Gå til innhold

Alkohol i tidlig graviditet


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er gravid uke 5+2 (siste menstr 7/11, befrukning sanns 21/11). Jeg tok graviditetstest 5/12 som var negativ (stod på pk den var sikker 15-6 dg før forventet menstr som var 5/12, men har fortstått at det er feilopplyst, at man må vente til minst 1 u etter forv menstr). Pga at jeg trodde jeg ikke var blitt gravid drakk jeg da 2 store glass rødvin kvelden 6/12 (dvs når embryo var 2 uker +1 dg ca). Jeg er nå VELDIG "hormonpåvirket" av graviditeten og gråter for "alt" - og dette at jeg har drukket alkohol føles som en katastrofe. Jeg vet at man aldri kan love at det ikke har skjedd noen skade, jeg er selv lege i indremedisin, men har lite erfaring med svangerskap som lege, og reagerer nok som en redd førstegangsgravid, som jeg jo er... Det hadde vært veldig godt for meg å få et svar og din vurdering på hvor redd jeg bør være... Jeg leser at embryoet ikke har forbindelse direkte til sirkulasjonen så tidlig, men alkoholen kan vel kanskje likevel påvirke, hvordan? Slik det er nå vil jeg tro at min bekymring og veldig sterke uro er den største risikoen... Ville satt stor pris på et raskt svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min første graviditet var jeg rett og slett full, min datter er nå 20 år, og har ingen antydning til skader av dette. Det er svært mange som har gjort det samme før man vet at man er gravid. Og hva med andre land som har vin mer som kultur?

 

De fleste graviditets tester i dag slår ut noen dager før forventet menstruasjon. Sjekket du nøye at det ikke var antydning til strek to?  Kanskje befruktning har skjedd senere enn du tror? Uansett er jeg ganske sikker på at det går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært mange skadde mennesker i verden dersom moderate mengder de aller første ukene av svangerskapet skadet fosteret.  Husk f.eks. at for ikke så altfor mange år siden var det mye mer omstendelig å ta graviditetstester, slik at nesten ingen fikk vite om graviditeten så tidlig som dette er mulig nå. 

 

Jeg har vært gravid tre ganger.  Første gangen var jeg på julebord før jeg visste at jeg var gravid, tredje gangen var jeg på utenlandsferie.  Ingen av delene medførte fyll, men mer vin enn på en vanlig hverdag, for å si det sånn.  Andre gangen rakk jeg å ta testen rett før ferien, så da var jeg alkoholfri. 

 

Det alkoholfrie svangerskapet endte med spontanabort etter 11 uker.  De to andre ble det utmerkede barn av. 

 

Dette beviser selvsagt ikke noe som helst, men du er ikke alene - og skulle det skje noe galt, har det nok ingenting med de to vinglassene å gjøre.  Lykke til med svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vi er mange gynekologer av ‘den gamle garde’ som er litt oppgitt over at det med faren ved alkoholdrikking i graviditet er blitt så overdimensjonert. Det som er bekymringsfullt er gravide som drikker store mengder gjennom hele svangerskapet. Det kan medføre det man betegner ‘føtalt alkoholsyndrom’. I Danmark ble det i mange år satt en grense på 2 glass vin daglig for det som ble ansett ikke å kunne skade. Så endret man også der anbefalingene til avholdenhet, da man ikke er sikker på hvor grensen for det ‘uskadelige forbruk’ ligger, og et total forbud er lettere å forholde seg til. I min generasjon som fikk barn på 70-tallet kjente man ikke til risikoen, og de fleste drakk nok noe/en del i løpet av graviditeten, og det ble bra barn på tross av det. Uro og bekymring kan ikke skade barnet. Så mitt råd er: ikke vær redd i det hele tatt og gled deg over graviditeten. Du husker å spise folat? Lykke til med graviditeten, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...