Gå til innhold

Alkohol i tidlig graviditet


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er gravid uke 5+2 (siste menstr 7/11, befrukning sanns 21/11). Jeg tok graviditetstest 5/12 som var negativ (stod på pk den var sikker 15-6 dg før forventet menstr som var 5/12, men har fortstått at det er feilopplyst, at man må vente til minst 1 u etter forv menstr). Pga at jeg trodde jeg ikke var blitt gravid drakk jeg da 2 store glass rødvin kvelden 6/12 (dvs når embryo var 2 uker +1 dg ca). Jeg er nå VELDIG "hormonpåvirket" av graviditeten og gråter for "alt" - og dette at jeg har drukket alkohol føles som en katastrofe. Jeg vet at man aldri kan love at det ikke har skjedd noen skade, jeg er selv lege i indremedisin, men har lite erfaring med svangerskap som lege, og reagerer nok som en redd førstegangsgravid, som jeg jo er... Det hadde vært veldig godt for meg å få et svar og din vurdering på hvor redd jeg bør være... Jeg leser at embryoet ikke har forbindelse direkte til sirkulasjonen så tidlig, men alkoholen kan vel kanskje likevel påvirke, hvordan? Slik det er nå vil jeg tro at min bekymring og veldig sterke uro er den største risikoen... Ville satt stor pris på et raskt svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min første graviditet var jeg rett og slett full, min datter er nå 20 år, og har ingen antydning til skader av dette. Det er svært mange som har gjort det samme før man vet at man er gravid. Og hva med andre land som har vin mer som kultur?

 

De fleste graviditets tester i dag slår ut noen dager før forventet menstruasjon. Sjekket du nøye at det ikke var antydning til strek to?  Kanskje befruktning har skjedd senere enn du tror? Uansett er jeg ganske sikker på at det går bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider