Gå til innhold

Trenger forslag til slankemat for småspising


Gjest

Anbefalte innlegg

BMI er gått ned til 24,1 så nå kommer jeg inn under normalvektig igjen, men skal ha bort litt til. Når jeg startet fikk jeg råd om skyr som var til god nytte første ukene. Men nå klarer jeg det ikke mer. Begynner å bli lei av ganske mye nå, så det hadde vært fint med nye ideer. Desser hadde også vært godt. Tips tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jammen er du flink! Gratulerer :)

Takk :) jeg synes selv at jeg var veldig flink som kom gjennom de første ukene. De var tøffe. Nå går det mye lettere, men det kreves fremdeles at jeg er bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så flink du er! Forstår det som du trenger forslag til mellommåltider? Her er hva jeg spiser:

 

Yoghurt med müsli eller peanøttsmør

Sursild

Beef Jerky

Babybel mini (edamerost, kjekt å ha på tur)

Nøtter og tørket frukt

Varm melk med honning og evt kakao

Frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BMI er gått ned til 24,1 så nå kommer jeg inn under normalvektig igjen, men skal ha bort litt til. Når jeg startet fikk jeg råd om skyr som var til god nytte første ukene. Men nå klarer jeg det ikke mer. Begynner å bli lei av ganske mye nå, så det hadde vært fint med nye ideer. Desser hadde også vært godt. Tips tas i mot med takk :)

 

Dersom det er lavkalori-forslag du ønsker så kan du feks lage små grove frøkjeks, gjerne med litt oregano, soltrøket tomat, havsalt, og dekke dem med eks kalkunfilè/skinke eller en mager ost. 

Disse er fine å lage mange av slik at du har dem lett tilgjengelig når du ønsker. 

Eller hva med en omelett, vann, eks paprika, oliven, krydder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du er veldig flink. Jeg vet hva som kreves av viljestyrke for å gå ned i vekt når man bruker medisiner.

Jeg koser meg med litt frukt, bær med mager vaniljekesam ( søtet med stevia) og/eller grønnsaker med mager dipp ( f.eks. mager kesam med holidaymix etc.). Hender jeg skeier ut med en liten bit mørk sjokolade, 70 %.

Lever fint med dette. Savner egentlig ikke potetgull og godterier lengee.

Også fin måte å stabilisere vekta på dette. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Det ble til at jeg tok meg en halv hermetisk pære, og en god spiseskje is. Ikke det mest slankende da. Men jeg bestemte meg for å kose meg lenge med det, og med god samvittighet. Etterpå følte jeg meg fornøyd :)

Men nå har jeg gått til innkjøp av bl.a. magerkesam, frukt, bær og grønnsaker.

Bella Dotte. Er det vanlig peanøttsmør du har i youghurten, og hvordan får du event. blandet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte. Er det vanlig peanøttsmør du har i youghurten, og hvordan får du event. blandet det?

 

Jeg brukte først "vanlig" peanøttsmør, men etterpå fikk jeg tak i sånt med 99% peanøtter og bare ørlite salt og emulgator, altså verken tilsatt sukker eller olje. Det ble MYE bedre, faktisk veldig godt! Det metter og jeg føler at det er riktig nærende. Jeg tar en spiseskje (15 gram) til 150 gram yoghurt. Det blander seg lett når jeg rører rundt, men noe sitter igjen på skjeen, så jeg skraper av med en ekstra teskje (den jeg tar yoghurt med). Peanøttsmøret koster 28 kroner for et 500 grams glass, jeg kjøpte på innvandrerbutikk, merket er "Africa's Finest", men det finnes mange produsenter av tilsvarende kvalitet, se evt etter økologisk, feks på Meny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på det jeg skrev her om at jeg koste meg med is med god samvittighet. Kanskje noen reagerte på det.

Jeg har gått gjennom mange strenge slankekurer gjennom livet med ja, litt og nei mat. Når jeg skeiet ut med nei mat fikk jeg dårlig samvittighet og det endre ofte med kraftig overspisning over lengre tid. Jeg mistet helt kontrollen. Har derfor bestemt meg for at jeg enten lar være å spise usunn mat, og hvis jeg ikke klarer det så skal jeg spise det med god samvittighet.

Hvis jeg for eksempel ikke klarer å motstå chips. Istedefor å ta en bit hver gang jeg går forbi chipsposen, eller tar chipsposen med meg inn i stuen og spiser til det er tomt, så tar jeg heller og bestemmer meg for hvor mye jeg skal unne meg. Tar det oppi en liten kopp, vann og kanskje et eple til avslutning. Posen legger jeg en plass den ikke er så lett tilgjengelig. Jeg setter meg i stuen og koser meg sent og lenge med den lille koppen med god samvittighet. Avslutter med eple og det verste suget har da gitt seg.

Jeg skriver dette for at jeg ikke tror det er bra å spise med dårlig samvittighet når en slanker seg. En må finne strategier for å unngå det, samtidig som en klarer å begrense det totale kaloriinnholdet.

Endret av eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på det jeg skrev her om at jeg koste meg med is med god samvittighet. Kanskje noen reagerte på det.

Jeg har gått gjennom mange strenge slankekurer gjennom livet med ja, litt og nei mat. Når jeg skeiet ut med nei mat fikk jeg dårlig samvittighet og det endre ofte med kraftig overspisning over lengre tid. Jeg mistet helt kontrollen. Har derfor bestemt meg for at jeg enten lar være å spise usunn mat, og hvis jeg ikke klarer det så skal jeg spise det med god samvittighet.

Hvis jeg for eksempel ikke klarer å motstå chips. Istedefor å ta en bit hver gang jeg går forbi chipsposen, eller tar chipsposen med meg inn i stuen og spiser til det er tomt, så tar jeg heller og bestemmer meg for hvor mye jeg skal unne meg. Tar det oppi en liten kopp, vann og kanskje et eple til avslutning. Posen legger jeg en plass den ikke er så lett tilgjengelig. Jeg setter meg i stuen og koser meg sent og lenge med den lille koppen med god samvittighet. Avslutter med eple og det verste suget har da gitt seg.

Jeg skriver dette for at jeg ikke tror det er bra å spise med dårlig samvittighet når en slanker seg. En må finne strategier for å unngå det, samtidig som en klarer å begrense det totale kaloriinnholdet.

Du har funnet en metode som fungerer for deg :-) For andre kan det være helt andre metoder som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har funnet en metode som fungerer for deg :-) For andre kan det være helt andre metoder som fungerer.

Jeg vet at akkurat denne strategien ikke trenger å fungere for alle, men det i siste avsnittet tror jeg kan ha betydning for en del.

Det er veldig ugunstig å skeie ut med noe usunt, få dårlig samvittighet som du døyver med enda mer usunn mat. Til slutt bryr du deg ikke om å ta deg mer sammen denne dagen for du har jo ødelagt alt likevel. Men i morgen skal jeg ta meg sammen igjen. Så fortsetter det slik.

Jeg tror ikke det bare er jeg som har slike erfaringer. Jeg spiste så jeg knapt kunne gå. Prøvde alle metoder for å kaste det opp igjen. Noe jeg heldigvis ikke klarte. Men neste morgen skulle jeg ta meg sammen, og slik fortsatte det.

På grunn av disse erfaringene har jeg alltid sagt at enten lar du være å spise usunt, eller så spiser du det med god samvittighet. Alle må finne sin strategi for å få det til å fungere å spise det du spiser, uten dårlig samvittighet, samtidig som du skal spise mindre kalorier totalt enn du forbruker hvis du skal ned noen kilo.

Det er kanskje de som klarer å stoppe opp å spise når de får dårlig samvittighet. Slanking handler iallefall om mer enn at du bare må spise mindre enn du forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt definisjonen på slankemat. Er det mat med stort volum og få kalorier? Spis snø da vel! Er det mat med næring som metter og tilfredsstiller sansene så du ikke blir sulten på usunn mat? Da har jeg enda et tips, eller en variasjon over mitt forrige: Eple med peanøttsmør! Skåret opp i skiver og dyppet i herligheten. Det er ... OMG! Salt og fett og søtt og mykt og sprøtt og kjempesunt! Jeg brukte et syrlig eple (Granny Smith), og syrligheten forsvant...! Pass på mengdene, så har du et passe stort måltid. Med et stort eple (200 gram) og en god teskje peanøttsmør (15 gram) blir det ca 216 kalorier, passe som et mellommåltid for meg.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt definisjonen på slankemat. Er det mat med stort volum og få kalorier? Spis snø da vel! Er det mat med næring som metter og tilfredsstiller sansene så du ikke blir sulten på usunn mat? Da har jeg enda et tips, eller en variasjon over mitt forrige: Eple med peanøttsmør! Skåret opp i skiver og dyppet i herligheten. Det er ... OMG! Salt og fett og søtt og mykt og sprøtt og kjempesunt! Jeg brukte et syrlig eple (Granny Smith), og syrligheten forsvant...! Pass på mengdene, så har du et passe stort måltid. Med et stort eple (200 gram) og en god teskje peanøttsmør (15 gram) blir det ca 216 kalorier, passe som et mellommåltid for meg.

Når jeg snakker om slankemat til småspising tenker jeg på noe å spise mellom måltidene som gir deg mer metthetsfølelse enn kalorier. Hørtes godt ut med eple og peanøttsmør, men jeg har aldri tenkt på peanøttsmør som slankemat. Men det er vel slik med det også, alt med måte. Tror jeg skal gå til innkjøp av peanøttsmør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker om slankemat til småspising tenker jeg på noe å spise mellom måltidene som gir deg mer metthetsfølelse enn kalorier. Hørtes godt ut med eple og peanøttsmør, men jeg har aldri tenkt på peanøttsmør som slankemat. Men det er vel slik med det også, alt med måte. Tror jeg skal gå til innkjøp av peanøttsmør :)

 

:lol:

Ett tygg, og du er hekta (men på en positiv måte).

 

Ja, enig, det er måtehold som gjelder, da kan man spise alt! Men ikke alt på en gang! (Jeg er helt forbløffet over hvor mye jeg får trøkt inn på bare 1600 kalorier, men det er altså ikke så mye av hvert...)

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...