Gå til innhold

Flåttbitt i Nepal


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, vi er to sykepleiestudenter som er i Nepal på utveksling. Vi drar tilbake til Norge 3. februar. For 3 dager siden oppdaget jeg en flått på armen, og min venninne oppdaget en flått i dag. Flåtten er liten, men ser ut som om den har sugd blod. Vi bor til daglig i Dhulikhel som ligger på ca. 1500m høyde, men forrige helg var vi i Chitwan som ligger i lavlandet. Vi vet ikke hvor vi har fått flåtten fra. Flåtten er fjernet, men vi merker begge ømhet i området der den satt, og den har etterlatt seg et rødt merke (ikke en ring). Hva slags sykdommer kan vi få? Hva bør vi være oppmerksomme på? Bør vi gå til legen her for testing/behandling?

Hilsen bekymrede studenter.

P.S. har reiseforsikring gjennom NSF dersom det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Jeg har desverre ingen skråsikker svar på ditt spørsmål. Flått kan bringe med seg flere infeksjoner, hvorav de viktigste i vår del av verden Borrelia (Lime disease) og TBE (Tick borne encephalitis). Forekomst av disse varierer betydelig i forskjellige deler av verden. Jeg har begrenset oversikt over hva som forekommer i Nepal. Det jeg har funnet ut at Nepal står ikke på listen over land der det anbefales å vaksinere seg mot TBE. Jeg tolker det slik at det betyr at det er ikke betydelig fare for infeksjon. Så vidt jeg vet finnes det Borrelia i Nepal, fortrinnsvis av den sammen typen som i Nordamerika. Jeg anbefaler at dere observerer om det utvikler seg noe som kan tære ring rundt bittstedet. Hvis dere ser noe slikt bør hun få antibiotika.

Jeg har desverre ikke oversikt over om det er andre smitteagens som er aktuelle. det beste råd jeg kan gi at dere snakker med en lokal lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...