og tåler. Det behøver ikke bli ille, det blir ofte det man gjør det til selv.

 

Forresten gode artikler Lillemus viser til og meget smart å lese om sukkeravhengighet og google videre derfra. Det er mange triks man kan bruke for å beskytte seg selv. David Kessler er blitt min nye guru :)

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

 

Jeg er klar over at det finnes mye litteratur på området ja, jeg har aldri hevdet noe annet. Men jeg kjøper bare ikke det med heroin. Jeg kjenner ingen som etter hva jeg vet bruker heroin, men har du egentlig sett dokumentarer om heroinister eller noen avhengig av andre sterke stoffer som skal gjennomgå avrusning? De ligger jo der og svetter og vrir seg og griner og skriker. Kan du med hånden på hjertet si at sukker kan få meg til å reagere slik?

 

Det var kanskje litt bastand av meg å si det dreide seg om psykisk avhengighet, selv om jeg bruker ordet på en kanskje anderledes måte enn andre - jeg snakker da om psykiatriske abstinenser. Som f.eks. depresjon og angst. Det kan godt hende det dreier seg om somatiske.

 

Men for min egen del så gir sukkerfravær i alle fall ikke andre reaksjoner enn at jeg føler meg ulykkelig, selvmedlidende, rastløs, nedstemtog ukonsentrert. Slike ting. Dette er jo psykisk. Hadde reaksjonene vært sterkere, hadde det jo likevel kunnet være ganske tøffe abstinenser.

 

Men jeg selv er jo bare ett eksempel, selvsagt.

 

Men en må huske at psykiske problemer ofte kan gi somatiske utslag. Er det da egentlig snakk om en somatisk eller psykiatrisk avhengighet? Så det er jo igrunn problematisk med dette skiller, det har jeg begynt å tenke på akkurat her og nå, faktisk!

 

Skal legge til at jeg egentlig ikke 100% har forsøkt å holde meg unna sukker noensinne, etter at jeg først fikk smaken som barn. Som barn, når jeg kom hjem fra skolen, gikk jeg faktisk og spiste sukker, som det første jeg gjorde. Jeg har også inntatt syke mengder sukker de siste 10-15 åra, og jeg klarer ikke gå veldig lenge uten noe som om ikke inneholder hvitt sukker, smaker søtt (det er jo det det går på).

 

Så jeg skal være en av de første til å ikke bagatellisere sukkeravhengighet, uansett om man kaller det psykisk eller fysisk.  :lol:

 

Men jeg rett og slett nekter å tro at det kan gi abstinenser som det man kan få ved å slutte på heroin.

 

Og det er jo faktisk abstinenser fysisk avhengighet handler om. Resten er jo per definisjon psykisk (om man ser bort i fra at psyken gir utslag på kroppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde dete på følgende måte, ikke at det behøver være oppskriften for deg :) Alltid Cola tilgjengelig. Da jeg vet av erfaring at ute av syn betyr fullt av tanker om det i sinnet :) Alltid vann tilgjengelig, både hjemme og ute. De første ukene stillet jeg behovet for sukker/koffein med ei rute mørk sjokolade når behovet kom. Det var ikke så ofte. Bestemte meg for dag og sluttet den dagen. Forsøkte 1 gangen å trappe ned, det funket heller dårlig. 

 

Fryktelige abstinenser 4 og 7 dag. Kun sporadisk lyst på etter dette. Feks når familien spiser pizza og taco og de spretter en iskald boks. Jeg vet det ikke smaker godt etter langt opphold fra, så det er i grunnen ikke så vanskelig. Har slutta to ganger. Første gangen i 1 1/2 år. Så kom en sommer og jeg skulle unne meg litt. Hekta igjen frem til mai i år. Da fant jeg ut at jeg ikke gadd mer og har siden holdt meg unna både Cola og alt annet av brus, både sukkerholdig og ikke. 

 

Det går så det suser, for jeg er sterk :)



Anonymous poster hash: a942c...677
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Støttes. Både av kunnskap og "egen erfaring".

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteleser

Støtter det som sies om sukkeravhengighet! Her i huset løste vi mye ved å kjøpe Sodastream-maskin. Drikker kullsyrevann med sukkerfri saft/iste i ukene og kan kose oss med å lage ei flaske cola til helga. Både Premium Cola og Dr.Pete (smaker Dr.Pepper) -sirupene smaker like bra som originalen, de har også sukkerfri cola som smaker ganske likt vanlig cola light. Sparer mye penger, og syns det er mye lettere å droppe brusen når vi har enkel tilgang til kullsyrevann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Støttes. Både av kunnskap og "egen erfaring".

 

Kanskje jeg ikke helt forstår hva som legges i begrepet "avhengighet"? For du kan vel umulig sitte der i fullt alvor og hevde at du har vært gjennom det heroinister på avrusning går gjennom, når du kuttet ut / ned på sukker?

 

Uansett er avhengighet ikke en objektiv greie. Det er forskjellig hvor ille (fraværet av) de ulike stoffene virker på en. Dette er en annen ting enn og uavhengig av "viljestyrke".

 

Men jeg tror bare ikke det fysiologisk sett er mulig å få de abstinensene heroin kan gi, av sukker. Det høres helt umulig ut.

 

Jeg syns heller ikke det kommer noe godt ut av å klassifisere stadig flere og flere stoffer som avhengighetsdannende. Tror det kan forsterke en psykisk avhengighet (og psykisk avhengighet er ikke til å kimse av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg ikke helt forstår hva som legges i begrepet "avhengighet"? For du kan vel umulig sitte der i fullt alvor og hevde at du har vært gjennom det heroinister på avrusning går gjennom, når du kuttet ut / ned på sukker?

 

Uansett er avhengighet ikke en objektiv greie. Det er forskjellig hvor ille (fraværet av) de ulike stoffene virker på en. Dette er en annen ting enn og uavhengig av "viljestyrke".

 

Men jeg tror bare ikke det fysiologisk sett er mulig å få de abstinensene heroin kan gi, av sukker. Det høres helt umulig ut.

 

Jeg syns heller ikke det kommer noe godt ut av å klassifisere stadig flere og flere stoffer som avhengighetsdannende. Tror det kan forsterke en psykisk avhengighet (og psykisk avhengighet er ikke til å kimse av).

 

Pass deg så du ikke blir en Sør jr., uansett hvor mange linker og informasjon man kommer med så ble det aldri godt nok :-)

Sukker er farlig, man blir fysisk avhengig. Utallige artikler finnes på nett. Søk og les om du er intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Cheeseheart

Pass deg så du ikke blir en Sør jr., uansett hvor mange linker og informasjon man kommer med så ble det aldri godt nok :-)

Sukker er farlig, man blir fysisk avhengig. Utallige artikler finnes på nett. Søk og les om du er intr.

 

Hehe, jeg tviler ikke på at det farlig og at man blir avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...