Gå til innhold

Cyste på eggstokken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos gynekolog for å ta celleprøve på tirsdag, og fikk da påvist en vanncyste på 7 cm i diameter. Gynekologen sa at den ikke var stor nok til å fjerne, men at vi måtte observere den, og ba meg komme tilbake etter 3-4 mnd.

Jeg sliter med denne instruksen av flere grunner.

For det første trodde gynekologen i utgangspunktet at cysten var urinblæren, men ombestemte seg da jeg sa at jeg nettopp hadde tømt blæren (slik hun ba meg om før timen). Dette var ikke veldig tillitsvekkende.

I tillegg har jeg slitt med plager som jeg tror er forbundet med cysten (har bl.a. murrende smerter i området rundt og føler at den presser på blæren), noe hun ikke spurte om og ikke noterte seg da jeg antydet det.

Jeg har hatt en cyste på eggstokk før, den var liten og gjorde vondt (!) da den sprakk av seg selv. Jeg har også slitt lenge med smerter og blødninger under og etter samleie, småblødninger utenom menstruasjon, smerter nederst i magen (disse kommer og går) og veldig sterke menstruasjonssmerter. En gynekolog jeg har hatt tidligere har nevnt endometriose som mulig grunn, uten at det ble gjort mer da han ikke fant endometriosecyster på ultralyd.

Jeg liker ikke tanken på å gå i tre måneder med slikt ubehag og i tillegg frykte at cysten skal vri seg eller sprekke og gi meg fryktelig sterke smerter. Jeg har veldig lyst til å ringe gynekologen og be om å få henvisning til å få cysten fjernet, og eventuelt få sjekket ved laparoskopi om jeg har endometriose.

Er det mulig å få fjernet cysten fordi jeg ber om det, og er det mulig å gjøre dette samtidig som de sjekker for endometriose?

Anonymous poster hash: 9c762...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

brokkelenoda

Det kan virke som du har tegn på endometriose og om du får en time til gyn igjen ville jeg anbefalt deg og fortelle hvilke plager du har (gjerne overdriv litt) søk opp om endometriose og rams opp.. Da kan de nesten ikke nekte deg noen laparoskopi. Jeg har slitt med smerter lenge og blitt sjekket for det ene og andre. Var hos gyn nylig igjen for å vurdere time til laparoskopi. Hun sa det ikke var helt symptomene men at det kunne være andre ting som forårsaket smertene, f.eks sammenvoksninger osvosv. Jeg sa jeg hadde så vondt at jeg krevde å få hjelp, selv om hun i utgangspunktet ikke hadde tenkt å sende meg videre! Ventetiden er ca. 2 mnd her, så best å være tidlig ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første trodde gynekologen i utgangspunktet at cysten var urinblæren, men ombestemte seg da jeg sa at jeg nettopp hadde tømt blæren (slik hun ba meg om før timen). Dette var ikke veldig tillitsvekkende.

Er det mulig å få fjernet cysten fordi jeg ber om det, og er det mulig å gjøre dette samtidig som de sjekker for endometriose?

Anonymous poster hash: 9c762...0e2

Jeg synes ikke du skal legge stor vekt på at cysten ble forvekslet med urinblæren. Jeg har opplevd akkurat det samme: Gynekologen trodde ikke noe på at jeg hadde vært på toalettet først slik man skal, og sendte meg ut for å tisse. Etterpå kom han til at jeg hadde en ganske stor cyste.

Hvis det uansett er aktuelt for deg å ta laparoskopi av andre grunner, er jeg enig med deg i at de burde gjøre alt samtidig, altså både fjerne cysten (selv om den kanskje ikke er "stor nok") og gjøre undersøkelsene. Det går helt fint så lenge de er forberedt på det.

Lykke til!

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...