Gå til innhold

utsatt/uteblitt menstruasjon


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei,

Jeg er en kvinne på 38 år som pleier å ha vanlig menstruasjonssyklus på ca. 27-28 dager. Forrige syklus var litt spesiell fordi jeg hadde mye spotting først før mensens kom ca. 30-31 dager etter forrige som er litt lenger enn normalt. Jeg var hos gynekolog for ca. 2,5 uke siden. Alt så normalt ut, men hun fant en liten slimhinnepolypp som hun fjernet. Jeg blødde i 2-3 dager etter det. Gynekologen tok en en prøve av det som jeg nå har fått beskjed om at er ok. Min gynekolog er på ferie frem til tirsdag og det er derfor jeg nå tar kontakt. Kan dette føre til at neste menstruasjon kan bli litt forskjøvet?Jeg har tatt litt fri denne og neste uke fordi jeg har tenkt å begynne behandling med å fryse ned egg. Dette har jeg gjort en gang før med godt resultat. Skulle hatt mensen for og begynt behandling for ca.7 dager siden så er litt frustrert og bekymret. Dette har jeg aldri opplevd før. Magen er også ubehagelig oppblåst (blir værre og værre) og jeg har fått mer kviser enn normalt de siste ukene. Kan dette evt. ha noe mer hormonforstyrrelser å gjøre? Jeg kan også nevne at jeg har følt meg veldig annerledes de siste tre årene ca. når det gjelder seksuell lyst. Mye mindre lyst enn før som er svært frustrerende. Gynekologen har derfor tatt noen prøver av meg for å se nærmere på mine hormoner, men jeg får ikke vite resultatet av disse før på tirsdag. Dersom jeg ikke blir bedre eller får mensen ila helgen, er det noe spesielt jeg bør foreta meg? Særlig hvis magen blir enda mer oppblåst. Og er det noe spesielt jeg bør be gynekologen sjekke når det gjelder den hormonelle balansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fjerning av en polypp kan ikke endre på menstruasjonen. Er du sikker på at du ikke kan være gravid og at det er årsak til forsinkelse? Dumt spørsmål, kanskje, men det er det første jeg tenker på. Redusert lyst hos en kvinne med normal syklus skyldes med stor sannsynlighet ikke hormonforstyrrelser, men stopper menstruasjonen over lengre tid, kan det være forhøyet nivå av hormonet prolaktin eller det kan være lavt stoffskifte, og det blir sikkert sjekket. Redusert lyst skyldes ofte at man er sliten og ikke har overskudd til sex, evt at parforholdet ikke er optimalt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...