Gå til innhold

hvis en bipolar blir gravid


missmas

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei! Men det er viktig at du får god oppfølging fra starten av. Bipolare har betydelig økt fare for å utvikle psykose under graviditeten og fødselen. Det er finnes massevis av gode bipolare mødre :)



Anonymous poster hash: da4a5...5d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer de bare til å ta fra meg ungen da, slik som de gjorde med førerkortet? alt bare basert på en innleggelse for mani.

Det kommer an på din sykehistorie. Hvordan er realsjonen til helsevesenet pr i dag? Forventes det at du er blitt gravid foreksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei! Men det er viktig at du får god oppfølging fra starten av. Bipolare har betydelig økt fare for å utvikle psykose under graviditeten og fødselen. Det er finnes massevis av gode bipolare mødre :)

Anonymous poster hash: da4a5...5d7

 

Ja, moren min var en av dem. Men det var før de begynte å bare stikke av med førerkortet ditt. Jeg var en meget god sjåfør. Satte meg aldri bak rattet da jeg var psykotisk. Søkte hjelp selv. Er ekstremt diskriminerende at de har tatt fra meg lappen. Og jeg frykter nå de kommer til å gjøre det like enkelt å ta barnet mitt om jeg skulle bli gravid.

Endret av missmas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet nei, men det er viktig når du har ansvaret for et annet menneske at du innser hvilket ansvar det er (isteden for å vente på at  folk må komme inn og redde ungen, så bør du si ifra hvis du trenger bistand i forbindelse med dette hvis det skjer...

Hvis du ikke kan kjøre bil så leverer du fra deg førerkortet frivillig, du venter ikke på at noen må steppe innn for å redde deg fra å ta menneskeliv, hvis du skjønner ? Samme med å være forelder



Anonymous poster hash: abb8c...ddc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

I utgangspunktet nei, men det er viktig når du har ansvaret for et annet menneske at du innser hvilket ansvar det er (isteden for å vente på at  folk må komme inn og redde ungen, så bør du si ifra hvis du trenger bistand i forbindelse med dette hvis det skjer...

Hvis du ikke kan kjøre bil så leverer du fra deg førerkortet frivillig, du venter ikke på at noen må steppe innn for å redde deg fra å ta menneskeliv, hvis du skjønner ? Samme med å være forelder

Anonymous poster hash: abb8c...ddc

 

Jeg kan helt fint kjøre bil. Hvorfor skulle bipolare ha mindre evne til å innse hvilket ansvar det er å ha barn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan helt fint kjøre bil. Hvorfor skulle bipolare ha mindre evne til å innse hvilket ansvar det er å ha barn???

 

Det sto ikke noe i den posten om det, det var skrevet på generelt grunnlag.

 

Anonymous poster hash: abb8c...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis du blir gravid, skal du straks ta kontakt med din psykiater. Sammen med deg, barnefaren, gynekologen og jordmor vil det da lages en plan for oppfølging i svangerskap, fødsel og barseltid. Dette er en spesialistoppgave og det går stort sett alltid bra om en følger anbefalingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan helt fint kjøre bil. Hvorfor skulle bipolare ha mindre evne til å innse hvilket ansvar det er å ha barn???

Det er svært mange som på forhånd ikke vet hvor stort ansvar og hvor stor overgang det er å få barn før man selv har fått det, og man er gjerne ikke forberedt på at barn snur opp ned på mye. Jeg syns i grunnen ikke at det til din fordel at du ikke skjønner at dette kan innebære en risiko i din situasjon, og at du ikke tenker at samarbeid (som NHD foreslår) vil være til det bedre både for deg, barnefaren og barnet selv?

 

De fleste tåler perioder med mangelfull søvn, hormonelle svigninger og økt stress, men som du nok er kjent med er dette tilstander som kan virke utløsende/ forværrende på personer med din diagniose. Ettersom du har blitt fratatt førerkortet gjetter jeg at du har hatt episoder der du har mistet kontrollen, og dette kan selvfølgelig også skje etter at et evt barn er født.

 

Er du forresten i et stabilt forhold med den vordende barnefaren? Er hans psykiske helse stabil?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, moren min var en av dem. Men det var før de begynte å bare stikke av med førerkortet ditt. Jeg var en meget god sjåfør. Satte meg aldri bak rattet da jeg var psykotisk. Søkte hjelp selv. Er ekstremt diskriminerende at de har tatt fra meg lappen. Og jeg frykter nå de kommer til å gjøre det like enkelt å ta barnet mitt om jeg skulle bli gravid.

Kan du ikke søke om dispensasjon?

 

Du kan forvente problemer med systemet hvis du blir gravid og får barn, det er min erfaring. Det burde fantes hjelp istedenfor lynsjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I utgangspunktet nei, men det er viktig når du har ansvaret for et annet menneske at du innser hvilket ansvar det er (isteden for å vente på at  folk må komme inn og redde ungen, så bør du si ifra hvis du trenger bistand i forbindelse med dette hvis det skjer...

Hvis du ikke kan kjøre bil så leverer du fra deg førerkortet frivillig, du venter ikke på at noen må steppe innn for å redde deg fra å ta menneskeliv, hvis du skjønner ? Samme med å være forelder

Anonymous poster hash: abb8c...ddc

 

Har ei bipolar venninne som kjører bil og er en fantastisk mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei bipolar venninne som kjører bil og er en fantastisk mor.

Og jeg har en jeg er veldig glad i som hverken burde hatt førerkort eller barn. Hun villmannskjører når hun er oppe, og har krasjet jeg vet ikke hvor mange ganger. Begge barna hennes har i lange perioder måttet ta ansvar for sin syke mor og hverandre, og de er i dag unge voksne som sliter.

Anonymous poster hash: 034e0...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Og jeg har en jeg er veldig glad i som hverken burde hatt førerkort eller barn. Hun villmannskjører når hun er oppe, og har krasjet jeg vet ikke hvor mange ganger. Begge barna hennes har i lange perioder måttet ta ansvar for sin syke mor og hverandre, og de er i dag unge voksne som sliter.

Anonymous poster hash: 034e0...74a

 

Har aldri krasja eller kjørt villmann. Vennene mine er i sjokk over at en så trygg sjåfør som meg er nektet lappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke søke om dispensasjon?

 

Du kan forvente problemer med systemet hvis du blir gravid og får barn, det er min erfaring. Det burde fantes hjelp istedenfor lynsjing.

Kan ikke søke om dispensasjon før psykologen og legen sier det er greit og de vil se meg stabil i flere år først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært mange som på forhånd ikke vet hvor stort ansvar og hvor stor overgang det er å få barn før man selv har fått det, og man er gjerne ikke forberedt på at barn snur opp ned på mye. Jeg syns i grunnen ikke at det til din fordel at du ikke skjønner at dette kan innebære en risiko i din situasjon, og at du ikke tenker at samarbeid (som NHD foreslår) vil være til det bedre både for deg, barnefaren og barnet selv?

 

De fleste tåler perioder med mangelfull søvn, hormonelle svigninger og økt stress, men som du nok er kjent med er dette tilstander som kan virke utløsende/ forværrende på personer med din diagniose. Ettersom du har blitt fratatt førerkortet gjetter jeg at du har hatt episoder der du har mistet kontrollen, og dette kan selvfølgelig også skje etter at et evt barn er født.

 

Er du forresten i et stabilt forhold med den vordende barnefaren? Er hans psykiske helse stabil?

Jeg har ikke skrevet noen verdens ting som tilsier hva jeg vet og tenker om samarbeid, jeg lurer kun på om de bare tar barnet like lett som de bare tar lappen. Men ifølge NHD er det ikke slik så det er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke søke om dispensasjon før psykologen og legen sier det er greit og de vil se meg stabil i flere år først. 

Flere år? Det høres rart ut og helt feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere år? Det høres rart ut og helt feil....

Det er krenkende og svært diskriminerende. Jeg har utrolig god sykdomsinnsikt og selv ved manisk psykose la jeg meg inn frivillig fordi jeg skjønte jeg måtte ha hjelp og satte meg aldri bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...