Gå til innhold

Ekstremt opptatt av religion


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ekstremt opptatt av religion, og om jeg kommer til helvete. Er det vanlig? Gråter bare jeg tenker jeg er fortapt.



Anonymous poster hash: 3963a...961
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ekstremt opptatt av religion, og om jeg kommer til helvete. Er det vanlig? Gråter bare jeg tenker jeg er fortapt. Anonymous poster hash: 3963a...961

Jeg hadde mye sånne tanker under oppveksten fordi jeg var lettere kristen. Jeg synes den teoretiske muligheten for helvete med evig, fysisk pine var grusom, og det holdt meg våken om natta. Man må nesten si det var en rasjonell frykt, i den grad det er rasjonelt å være religiøs. Dette til tross for at prester flest leser bibelen annerledes i dag. Jeg antar at det er ganske vanlig, ja. Kanskje ikke like mye i Norge 2014 som i Pakistan eller Norge 1814 ( uten sammenligning forøvrig)..

I dag synes jeg tanken er så absurd at jeg ikke klarer å bli redd lenger. Du burde lese litt skeptisk litteratur rett og slett. Da kan du i alle fall se på frykten som irrasjonell etter hvert. Eventuelt snakke med en moderne religiøs leder.

Anonymous poster hash: cd5f5...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest så mye og blitt fortalt mye. Jeg prøver å tenke på andre ting men går ikke. Det går mye i perioder. Noen gangr tenker jeg ikke mye på det, ellr ingenting. Andre ganger får jeg helt dødsangst.

 

 jeg har så gjort så mye dumt at jeg kommer definitivt til helvete. Nå må jeg skjerpe meg. Bli skikkelig flink ellers kommer jeg iallfall til helvete. Kanskje hvis jeg er flink nok blir jeg tilgitt. Dette er grusomt. Har sittet oppe i hele natt.



Anonymous poster hash: 3963a...961
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ekstremt opptatt av religion, og om jeg kommer til helvete. Er det vanlig? Gråter bare jeg tenker jeg er fortapt.

Anonymous poster hash: 3963a...961

 

Katolikkene har vel vedtatt at helvete ikke finnes. :)

 

Om det er normalt å være så ekstremt opptatt av religion - tja... Kanskje ikke i vår del av verden egentlig? Men i andre deler av verden er det jo mange fanatikere.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan tro på en gud som er så innmari streng og er ute etter å straffe og sier at alt er synd og sånt. Hva hende med den gode guden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt opptatt av religion, og om jeg kommer til helvete. Er det vanlig? Gråter bare jeg tenker jeg er fortapt.

Anonymous poster hash: 3963a...961

 

 jeg har så gjort så mye dumt at jeg kommer definitivt til helvete. Nå må jeg skjerpe meg. Bli skikkelig flink ellers kommer jeg iallfall til helvete. Kanskje hvis jeg er flink nok blir jeg tilgitt. Dette er grusomt. Har sittet oppe i hele natt.

Anonymous poster hash: 3963a...961

 

Først lurte jeg på om innleggene her var alvorlig ment. I tilfelle de er alvorlig ment, har du misforstått en viktige deler av å tro. Ingen kommer til Helvete på gunn av hva andre sier eller tror eller på grunn av et eller annet kirkesamfunn. Anger skal ikke ødelegge folk, men hjelpe til å finne god forandring. Og da får du heller da anger for hva den er og ikke noe annet.

 

Røveren som ble korsfestet ved siden av Jesus, hadde gjort mye ille. Han angret og fikk tilgivelse, siden Jesus sa til ham at han skulle få bli med til paradis. Mange andre har angret på mye eller lite og fått tilgivelse. Du angrer også, og da er der tilgivelse or deg også. Å tro er ikke å være helt feilfri, for det klarer ingen. Når du har bedt om tilgivelse, bør du tenke mer framover i tid, tenk på dette verset: Jes 43,18-19 "Dere skal ikke minnes de første ting, ikke tenke på det som hendte før. Se, jeg gjør noe nytt. Nå spirer det fram. Merker dere det ikke? Ja, jeg legger vei i ørkenen, elver i ødemarken."

 

Å tro er blant annet å etterstrebe samvittigheten så langt du kan og be om tilgivelse der du ser noe går feil. En levende tro kan styrkes ved å ta del i fellesskap med andre kristne og vise omtanke spesielt til utslåtte mennesker. Om du ikke tar direkte del i innsatsen kan du være med på å støtte økonomisk.

Uansett kan du være trygg på at Jesus vil ha deg til Himmelen (Joh 3,16) og da trenger du bare å ta imot tilbudet.

Anonymous poster hash: 1835e...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, tror du på det eller er det en tvangstanke?

Anonymous poster hash: cd5f5...0f8

Jeg vet ikke :(

Det er mest "Tenk om" For seriøst.. tenk om det finnes!

Anonymous poster hash: 3963a...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så gjort så mye dumt at jeg kommer definitivt til helvete. Nå må jeg skjerpe meg. Bli skikkelig flink ellers kommer jeg iallfall til helvete. Kanskje hvis jeg er flink nok blir jeg tilgitt. Dette er grusomt. Har sittet oppe i hele natt.

Anonymous poster hash: 3963a...961

Den holdningen der er gammeltestamentlig og ble avskaffet av Jesus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg litt feil. Jeg er ikke ekstremt opptatt av religion. Men om jeg kommer til helvete eller ikke. Men selvfølgelig.. om man sitter oppe hele natta og skjelver så er det litt rart.



Anonymous poster hash: 3963a...961
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt skremt. Har ikke tenkt på det på en stund på flere måneder men plutselig kom det og tanken om meg i evig helvete. Hvordan skal jeg vite hva som er sant?



Anonymous poster hash: 3963a...961
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg formulerte meg litt feil. Jeg er ikke ekstremt opptatt av religion. Men om jeg kommer til helvete eller ikke. Men selvfølgelig.. om man sitter oppe hele natta og skjelver så er det litt rart.

Anonymous poster hash: 3963a...961

 

 

Prøv å lese bibelen så ser du raskt at det ikke er noe å være redd for, ikke mer enn trollet i askeladden og de gode hjelperene.

 

Man kan bruke religion som en vei til å styrke og forbedre seg selv, men å henge seg opp i gamle sagn og straff er et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest noe av det. Jeg har lest bibelen til 4 mosebok. Ark til ark. Det hjelper ikke. Angrer på at jeg skrev tråden. Skal jeg ikke komme til helvete må jeg tro på det. Da kan jeg ikke bare si "Tenk om"Jeg må skjerpe meg.



Anonymous poster hash: 3963a...961
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest noe av det. Jeg har lest bibelen til 4 mosebok. Ark til ark.

Anonymous poster hash: 3963a...961

Les det nye testamentet i stedet. Selv ikke "vanlige" (ikke-ortodokse) jøder tar det gamle testamentet bokstavelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holdningen der er gammeltestamentlig og ble avskaffet av Jesus.

 

Desverre feil.

 

 

 Matthew 5:17

'Do not think that I have come to abolish the Law of Moses or the Prophets. I have not come to abolish them, but to fulfill them.'

Matthew 5:18

'In truth I tell you, until heaven and earth pass away, not even the smallest stroke of a letter will pass away from The Law.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre feil.

Jeg henviste til ordningen med at den som er "skikkelig flink", kan bli tilgitt og komme til himmelen.

Det står klart og tydelig i NT at det er troen som teller, ikke "flinkheten".

Det går også an å finne sitater som handler om hvordan vi skal leve, men det opphever ikke Jesu viktigste budskap om nåde og tilgivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviste til ordningen med at den som er "skikkelig flink", kan bli tilgitt og komme til himmelen.

Det står klart og tydelig i NT at det er troen som teller, ikke "flinkheten".

Det går også an å finne sitater som handler om hvordan vi skal leve, men det opphever ikke Jesu viktigste budskap om nåde og tilgivelse.

 

Som sagt, lovene fra gamle testamentet gjelder fremdeles i følge jesus. Klart og tydelig i NT.

 

 

Man kan naturligvis praktisere nestekjærlighet og se på bibelen som en gammel bok det er greit å plukke de beste bitene fra fordi den er foreldet. Hva som faktisk står i den er ganske hårreisende, også NT.

 

 

 Matthew 5:20

'I say to you that unless your righteousness surpasses the experts in The Law, you will certainly not enter the kingdom of heaven.'

 

mt05_20.jpg

Endret av Maglor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan naturligvis praktisere nestekjærlighet og se på bibelen som en gammel bok det er greit å plukke de beste bitene fra fordi den er foreldet. Hva som faktisk står i den er ganske hårreisende, også NT.

Jeg holder meg til den norske (stats)kirkens tolkning. Det er den jeg kan noe om. Jeg er fullstendig klar over at man kan finne sitater som er langt over kanten, men det er bare spesielle grupper som tar dem alvorlige i vår tid.

Jeg prøvde å fortelle trådstarter at h*n ikke trenger å være søvnløs fordi h*n ikke klarer å leve perfekt, det samme gjør jo du ovenfor her. Da forstår jeg ikke poenget med å samtidig fylle tråden med illevarslende sitater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Hva prøver du på, Maglor? Hva er hensikten med å promotere en gammeldags og fundamentalistisk Bibeltolkning for en som sliter med angst for å komme til helvete?

 

Jeg skjønner at du er motstander av kristendommen, men det er feil tråd for den type nettdebatt med legofigurer som demonstrerer hvor nådeløs Gud er i hht visse bibelsitat.

 

Det ville vært bedre for TS om du går til kjernen og argumentere for hvorfor du ikke tror på Gud og helvete. Jeg tror ikke på Gud selv heller. I særdeleshet tror jeg ikke at de gamle skriftene som ble samlet sent i romertiden representerer en større innsikt enn vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...