Gå til innhold

Ta med venn på ferie?


morsan

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å invitere med venn av min sønn på sydentur, ikke for min egen del direkte, men for sønnen. Han blir 17 innen da. Det vil isåfall bli leilighet med gutta på soverommet og meg i stua :) Sønnen vil nok bli lykkeligere med kompis, mens jeg ville hatt mer selskap uten kompis. Men får eventuelt ta med et lass bøker. :)

Det blir jo en annen setting enn der det er et par som tar med seg venn. Er det noen som har erfaring med dette? Vil gjerne ha Happy sønn, men kjipt om jeg blir isolert og ensom av dette også. Gruble gruble.

Og dyrt blir det jo - hva er vanlig å gjøre - full påspandering eller at foreldrene dekker billetten hans og jeg mat/utflukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    17

  • Madelenemie

    6

  • Lillemus

    4

  • Kayia

    4

Mest aktive i denne tråden

Jeg vurderer å invitere med venn av min sønn på sydentur, ikke for min egen del direkte, men for sønnen. Han blir 17 innen da. Det vil isåfall bli leilighet med gutta på soverommet og meg i stua :) Sønnen vil nok bli lykkeligere med kompis, mens jeg ville hatt mer selskap uten kompis. Men får eventuelt ta med et lass bøker. :)

Det blir jo en annen setting enn der det er et par som tar med seg venn. Er det noen som har erfaring med dette? Vil gjerne ha Happy sønn, men kjipt om jeg blir isolert og ensom av dette også. Gruble gruble.

Og dyrt blir det jo - hva er vanlig å gjøre - full påspandering eller at foreldrene dekker billetten hans og jeg mat/utflukter?

Vi har hatt med en kompis mange ganger, og det varierer litt hvordan dette finansieres. Vi har ikke vært med på annet enn at kompis' foreldre insisterer på å betale reise og opphold, mens lommepenger har blitt løst på litt ymse vis. De fleste har hatt med penger selv, og ved ett tillfelle ble vi bedt om å notere underveis sånn at de kunne betale utflukter/ inngangspenger/ mat etc i etterkant. Denne familien ønsker det sånn hver gang denne kompisen er med (og det er dette vi ber om når vår er med andre også). En siste kom på avreisedag uten noe som helst - ikke engang solkrem :D Erfaringsmessig stort spenn her altså ;)

 

Jeg har ikke reist alene med jr og kompis, så der er jeg blank. Gjetter imidlertid at det er ok og at såpass store gutter også vil tilbringe tid med deg innimellom? Jr liker iallefall å spise med oss, og gjerne henge med oss ellers også. Syns det høres behagelig ut jeg ;) Alternativet er jo at også du tar med en venninne? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å invitere med venn av min sønn på sydentur, ikke for min egen del direkte, men for sønnen. Han blir 17 innen da. Det vil isåfall bli leilighet med gutta på soverommet og meg i stua :) Sønnen vil nok bli lykkeligere med kompis, mens jeg ville hatt mer selskap uten kompis. Men får eventuelt ta med et lass bøker. :)

Det blir jo en annen setting enn der det er et par som tar med seg venn. Er det noen som har erfaring med dette? Vil gjerne ha Happy sønn, men kjipt om jeg blir isolert og ensom av dette også. Gruble gruble.

Og dyrt blir det jo - hva er vanlig å gjøre - full påspandering eller at foreldrene dekker billetten hans og jeg mat/utflukter?

 

Har ingen erfaring fra området (annet enn å ha med barn på hytte, men det blir jo noe annet), men ville nok lagt litt ekstra i å ha et eget soverom i en slik situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Xrta - 3-roms!!! Jeg hadde aldri dratt på tur og bodd i 2-roms med to gutter på 17! Vi var i syden med mine unger både i fjor sommer og sommeren før, første året hadde vi 2-roms hvor ungene lå å¨stua, i fjor hadde vi 3-roms og det var mye mye bedre! Og det var med _egne_ unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt med en kompis mange ganger, og det varierer litt hvordan dette finansieres. Vi har ikke vært med på annet enn at kompis' foreldre insisterer på å betale reise og opphold, mens lommepenger har blitt løst på litt ymse vis. De fleste har hatt med penger selv, og ved ett tillfelle ble vi bedt om å notere underveis sånn at de kunne betale utflukter/ inngangspenger/ mat etc i etterkant. Denne familien ønsker det sånn hver gang denne kompisen er med (og det er dette vi ber om når vår er med andre også). En siste kom på avreisedag uten noe som helst - ikke engang solkrem :D Erfaringsmessig stort spenn her altså ;)

Jeg har ikke reist alene med jr og kompis, så der er jeg blank. Gjetter imidlertid at det er ok og at såpass store gutter også vil tilbringe tid med deg innimellom? Jr liker iallefall å spise med oss, og gjerne henge med oss ellers også. Syns det høres behagelig ut jeg ;) Alternativet er jo at også du tar med en venninne? :P

Ja jeg kan ikke ga fullstendig frislipp på gutta, så måltider med meg vil det jo bli. :) Det stedet jrg vurderer har bassengområde og taverna slik at jrg fx kan gå ut om morgenen og være ved bassenget mens jeg venter på at de skal stå opp.

Venninne ikke så lett - kombinasjon passende venninne for meg med passende sønn for min sønn er så og si umulig. Og synes det kan bli litt for mange hensyn å ta for meg om jeg skulle hatt med venninne som ikke var mor til kompisen. Orker ikke for mye barken-og-veden-greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å legge turen til f.eks. Barcelona, der du kan gjøre mye annet enn bare strandliv dersom du kjeder deg? :)

Vurderer sted med mulighet for å rusle i by ja :) Ikke bare strandsted. Det ville nok gutta synes var kjedelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring fra området (annet enn å ha med barn på hytte, men det blir jo noe annet), men ville nok lagt litt ekstra i å ha et eget soverom i en slik situasjon.

Ja hytte har vi hatt med unger til også. Det blir jo noe annet både mht kostnader og opplegg. :) Ekstra soverom kan bli dyrt. Det er kun snakk om en uke på slik ferie, og vil ha litt penger til andre ting i ferien også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Xrta - 3-roms!!! Jeg hadde aldri dratt på tur og bodd i 2-roms med to gutter på 17! Vi var i syden med mine unger både i fjor sommer og sommeren før, første året hadde vi 2-roms hvor ungene lå å¨stua, i fjor hadde vi 3-roms og det var mye mye bedre! Og det var med _egne_ unger...

Det er jo et økonomisk spørsmål også.

Og hadde vi reist to voksne hadde jeg ikke vært i tvil om eget soverom.

Klart det kan bli kjipt. Mest mtp komfort på selve senga. Men jeg er natteravn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en fordel at ingen ligger i stua, det er det uansett, men det kommer an på hvor mye man er villig til å betale for den fordelen.  Hvis guttas soverom ikke er knøttlite og hotellet har gratisnett som fungerer, får du stua (og balkongen?) for deg selv fra tidlig på kvelden.  Da spiller ikke nattetimene så veldig stor rolle.  Du får sikkert ordnet stua litt før gutta kommer ut av rommet om morgenen ;)

 

Økonomisk pleier vi å ta betalt for flybilletten og avrunde oppover slik at vi får dekket større ting som inngangspenger til fornøyelsesparker (de årene det var høyaktuelt), men vi dekker "driftsutgifter" som mat og drikke og småting (is o.l.) som kjøpes når vi er samlet.  Utgift til (større) leilighet ser vi vanligvis litt stort på - regner at fordelen ved å ha med kompis oppveier den.  Lommepenger har vi pleid å be om at de har med seg, etter at de ble store nok til at det går greit.

 

Vi har bare positive erfaringer med å ha med ekstra barn / ungdommer.  Jeg har til og med vært på "guttetur" (bare langhelg) med sønn + 3 og bodd i campinghytte  :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å invitere med venn av min sønn på sydentur, ikke for min egen del direkte, men for sønnen. Han blir 17 innen da. Det vil isåfall bli leilighet med gutta på soverommet og meg i stua :) Sønnen vil nok bli lykkeligere med kompis, mens jeg ville hatt mer selskap uten kompis. Men får eventuelt ta med et lass bøker. :)

Det blir jo en annen setting enn der det er et par som tar med seg venn. Er det noen som har erfaring med dette? Vil gjerne ha Happy sønn, men kjipt om jeg blir isolert og ensom av dette også. Gruble gruble.

Og dyrt blir det jo - hva er vanlig å gjøre - full påspandering eller at foreldrene dekker billetten hans og jeg mat/utflukter?

Hei!

 

Våre barn blir hver sommer invitert med til syden av andre familier.

 

Vi betaler alltid, flyreise og lommepenger.

 

I sommer skal en til Egland og en til Italia.

 

De sommrene det er Spania, har vi kun betalt fly og lommepenger, vi spurte naboene om matpenger altivitetspenger, men de ønsket ikke å få dette, sa det bar er hyggelig.

 

Når vi har hatt med barn, betaler også vi alle aktiviteter, middager osv...men flybilett betaler foreldrene til barna. For min del, ville det vært helt ok å betale litt ekstra for utflukter, middager ute osv... men dette har vi aldri fått gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å invitere med venn av min sønn på sydentur, ikke for min egen del direkte, men for sønnen. Han blir 17 innen da. Det vil isåfall bli leilighet med gutta på soverommet og meg i stua :) Sønnen vil nok bli lykkeligere med kompis, mens jeg ville hatt mer selskap uten kompis. Men får eventuelt ta med et lass bøker. :)

Det blir jo en annen setting enn der det er et par som tar med seg venn. Er det noen som har erfaring med dette? Vil gjerne ha Happy sønn, men kjipt om jeg blir isolert og ensom av dette også. Gruble gruble.

Og dyrt blir det jo - hva er vanlig å gjøre - full påspandering eller at foreldrene dekker billetten hans og jeg mat/utflukter?

Hei!

 

Glemte. Vi har god erfaring med å ha med barnas venner på tur :-) vi får litt mer fri :-) og barna er veldig glade. Aldri ikke vært hyggelig. Det er tydeligvis flere som opplever det sånn, særlig med tenåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en fordel at ingen ligger i stua, det er det uansett, men det kommer an på hvor mye man er villig til å betale for den fordelen. Hvis guttas soverom ikke er knøttlite og hotellet har gratisnett som fungerer, får du stua (og balkongen?) for deg selv fra tidlig på kvelden. Da spiller ikke nattetimene så veldig stor rolle. Du får sikkert ordnet stua litt før gutta kommer ut av rommet om morgenen ;)

Økonomisk pleier vi å ta betalt for flybilletten og avrunde oppover slik at vi får dekket større ting som inngangspenger til fornøyelsesparker (de årene det var høyaktuelt), men vi dekker "driftsutgifter" som mat og drikke og småting (is o.l.) som kjøpes når vi er samlet. Utgift til (større) leilighet ser vi vanligvis litt stort på - regner at fordelen ved å ha med kompis oppveier den. Lommepenger har vi pleid å be om at de har med seg, etter at de ble store nok til at det går greit.

Vi har bare positive erfaringer med å ha med ekstra barn / ungdommer. Jeg har til og med vært på "guttetur" (bare langhelg) med sønn + 3 og bodd i campinghytte :)

Ja gutterommet ser stort nok ut og wifi er gratis (vet ikke hvor bra det er da), så ja - balkong/stue kan fort bli mitt. :) Og ihvertfall min gutt liker å ligge å dra seg mye lenger enn meg. Noe av grunnen til at hytte er så bra - jeg kan stå opp og ordne frokost, kaffe, høre på radio osv. Deilig. :)

Takk for innspill mht hvilke kostnader som foreldrene/ungdommen dekker. Akkurat slik jeg så for meg. Tungvint å holde oversikt over alt man bruker penger på underveis. Men fint om billett dekkes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Glemte. Vi har god erfaring med å ha med barnas venner på tur :-) vi får litt mer fri :-) og barna er veldig glade. Aldri ikke vært hyggelig. Det er tydeligvis flere som opplever det sånn, særlig med tenåringer.

Godt å høre. :) Men lettere å tenke at det er positivt med "venn med på ferie" = "mer fri" når man er et par. Ettersom jeg er alene og sønnen er så stor har jeg ikke behov for "fri" på samme vis. Jeg kunne godt ha vært bare han og meg. Men han er ikke like happy med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. :) Men lettere å tenke at det er positivt med "venn med på ferie" = "mer fri" når man er et par. Ettersom jeg er alene og sønnen er så stor har jeg ikke behov for "fri" på samme vis. Jeg kunne godt ha vært bare han og meg. Men han er ikke like happy med det ;)

Hei!

 

:-D Sånn er det å være mamma:-D

 

Man står ikke forrest i køen, man får bare glede seg over at man gjør det gode for dem, og glede oss over at de hygger seg, så får vi dele savnet, for det kommer jo av og til, om tiden da de bare var bittesmå hottentotter, supersøte og mamma var verdens støste helt :-)

 

En gang er vi helter og reddningen igjen.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. :) Men lettere å tenke at det er positivt med "venn med på ferie" = "mer fri" når man er et par. Ettersom jeg er alene og sønnen er så stor har jeg ikke behov for "fri" på samme vis. Jeg kunne godt ha vært bare han og meg. Men han er ikke like happy med det ;)

Hei!

 

I fjor høst reiste jeg med min tenråingsdatter...

 

Hun var ikke opptatt av meg, og jeg følte meg så usikker og hjelpeløs, ja litt også pga av at reising er litt mye for meg. Og hun ville mer ha meg med enn jeg ville reise... men da vi var der, var jeg glemt, sukk :-)

 

Mens hun fløy rundt med venner :-) tuslet jeg alene, i gatene og tenkte " dette klarer jeg". Jeg telte hjørner, antall skritt og prøvde å lage orden og alt dette skrev jeg om til en venn her på dol:-)

 

En dag nå så jeg på bildene, jeg hadde tydeligvis funnet en hyggelig tilflkukt i en konsertsal:-) masse bilder, og eksakte skriverier om merkelige ting, så tydelig følte jeg at orden ble til ved feks å teletrapper.

 

Uansett hvordan mamma vi er med eller uten autsime så er vi ikke akkurat i sentrum av våre tenåringers oppmerksomhet altid. :-) Tips til deg, tenkt ut noe ok, avslappende og hyggelig du kan gjøre alene, når barnet ditt flyr, det er utrolig mye flott å se og oppleve men bedre å være litt forberedt på at man må finne på ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungvint å holde oversikt over alt man bruker penger på underveis. Men fint om billett dekkes. :)

De gangene vi har ført budsjett har vi gjort det enkelt og rundet ned. Jeg har ført dag for dag på Notater på iPhone (umulig å huske i etterkant), type:

 

Mandag 26.06: Mat 15 euro + badeland 10 euro

Tirsdag 27.07: Mat 20 euro

Onsdag 28.07: Mat 25 euro + vannscooter 15 euro

Etc.

 

De gangene vi har reist fra by til by har vi hatt overnatting som egen post siden prisene har variert. All mat hjemme (type frokost/ kvelds/ snack) har vi ikke ført, kun større måltider som lunsj og middager ute. Brus og sånt har vi ikke ført selv om foreldrene har insistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

:-D Sånn er det å være mamma:-D

Man står ikke forrest i køen, man får bare glede seg over at man gjør det gode for dem, og glede oss over at de hygger seg, så får vi dele savnet, for det kommer jo av og til, om tiden da de bare var bittesmå hottentotter, supersøte og mamma var verdens støste helt :-)

En gang er vi helter og reddningen igjen.:-)

Ja nettopp

:) lettere å dra på tur med yngre barn sånn sett. De store tenåringene er jo ikke så intr i å henge med foreldre. Naturlig nok. :)

Men jeg har jo også vent meg av med å "måtte" ha barn rundt meg hele tida. Setter pris på litt "slakk" jeg også. Og det kan jo hende det er nok med måltider og litt hang around ellers og en utflukt eller to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips; har du sjekket prisforskjellen på ett og to rom?

Vi bestilte nylig sydentur på Solfaktor.no i sommer og prisforskjellen mellom ett og to rom var nesten null på alle steder/turer vi så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips; har du sjekket prisforskjellen på ett og to rom?

Vi bestilte nylig sydentur på Solfaktor.no i sommer og prisforskjellen mellom ett og to rom var nesten null på alle steder/turer vi så på.

Det har jeg ikke, for om det kun var sønnen og meg ville jeg valgt samme toroms leilighet. Leilighet synes jeg er viktig pga friheten det gir med minikjøkken, kaffe, småmat osv. Og deilig med to rom pga generasjonsforskjell.

Har ikke sjekket to ettroms. Da blir jeg jo enda mer isolert!

Og tviler på prisforskjellen er så liten når det kun vil være en person på det ekstra rommet. Nå får man jo tre like priser for oss før ekstrasengsrabatt - en som har leilighet alene må betale tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...