Gå til innhold

diett, hva gjør dere når dere er borte?


sitronsommerfugl

Anbefalte innlegg

sitronsommerfugl

Er jo blitt så vanlig å gå på diett, så jeg lurer på hva dere gjør når dere er på besøk? Jeg ønsker å gi kroppen det den trenger og har godt av, men jeg vil ikke at mitt kosthold skal bli et sosialt problem. Er det slik at de fleste spiser sin egen mat hjemme og spiser det de blir tilbudt borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kayia

    13

  • frosken

    9

  • Karamellis

    8

  • Lillemus

    7

Mest aktive i denne tråden

Er jo blitt så vanlig å gå på diett, så jeg lurer på hva dere gjør når dere er på besøk? Jeg ønsker å gi kroppen det den trenger og har godt av, men jeg vil ikke at mitt kosthold skal bli et sosialt problem. Er det slik at de fleste spiser sin egen mat hjemme og spiser det de blir tilbudt borte?

Jeg vet ikke om du går på diett for å slanke deg eller bare for å leve sunnere.  Hvis det er for å leve sunnere så er det den maten du spiser hjemme som er den viktigste.  Når du er borte kan du velge det sunneste av det som serveres.  Hvis det er for å slanke deg gjør du det samme.  Bare passer på at det blir begrenset mengde.

 

Vanskeligere er det når du er borte over lengre tid.  Da får i alle fall jeg lettere problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo blitt så vanlig å gå på diett, så jeg lurer på hva dere gjør når dere er på besøk? Jeg ønsker å gi kroppen det den trenger og har godt av, men jeg vil ikke at mitt kosthold skal bli et sosialt problem. Er det slik at de fleste spiser sin egen mat hjemme og spiser det de blir tilbudt borte?

Jeg har en intoleranse, og lever derfor permanent på diett. De som kjenner meg vet dette og tilpasser gjerne mat til meg, men jeg har aldri gjort noe nummer ut av dette på forhånd selv. Jeg har sortert ut det jeg ikke kan spise mens jeg spiser, og om det har vært umulig har jeg diskret gitt beskjed om hvorfor jeg ikke spiser av det jeg får servert sånn at vertskapet ikke skal tro at jeg ikke liker maten (eller er innmari sær ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser selvfølgelig det som serveres dersom gjester har allergier/intoleranse, og setter pris på at folk

sier fra om det.

 

Men jeg kan bli litt lei meg dersom jeg har laget noe godt til gjestene (f.eks en kake), og opplever at noen ikke forsyner seg fordi de er på slankekur. Det er liksom blitt greit å ikke spise kaker/dessert fordi man slanker seg, men jeg synes det er uhøflig om vertinna har anstrengt seg for å lage noe godt. Man trenger ikke forsyne seg mye, man kan ta et lite stykke. Når det gjelder middag kan man ta mest av det sunne, f.eks en stor porsjon salat, og heller mindre av det som ikke passer så godt, som poteter, saus etc.

 

Jeg tror at den viktigste jobben er den du gjør hjemme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser selvfølgelig det som serveres dersom gjester har allergier/intoleranse, og setter pris på at folk

sier fra om det.

 

Men jeg kan bli litt lei meg dersom jeg har laget noe godt til gjestene (f.eks en kake), og opplever at noen ikke forsyner seg fordi de er på slankekur. Det er liksom blitt greit å ikke spise kaker/dessert fordi man slanker seg, men jeg synes det er uhøflig om vertinna har anstrengt seg for å lage noe godt.

 

Jeg tror det hadde vært fint om de som slanker seg også kunne sagt fra om dette når de takker ja til en innbydelse, da slipper vertskapet å bake/skru opp forventningene i gal retning mht hva gjestene kommer til å spise. Jeg forstår godt at du blir lei deg - selv har jeg hatt gjester som ikke engang ville ha et glass vann (og da lurte jeg på om de var redde for å bli matforgiftet, hadde jeg det så møkkete?)

 

Man trenger ikke forsyne seg mye, man kan ta et lite stykke. Når det gjelder middag kan man ta mest av det sunne, f.eks en stor porsjon salat, og heller mindre av det som ikke passer så godt, som poteter, saus etc.

 

Noen ganger serveres det ting som feks gryterett, eller pizza, det kan være vanskelig da.

 

 Jeg tror at den viktigste jobben er den du gjør hjemme.

 

Men det blir et problem hvis man er borte fra hjemmet ofte og over lengre tid, da blir det ikke lenger noe unntak og man må gjøre de samme grepene som man gjør hjemme. Mange overvektige har dessuten problemer med triggermat, mat som selv i ørsmå porsjoner kan utløse overspising av det samme og flere andre ting over flere dager, og kanskje sette slankekuren (i mangel av noe bedre ord) i fare. Selskaps- og kosemat har gjerne alle de kjennetegnene som definerer triggermat (sukker, salt, fett, ekstra god smak, ekstra lokkende utseende). Det er også vanskelig å være den som alltid takker nei, nettopp fordi å spise sammen er en så viktig sosial greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser selvfølgelig det som serveres dersom gjester har allergier/intoleranse, og setter pris på at folk

sier fra om det.

 

Men jeg kan bli litt lei meg dersom jeg har laget noe godt til gjestene (f.eks en kake), og opplever at noen ikke forsyner seg fordi de er på slankekur. Det er liksom blitt greit å ikke spise kaker/dessert fordi man slanker seg, men jeg synes det er uhøflig om vertinna har anstrengt seg for å lage noe godt. Man trenger ikke forsyne seg mye, man kan ta et lite stykke. Når det gjelder middag kan man ta mest av det sunne, f.eks en stor porsjon salat, og heller mindre av det som ikke passer så godt, som poteter, saus etc.

 

Jeg tror at den viktigste jobben er den du gjør hjemme.  

Enig når det kommer til slanking. En liten bit er neppe det som gjør utslaget, selv om mange nok sliter med at søthungeren våkner også ved små biter. Kjekt å ha et mindre søtt alternativ om mange i kretsen er på slanker'n kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig når det kommer til slanking. En liten bit er neppe det som gjør utslaget, selv om mange nok sliter med at søthungeren våkner også ved små biter. Kjekt å ha et mindre søtt alternativ om mange i kretsen er på slanker'n kanskje?

Da blir det rå gulrotstaver ved siden av gulrotkaka neste gang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det rå gulrotstaver ved siden av gulrotkaka neste gang... ;)

En fat med oppskåret frukt er da alltid populært. :) Jeg har ofte hatt et fat med grove rundstykker med salt pålegg (skinke, leverpostei og slikt m/paprika og agurk) ved siden av kakene i familiebursdager og det går alltid mye av det. Det trenger ikke være 7 kaker liksom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fat med oppskåret frukt er da alltid populært. :) Jeg har ofte hatt et fat med grove rundstykker med salt pålegg (skinke, leverpostei og slikt m/paprika og agurk) ved siden av kakene i familiebursdager og det går alltid mye av det. Det trenger ikke være 7 kaker liksom. :)

 

Jeg har begynt å ha med druer og/eller nøtter på "fester", og det er like populært som potetgullet og sjokoladen. Mange er opptatt av helse og ønsker et litt sunnere alternativ. Men jeg kvier meg for å ta med gulrotstaver og dip ;)

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å ha med druer og/eller nøtter på "fester", og det er like populært som potetgullet og sjokoladen. Mange er opptatt av helse og ønsker et litt sunnere alternativ. Men jeg kvier meg for å ta med gulrotstaver og dip ;)

Jeg hadde blitt kjempeglad om jeg hadde fått servert grøssaksstaver og dip! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rrimelig sært av dem syns jeg :P

 

Enig. Og de hadde syklet seg hjem til meg også, så jeg skulle tro de var varme og tørste. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempeglad om jeg hadde fått servert grøssaksstaver og dip! :)

Jeg og - samt cashewnøtter og youghurtnøtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir det rå gulrotstaver ved siden av gulrotkaka neste gang... ;)

Som Lillemus og påskelilje sier - oppskåret frukt, nøtter og noen blingser er alltid et godt - gjerne foretrukket - alternativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, frukt er fint ved siden av, mange (meg selv inkludert), setter stor pris på det! (Og synes gulrøtter med dip er veldig godt, altså..) Men tror likevel jeg hadde blitt lei meg/fornærmet om jeg hadde bakt en kake, og gjestene bare spiste frukt, og ikke rørte kaka.. (Men hadde tatt hintet da, de hadde ikke fått kake neste gang.. ;o)

 

Var på besøk hos ei venninne for et par dager siden, og ble ikke tilbudt noe som helst. DET må jo passe perfekt for dem som er på diett... (Hentet meg et glass vann etter å ha vært der et par timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lillemus og påskelilje sier - oppskåret frukt, nøtter og noen blingser er alltid et godt - gjerne foretrukket - alternativ. :)

Jeg kommer nok aldri til å servere blingser til dessert eller kaffegjester, men frukt fungerer jo til begge deler. Sånn i tilfelle folk er på diett... (men når skal jeg få spist kake da, om det ikke er når jeg har gjester, spiser jo alt for mye om jeg lager kake bare til meg/husholdningen... ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, frukt er fint ved siden av, mange (meg selv inkludert), setter stor pris på det! (Og synes gulrøtter med dip er veldig godt, altså..) Men tror likevel jeg hadde blitt lei meg/fornærmet om jeg hadde bakt en kake, og gjestene bare spiste frukt, og ikke rørte kaka.. (Men hadde tatt hintet da, de hadde ikke fått kake neste gang.. ;o)

 

Var på besøk hos ei venninne for et par dager siden, og ble ikke tilbudt noe som helst. DET må jo passe perfekt for dem som er på diett... (Hentet meg et glass vann etter å ha vært der et par timer).

Jeg syns nok det går an å si noe om årsaken dersom man overhodet ikke rører det man får servert, ellers virker det bare sært eller avvisende. Lei meg hadde jeg nok ikke blitt, og iallefall ikke fornærmet, men jeg ville lurt på årsaken. Jeg er så teflon :P at jeg faktisk ikke ville tenkt at det handlet om meg, vurdering av mitt renhold el.l, men om vedkommendes diett, og sannsynligheten er stor for at jeg hadde spurt på tomannshånd dersom vedkommende selv ikke sa noe ;)

 

I min gjeng stikker vi ofte innom hverandre uten forvarsel, så jeg er vant med at man ikke nødvendigvis har noe for hånden av godsaker. Jeg får alltid kaffe eller te, og gjerne tilbud om et knekkebrød - og tilbyr det samme selv i slike tilfeller. I hus jeg frekventerer ofte kan jeg godt finne på å be om vann eller kaffe før jeg får tilbudet også, og det samme skjer hos meg. Vi liker det sånn  :) Det blir annerledes om man inviterer til kaffe - da bør man også servere kaffe og noe attåt syns jeg.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I min gjeng stikker vi ofte innom hverandre uten forvarsel, så jeg er vant med at man ikke nødvendigvis har noe for hånden av godsaker. Jeg får alltid kaffe eller te, og gjerne tilbud om et knekkebrød - og tilbyr det samme selv i slike tilfeller. I hus jeg frekventerer ofte kan jeg godt finne på å be om vann eller kaffe før jeg får tilbudet også, og det samme skjer hos meg. Vi liker det sånn  :) Det blir annerledes om man inviterer til kaffe - da bør man også servere kaffe og noe attåt syns jeg.

 

Jeg trenger heller ikke alltid å få noe servert, men en kopp te/kaffe tenker jeg er vanlig høflighet. Jeg har sjelden noe i huset til impulsgjester, for jeg er ikke så god til å ha ting liggende uten å spise det selv - dermed kan vi ikke ha så mye søtt i huset utenom helg.. Da er et knekkebrød og en kopp te supert! Men om jeg blir invitert på middag/kaffebesøk, så spiser jeg også et stykke av desserter/kaker jeg ikke liker, fordi jeg tenker at vertinnen har anstrengt seg.. Er man på diett får man spise før man kommer, og så heller ta bare en liten bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg blir invitert på middag/kaffebesøk, så spiser jeg også et stykke av desserter/kaker jeg ikke liker, fordi jeg tenker at vertinnen har anstrengt seg.. Er man på diett får man spise før man kommer, og så heller ta bare en liten bit.

Det gjør ikke nødvedigvis jeg, fordi jeg blir syk også av små biter. Jeg har imidlertid ikke problem med å begrunne, kan ikke skjønne at noen skal bli beklemt av at jeg gjør det, og tror det du beskriver hadde løst seg dersom vedkommende fortalt hvorfor traktementet ikke ble rørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke nødvedigvis jeg, fordi jeg blir syk også av små biter. Jeg har imidlertid ikke problem med å begrunne, kan ikke skjønne at noen skal bli beklemt av at jeg gjør det, og tror det du beskriver hadde løst seg dersom vedkommende fortalt hvorfor traktementet ikke ble rørt.

Men du hadde en intoleranse, skrev du ikke det? Som jeg presiserte i et tidligere innlegg så er det noe HELT ANNET enn de som er på slankekur. Jeg tilpasser til gjester med intoleranse og allergi så godt jeg kan om jeg vet om det (og setter stor pris på å få vite det på forhånd så jeg kan lage noe uten melk/gluten etc), men er du bedt på middag, og du nesten ikke spiser noe av middag/dessert fordi du slanker deg, så er det noe annet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...