Gå til innhold

mykoplasma og varighet på smittefare


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Har i det siste hatt litt feber, halsvondt etc. Slik kan jo skyldes så mye, men utfra mine tidligere erfaringer tror jeg det er grunn til å anta at det også denne gangen dreier seg om mykoplasma. Kjenner meg ikke veldig dårlig, så med mindre det blir verre, tar jeg det bare litt rolig og venter til det går over. Men siden jeg ikke ønsker å smitte andre unødig lurer jeg på: Sånn circa hvor lenge (hvis jeg ikke tar noen form for antibiotika) er det rimelig å tro at vil jeg fortsatt vil være smittefarlig for andre?

Mann 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Du regner med at du har en mycoplasmainfeksjon, basert på tidligere erfaring. Symptomene du nevner, feber og halsvondt, kan skyldes mange andre smitteagens, først og fremst virus, men også bakterier. Det kan være svært vanskelig å stille diagnose, bare på grunn av de kliniske symptomene. Det typiske symptomsbildet med Mycoplasma er uproduktiv, plagsom tørrhoste. Du nevner ikke det. infeksjonsforløpet.

Det er typisk for mykoplasmainfeksjoner, at de utvikler seg langsomt, at bakteriene er til stede i hals og bronkiene, spres gjerne med dråpesmitte når du hoster,osv. Dette kan foregå både før symptomene og faktisk flere uker etter at symptomene er borte. Jeg ville anbefale at du får stilt en skikkelig diagnose, og om det bekreftes får behandling med antibiotika. Dette kan forkorte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...