Gå til innhold

Irriterende tarm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame i 40-årene med magetrøbbel! Har ingen allergier eller intoleranser, men har alltid urolig mage. For noen år siden hadde jeg full sjekk hos lege, som sa jeg hadde irritabel tarm. Problemene har bare økt de siste årene.

Masse luft, lyder og bråk. Er ofte småuggen og må noen ganger på do 5-6 ganger i løpet av en arbeidsdag. Andre ganger har jeg ikke avføring på flere dager og blir uvel og full av luft på grunn av det..... Det siste er mest typisk. Er det flere av dere som har det sånn? Og hvordan løser dere dette problemet i praksis?! Jobber i butikk og dette er veldig upraktisk, og ikke minst pinlig..!

 

 

Anonymous poster hash: 68c01...418


Anonymous poster hash: eb3cd...e5f



Anonymous poster hash: eb3cd...e5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg er en dame i 40-årene med magetrøbbel! Har ingen allergier eller intoleranser, men har alltid urolig mage. For noen år siden hadde jeg full sjekk hos lege, som sa jeg hadde irritabel tarm. Problemene har bare økt de siste årene.

Masse luft, lyder og bråk. Er ofte småuggen og må noen ganger på do 5-6 ganger i løpet av en arbeidsdag. Andre ganger har jeg ikke avføring på flere dager og blir uvel og full av luft på grunn av det..... Det siste er mest typisk. Er det flere av dere som har det sånn? Og hvordan løser dere dette problemet i praksis?! Jobber i butikk og dette er veldig upraktisk, og ikke minst pinlig..!

 

 

Anonymous poster hash: 68c01...418

Anonymous poster hash: eb3cd...e5f

Anonymous poster hash: eb3cd...e5f

 

Prøv å kutte ut brød- og kornvarer noen dager og se om det hjelper. Ikke uvanlig at man reagerer sånn på korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også irritabel tarm og sliter med mye av det samme som du beskriver. Plagene blir verre av fiberrik mat, dvs kornprodukter, frukt og grønnsaker. Det er ikke lett å ha et balansert kosthold uten disse matvarene,jeg har prøvd men faller raskt tilbake til gamle synder. Men kanskje verdt å prøve?

 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener når du beskriver din hverdag. Håper du får noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kutte ut brød- og kornvarer noen dager og se om det hjelper. Ikke uvanlig at man reagerer sånn på korn.

 

Takk, det kan jeg prøve. Er det noen spesielle kornsorter du har kuttet ut, og som du tror er smart å holde seg unna?

 

 

Anonymous poster hash: eb3cd...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også irritabel tarm og sliter med mye av det samme som du beskriver. Plagene blir verre av fiberrik mat, dvs kornprodukter, frukt og grønnsaker. Det er ikke lett å ha et balansert kosthold uten disse matvarene,jeg har prøvd men faller raskt tilbake til gamle synder. Men kanskje verdt å prøve?

 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener når du beskriver din hverdag. Håper du får noen gode råd.

Hm, ikke lett å spise sunt når en skal kutte ut sunn mat. Jeg er jo så glad i både brød og salat. Jeg trodde fiber var bra hvis man har ofte forstoppelser, men jeg får prøve å droppe grovbrødet noen dager da, og se om det hjelper :-) Hva spiser man i stedet, mon tro? Knekkebrød?

Anonymous poster hash: eb3cd...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk, det kan jeg prøve. Er det noen spesielle kornsorter du har kuttet ut, og som du tror er smart å holde seg unna?

 

 

Anonymous poster hash: eb3cd...e5f

 

Jeg tåler brød, men om jeg spiser mye brødvarer så blir jeg veldig full av luft i magen... Kutt alt av brød, knekkebrød og frokostblandinger og slikt en ukes tid og se om du merker noen bedring. Istedet kan du spise kjøtt, fisk, fugl, egg, salater (f.eks. med fetaost - nam!), omelett, supper.... Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter m magen jeg også.. Noen som har knekkebrød å anbefale? Jeg synes det et så vanskelig uten brød eller havregryn til frokost.

Det er bare en vanesak. Prøv med omelett i noen dager og se om det hjelper da - hjelper det ikke så fortsetter du bare å spise brød. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en vanesak. Prøv med omelett i noen dager og se om det hjelper da - hjelper det ikke så fortsetter du bare å spise brød. :)

Ja - til uka ;) Da skal jeg ta tak i det+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også nylig fått høre at jeg har irritabel tarm etter mange år med uforklarlige mageplager.. 

Jeg spiser heller knekkebrød isteden for brød (Mineral Plus eller hva det heter), Biola hjelper meg(!) når jeg har ugne dager.. Ellers, om kvalmen er for ille tar jeg Ingefærkapsler..

 

Og jeg har alltid Movicol liggende mot forstoppelse, det hender seg av og til. :(  Og immodium itilfelle det motsatte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du melk? Prøv i så fall laktosefri melk i noen dager for å se om det blir bedre. Jeg hadde det nesten som deg i mange år, og har endelig funnet ut at laktose er noe jeg bør holde meg unna. Antagelig reagerer jeg også litt på fiberrik kost, så spiser minst mulig brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også irritabel tarm. Sliter med de samme plagene som deg, TS. Har merket at problemet blir mindre når jeg spiser lyst brød og kutter ut havregryn, frukt og grønnsaker (spesielt de med mye syre). I tillegg virker det å være et større problem hvis jeg ikke får i meg nok væske.

 

Jeg reagerer litt på egg og laktose også, så bør begrense det så mye som mulig.

 

Synes det er vanskelig å både spise sunt og ta vare på magen.



Anonymous poster hash: 70dc5...085
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også irritabel tarm. Sliter med de samme plagene som deg, TS. Har merket at problemet blir mindre når jeg spiser lyst brød og kutter ut havregryn, frukt og grønnsaker (spesielt de med mye syre). I tillegg virker det å være et større problem hvis jeg ikke får i meg nok væske. Jeg reagerer litt på egg og laktose også, så bør begrense det så mye som mulig. Synes det er vanskelig å både spise sunt og ta vare på magen. Anonymous poster hash: 70dc5...085

Det er så kjipt å ha det sånn. Havregryn, grønnsaker og frukt er gode hjelpere i et sunt kosthold, så irriterende at ikke magen spiller på lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har prøvd å kutte ned inntaket av mine kjære knekkebrød (sportsknekkebrød og havre), men har fått et nytt problem. Kan gå på toalettet fem ganger i løpet av en arbeidsdag, men det eneste som kommer er en ert og masse luft...Gode råd mottas med takk!



Anonymous poster hash: eb3cd...e5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har prøvd å kutte ned inntaket av mine kjære knekkebrød (sportsknekkebrød og havre), men har fått et nytt problem. Kan gå på toalettet fem ganger i løpet av en arbeidsdag, men det eneste som kommer er en ert og masse luft...Gode råd mottas med takk!

Anonymous poster hash: eb3cd...e5f

 

Hva spiser du da? Drikk masse vann (2-3 liter om dagen) og mosjoner gjerne minst 30 min pr dag så du kjenner at du blir svett og sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du da? Drikk masse vann (2-3 liter om dagen) og mosjoner gjerne minst 30 min pr dag så du kjenner at du blir svett og sliten.

Havregrøt til frokost, og laktose- og glutenfrie knekkebrød til lunsj og mellommåltid. Men jeg drikker helt klart ikke 2-3 liter vann om dagen. Må vel frem med vannflaska litt oftere, da. Trener spinning og lette vekter to-tre ganger i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt til frokost, og laktose- og glutenfrie knekkebrød til lunsj og mellommåltid. Men jeg drikker helt klart ikke 2-3 liter vann om dagen. Må vel frem med vannflaska litt oftere, da. Trener spinning og lette vekter to-tre ganger i uka

Jeg ville kuttet ut også havregrøten og de glutenfrie knekkebrødene en uke og sett hva som skjer. Spis egg, omeletter, salater, kylling, fisk... Gi det en uke og se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Jeg har prøvd å kutte ned inntaket av mine kjære knekkebrød (sportsknekkebrød og havre), men har fått et nytt problem. Kan gå på toalettet fem ganger i løpet av en arbeidsdag, men det eneste som kommer er en ert og masse luft...Gode råd mottas med takk!

Anonymous poster hash: eb3cd...e5f

 

 

Hei!

 

Jeg ble "diagonisert" med irritabel tarm av flere leger opp i gjennom årene, til tross for at de ikke sjekket ut intoleranser eller allergi, de tok en koloskopi uten å finne noe. Utover dette så undersøkte de ikke mye, første legen jeg hadde trykket ikke på magen en gang, for å se hvor smertene kom (bare det kunne jo gitt en pekepinn til fordøyelsessystemet). Nå...11 år etter så kuttet jeg ut egg kanskje mer tilfeldig, etter å ha prøvd å ligge unna brød, gjær, melk, osv i mange år, uten at det hjalp. Egg har jeg derimot spist mye av...  men etter å ikke hatt noe med egg å gjøre (samt vært forsiktig med melkeprodukter), så har jeg følt meg som ny (magemessig)! :D

Det er mils forskjell fra hvordan det har vært i årene ellers, der jeg kunne drevet et gasskraftverk med all lufta som kom ut, eller sendt meg selv til  månen for egen maskin...

 

Og som deg har jeg jobbet i butikk og ulike serviceyrker som har gjort det pinlig og vanskelig og fornedrende, ikke minst siden jeg i tillegg var avhengig av å benytte kollektivtrafikk, noe som gjorde at jeg trakk meg vekk fra det meste sosialt etter en stund. Ikke spesielt hyggelig å høre; - Der er hu som stinker el fjerter så mye, på avstand, det hjelper ikke på problemet, bare tilfører ennå mer gufs og at man har grudd seg for å gå ut døra. :(

Og til de som eventuelt kommenterer slikt, og heller sprer ryktet rundt, fremfor å ta det opp med vedkommende, det kan bli deg en vakker dag som sliter med det.

 

Ut fra hva du sier, så høres det ut som du er veldig forstoppet, vanlig at det kommer kun en knert og masse luft da, har hatt det problemet selv de siste årene, fram til i det siste da jeg har klart å regulere det med mat (innførte bl.a enkelte ting jeg ikke har spist på åresvis).

 

Hvis du fremdeles er veldig forstoppet, spør om noe effektivt på apoteket som kan få løst opp, evnt. få tak i epsom salt for å lage en miks å drikke (søk på oppskrift),  men ikke bruk noe sånt mer enn en gang eller to.

 

Dette er ting du kan prøve (som har hjulpet meg):

 

* Det viktigste er: Drikk MYE vann (avhengig av hva du veier for hvor mye du skal ha), brus, juice, kullsyreholdig,osv dekker  ikke behovet for vann til kroppen, du må ha rent vann (hjelper og at det ikke er iskaldt, det hemmer fordøyelsen).

 

* Dropp fritert mat, det gjør verken noe godt for tarmen el helsa generelt, spesielt i lengden.

 

* Stress ned (easier said, than done..), men det påvirker tarmen og annet i kroppen

 

* Prøv å kutte ut enkelte matvarer (det er egg og melk i veldig mange produkter man ikke skulle tro det var i), de tilsetter også ekstra gluten i kjøpebrød som folk kan reagere på/ bli sensitive på. Prøv å skrive ned hva du spiser og drikker til hvert måltid og marker i et eget felt ved siden av hvordan magen reagerte (kan ta fra noen minutter til timer før magen slår ut), håper du har bedre selvdisiplin enn meg på dette punktet.. Jeg har også funnet ut at jeg reagerer på å spise kjøpeboller, en del med peiling sier det hvite melet/deigen blir som lim i tarmen...(tror de har noenlunde rett i det).

 

* Beveg deg, (fant ut at å trå på høyrehælen var effektivt til å få i gang tarmen når jeg gikk), men generelt å være i bevegelse hjelper, stillesitting forverrer. Hjelper og å trykke og massere på magen av og til.

 

* Omega 3 oljer og lignende i store monn (Jeg tok 2-3 SS), hvis du tåler fisk, hvis ikke så fins Udo's choice.

 

* Linseretter skal visst også være bra for magen (denne har jeg ikke prøvd ut ordentlig ennå).

 

* Jeg gjeninnførte brunost etter mange år, som det virket som satt fart på magen...el om det var kombinasjonen av det på grovt polarbrød/ økologisk dansk rugbrød og fruktjuice.. :huh:  Husk på at knekkebrød som du nevner du spiser, krever at du har et høyt væskeinntak, pga fiberet (regelen generelt på mat med høyt fiberinnhold).

 

* Har også spist mer grønnsaker, som agurk (mye vanninnhold) og gulrot (revet gulrot fungerer bedre enn hel fant jeg ut). Husk uansett hva du spiser å tygge maten ordentlig...å sluke den halvtygget gjør at magen må jobbe mer, og at du sannsynligvis drar med deg en del luft på veien. Prøv å kutte ned på havre en stund og.

 

* Varm/ lunka mat er bedre enn altfor kald, dropp fjordland o.l ferdigmat om det er på menyen..

 

* Kjøp eventuelt enzymer du kan ta før/ med/etter måltid, + d-vit.

 

* Varm eplejuice om morgenen leste jeg for noen år siden hadde hjulpet en brite med irritabel tarm (sukkerfri), og det hjalp meg og litt (men mest etter egg forsvant). :)

 

* Druer, banan, lakris, etc kan forårsake luft.

 

* Kutt ned på sukker, jeg byttet ut mye med bær og ble etterhvert avvent.

 

* Sjekk eventuelt om du kan ha candida, men ikke gå til hvem som helst for å sjekke det, noen er bare ut etter å tjene penger.

 

 

 

 Husk å prøve litt over tid, det tar gjerne noen uker, eller som meg med egg, kortere tid, (når jeg endelig fant det ut etter 11! år og noe). :)

Det at ting slår negativt ut på blodprøver hos legen, betyr ikke at du ikke kan ha en intoleranse, og hvis du ikke finner ut av det, be om at det blir sjekket for protein intoleranse eller tatt stoffskifteprøver (lavt stoffskifte kan gi en del slike problemer), og i verste fall koloskopi om du har smerter og avføringen endrer seg eller er veldig mørk. Mange ting som det kan være, men maten er det vanligste å reagere på, og det kan oppstå uansett alder, slik som maten blir behandlet i dag.

 

Ble en veldig lang post det her, men håper du finner noe hjelp i det, og at du finner ut av hva som forårsaker problemene. Føler med deg og håper det løser seg snarlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Dropp Epsom salt som jeg nevnte, bedre å prøve noe annet først

 

+ glemte å nevne: Probiotika (du kan få det i kapsler (unngå de med gjær), eller du finner det naturlig i kefirmelk, surkål, miso, fermenterte ting, surdeigsbrød (dropp butikkbakt), osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Vet det er en stund siden dette forumet ble lagt ut, men det er mange som er plaget med mage/tarm problemer men jeg håper noen leser dette nå for jeg vil absolutt anbefale å ta en titt på Lab1 sin hjemmeside (www.lab1.no) Dette er et laboratorium som kan hjelpe med å finne ut av slike plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...