Gå til innhold

Han (18) tør ikke gjøre det slutt...


Gjest hww

Anbefalte innlegg

... Fordi hun (16) truer med å ta livet sitt.

Når en gutt på 18 ikke tør å slå opp med en jente på 16 fordi hun truer med å ta livet sitt hvis han gjør det slutt (det har etter hvert vist seg at hun har store problemer, hun er Bl.a kontrollerende og sjalu).

Hva råder man en gutt på 18 år i en slik situasjon? De har vært sammen ett år, og nå orker han ikke mer. Men han tør ikke gjøre det slutt fordi han er redd for at hun skal ta livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... Fordi hun (16) truer med å ta livet sitt.

Når en gutt på 18 ikke tør å slå opp med en jente på 16 fordi hun truer med å ta livet sitt hvis han gjør det slutt (det har etter hvert vist seg at hun har store problemer, hun er Bl.a kontrollerende og sjalu).

Hva råder man en gutt på 18 år i en slik situasjon? De har vært sammen ett år, og nå orker han ikke mer. Men han tør ikke gjøre det slutt fordi han er redd for at hun skal ta livet sitt.

Kontakt fastlegen hennes. Ikke la deg styre av det. Overlat det til profesjonelle. Eller Ta det opp med hennes foreldre. Jeg hater folk som manipulerer på den måten. Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener han bør rådes til å avbryte forholdet. For å slippe noe av bekymringen, så kan han varsle hennes foreldre i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som sier han må bryte. Jeg har sagt at han må varsle forleldrene hennes, men han tør ikke, for de er visst ikke så mye bedre selv..

Vanskelig. Gutten får jo ikke en gang lov til å snakke på skype med kompisene sine, da blir hun sur og begynner å grine.. Så vennene hans begynner å reagere nå, deriblant min sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som sier han må bryte. Jeg har sagt at han må varsle forleldrene hennes, men han tør ikke, for de er visst ikke så mye bedre selv..

Vanskelig. Gutten får jo ikke en gang lov til å snakke på skype med kompisene sine, da blir hun sur og begynner å grine.. Så vennene hans begynner å reagere nå, deriblant min sønn.

Jeg ville fått henne til å gå til fastlegen. Legen bør ta det videre. Ingen bør få manipulere noen til å bli i et forhold de ikke ønsker. Han kan også ta det opp med sin lege siden det sikkert går utover hans liv og helse også. Endret av tjohei1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som sier han må bryte. Jeg har sagt at han må varsle forleldrene hennes, men han tør ikke, for de er visst ikke så mye bedre selv..

Vanskelig. Gutten får jo ikke en gang lov til å snakke på skype med kompisene sine, da blir hun sur og begynner å grine.. Så vennene hans begynner å reagere nå, deriblant min sønn.

Det er ingen tvil om at han bør bryte. Jeg vet ikke hva du mener med at foreldrene ikke er så mye bedre selv, men jeg mener uansett at det kan være klokt at de vet hva han kommer til å gjøre, slik at de har bakgrunn for å forstå evt. reaksjoner fra henne.

 

Dersom de går på samme skole, så kan det være en løsning at han går og snakker med helsesøster på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Å true med selvmord er ren utpressing. Ingen bør være i et forhold med noen som truer med selvmord.

 

Ansvaret for et evt selvmord ligger kun på den som gjør det.

 

Hun kommer helt sikkert ikke til å ta livet sitt, men en eller annen selvpåført skade kan hun komme til å sette i verk. Det får uansett bli hennes ansvar.

 

Med en 16-åring støtter jeg at en varsler foreldrene like før en bryter forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene.

Med at foreldrene ikke er så mye bedre selv så mener jeg at de er og oppfører seg visst likedan (men jeg vet ikke, for jeg kjenner dem ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene.

Med at foreldrene ikke er så mye bedre selv så mener jeg at de er og oppfører seg visst likedan (men jeg vet ikke, for jeg kjenner dem ikke).

Hvis de også velger dramatiske løsninger, så er de kanskje i stand til å forutse hvordan datteren vil reagere. Uansett, så mener jeg at attenåringen konsekvent skal rådes til å bryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de også velger dramatiske løsninger, så er de kanskje i stand til å forutse hvordan datteren vil reagere. Uansett, så mener jeg at attenåringen konsekvent skal rådes til å bryte.

Jeg skal snakke med sønnen min og si at kameratene må motivere han til å bryte. Og at han bør varsle foreldrene som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snakke med sønnen min og si at kameratene må motivere han til å bryte. Og at han bør varsle foreldrene som du sier.

Jeg er enig med Frosken i denne tråden, men vil legge til at du bør snakke med sønnen din om selvmord. Man er  a l d r i  ansvarlig for andres valg, og din sønn vil ikke være ansvarlig for valg hans kjæreste tar. Du kan også legge til at de fleste som truer med selvmord aldri gjennomfører, for det handler nesten alltid om makt.

 

Så fint at sønnen din har støtte i deg her :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muligens et dumt spørsmål men.. Har en tenåring like mye ansvar for sin negative adferd som en voksen har?

En tenåring kan ikke legge ansvaret for sin atferd over på en annen tenåring. Så helt uavhengig av hvorvidt sekstenåringen skal gis fullt ansvar for seg selv eller om hennes nærmeste omgivelser bør hjelpe til, så har attenåringen ingen form for ansvar ut over at han selvfølgelig - som alle andre - bør gi jenta beskjed om at forholdet er over på en rimelig ok måte.

 

Det kan godt hende at sekstenåringen vil trenge hjelp, men det er ikke noe attenåringen bør involvere seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med sønnen min, og han og andre kamerater skal motivere kameraten til å avslutte forholdet. 18-åringen har sterkt følt at det blir hans skyld om 16-åringen virkelig tar livet sitt.

Så tusen takk for svarene deres, fra både fagperson og dere andre, de var veldig nyttige for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare foreldre som må få beskjed. Si fra til hjelpeapparat i tillegg!



Anonymous poster hash: e33db...658
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare foreldre som må få beskjed. Si fra til hjelpeapparat i tillegg! Anonymous poster hash: e33db...658

Men guttene og vi er vel ikke de som kan gjøre det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilfeldigvis sett dette selv (kjæresten min hadde en eks som drev på sånn), og jeg vet hvor ødeleggende det kan være. Hun ble i dette forholdet i lang tid (dessverre), og har den dag i dag senskader av det.

 

Råd: Ut av forholdet så snart som mulig, og varsle vedkommendes foreldre. Det er vel i bunn og grunn det de fleste her har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Fordi hun (16) truer med å ta livet sitt.

Når en gutt på 18 ikke tør å slå opp med en jente på 16 fordi hun truer med å ta livet sitt hvis han gjør det slutt (det har etter hvert vist seg at hun har store problemer, hun er Bl.a kontrollerende og sjalu).

Hva råder man en gutt på 18 år i en slik situasjon? De har vært sammen ett år, og nå orker han ikke mer. Men han tør ikke gjøre det slutt fordi han er redd for at hun skal ta livet sitt.

Ring foreldrene. Jeg gjorde det engang ei venninne av datra mi truet med dette. De takket meg og hun fikk hjelp etterpå. Ta en telefon du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...