Gå til innhold

Liten kropp,stor mage


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, Jeg er ei ung dame på 35 år. Jeg har alltid vært fysisk aktiv og veltrent. Lever svært sunt ift både mat og trening. Jeg har drevet med alt ifra fjellklatring til offroadsykling, løper en time hver morgen før jeg går på jobb etc.
Som nevnt innledningsvis er jeg lita av vekst. Jeg er 160 cm og ligger jamt på 54 kg. Min lille henvendelse til deg skyldes at jeg i flere år har hatt et stort kompleks for min mage som er så stor-veldig stor. Min mor har det litt på samme viset,men ho er 175cm og slank, så det blir ikke riktig så synlig på henne. Ho har samme `valken` så det er mulig at det kan være arvelig.
Jeg var helt nede i 48 kg, og var da å anse som mager. Jeg ble altfor tynn i ansikt og ellers i kroppen,likevel hadde jeg denne store magen. Det er virkelig ikke mulig å trene eller slanke seg for at denne merkelige magen skal forsvinne. Nå merker jeg at dette begynner å bli et stort problem for meg. Det er ikke lenger bare et kompleks,nå begynner det virkelig å gå på bekostning av helse og velvære. Jeg går ofte og nærmest hele tiden og holder magen inne, og pga. dette puster jeg ikke som jeg skal. Jeg hever skuldre og blir stiv i nakke,skuldre og rygg. Jeg er som sagt i utgangspunketet lita og slank,men jeg kan ikke gå i smale klær. Med skjørt og lignende vises valkene og magen-og det har hendt at jeg har blitt spurt om jeg er gravid. Det er ekkelt,men jeg forstår dem. Det kan virkelig se sånn ut da min mage ikke står i samsvar med resten av kroppen! Videre unngår jeg iblant sosiale sammenhenger for det blir så ubehagelig og jeg har problemer med å finne klær som fungerer,siden kroppen generelt er liten og spe men magen så stor. Det største problemet er imidlertid at jeg ikke spiser normalt og jeg merker at jeg smått utvikler en form for spiseforstyrrelse.
Jeg har ikke turt å gå til min fastlege med dette. Jeg vet at som regel blir man avvist med at `du må bare trene mer`. Dette er virkelig et sårt og vanskelig problem for meg,og jeg aner ikke hva jeg kan gjøre. Har jo ikke råd til å koste en pastikkoperasjon på kanskje 40.000 kr. Det skal nevnes at jeg har født et barn i 2001. Jeg hadde samme magen også før graviditeten,men et svangerskap gjorde det jo ikke akkurat bedre. Jeg har også hatt en underlivsoperasjon,så jeg har ett arr som gjør at hunden henger litt men akkurat det plager meg ikke.
Jeg strever voldsomt med at magen ikke står i samsvar med resten av kroppen min. Hva kan jeg gjøre? Blir veldig takknemlig for all hjelp?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Hei,

Du har altså problemet stor mave til tross for normal vekt.

Dette kan ha en rekke årsaker, evt. en kombinasjon. Jeg skal prøve å oppsummere.

1. Økt fett rundt innvollene Dette kan bare påvrkes ved generelt vekttap- men kan i sjeldne tilfeller henge sammen med hormonforstyrrelser.

2. Økt fett i underhudsvevet på maven. Dette kan behandles med fettsuging el. lign.

3. Svekket bukvegg som ved et stort brokk, evt. rectusdiastase (dvs at bukmusklene er sprengt fra hverandre som følge av graviditet etc.). Kan behandles med reparasjon av bukveggen.

Dessuten:

4. Økt lordose (=\"svai rygg\") vil føre til at maven stikker lenger frem.

5. (Selvsagt:) Økt abdominalinnhold (eks. graviditet, vanncyste el. lign.)

I prinsippet vil du kunne få hjelp innen det offentlige helsevesen dersom din situasjon er relatert til årsak nr. 3 eller 5. I alle fall bør du oppsøke en erfaren plastisk kirurg for vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...