Gå til innhold

Kvinnens overgangsalder


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei Mette, jeg er en kvinne på 53 år og er i overgangsalderen. Det jeg vil spørre deg om er om det går an og bruke vagifem i kombinasjon med estradot? Jeg bruker estradot 75 mikrog som jeg begynte med i juni 2013, da prøvene viste at overgangsalderen hadde startet. Begynte først med 25 mikrog og har øket etterhvert.Gynekologen jeg var hos tør ikke øke dosen siden jeg har hatt et hjerteinfarkt for 2,5 år siden, og. Glemte å spørre henne om jeg kunne bruke østrogen (vagifem) lokalt siden jeg plages med kløe og tørrhet i skjeden. Sexlysten er det og dårlig med. Jeg har operert bort livmor, livmorhalsen og en eggstokk for 7 år siden. Sliter fortsatt med søvnløshet, irritabilitet og depresjon selv om jeg bruker østrogen. Bruker også ulike hjertemedisiner som emconcor, valsartan, albyle og pravastatin. Livskvaliteten er forringet veldig p.g.a. overgangsalder. Har vurdert antideppresiva men er skeptisk til å begynne med det. Virker som legen mener jeg har begrensede muligheter siden jeg bruker hjertemedisiner. Håper du kan gi meg svar på det jeg lurer på. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at estradot (østrogenplaster) er en god løsning for deg, tatt ditt hjerteproblem i betraktning. Det er mye bedre for kroppen (hjerte og bryst) med rent østrogen i stedet for kombinasjonen østrogen-gestagen (som må brukes hvis livmoren ikke er fjernet). Det er ikke noe i veien for å kombinere med Vagifem to ganger i uken (ikke ta det daglig som det anbefales ved oppstart). Du bør få sjekket at det ikke er andre årsaker til kløe i skjeden, sopp eller ‘eksem’. Med hensyn til dine plager, så er depresjon og irritabilitet ikke typiske klimakterieplager, og du kan ikke regne med at det blir bedre med østrogen. Du overveier antidepressiva? Legemidler av typen SSRI (noen ‘lykkepiller’ som Efexor) kan også ha god effekt på hetetokter.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...